ونیر و لمینت

ونیر و لمینت

شاید برای شما سوال باشد که از بین دو روش دندانپزشکی ونیر و لمینت کدام یک می توانند طرح لبخند ما را بهبود بخشند. اصلا کدام یک از منظر مزایا و کارکرد مناسب می باشد؟ اگر مایل هستید با تفاوت بین ونیر و لمینت آشنا گردید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

گروه گلدمد با کادری مجرب انواع خدمات تخصصی و غیر تخصصی در حوزه های مختلف، خصوصا جراحی تخصصی و زیبایی ترمیمی را به مراجعین محترم ارائه می دهد. در صورت لزوم با ما تماس بگیرید و با متخصصان ما صحبت کنید. بهترین ها را در محیطی بهداشتی و کاملا تخصصی از ما بخواهید.

لمینت و ونیر هر دو از روش های زیباسازی دندان در دندانپزشکی می باشند و ظاهری زیبا و آراسته را به دندان های ما هدیه می دهند. برای اینکه شما بتوانید تفاوت بین ونیر با لمینت را دریابید ما به صورت جداگانه در مورد هر کدام از روش های دندانپزشکی نام برده شده صحبت خواهیم نمود.

ونیر چیست؟

ونیر نوعی روکش بوده که یک پوسته نازک از دو ماده مختلف پرسلن و کامپوزیت تهیه می گردد. ونیر به دلیل اینکه شکنندگی و رنگ پذیری بیشتری دارند ترجیح داده می شود کمتر استفاده گردد، اما خوب تا کنون از طرفداران آن کم نشده است.

علت این موضوع هم این است که برای آماده سازی و نصب زمان کمتری احتیاج بوده و در یک جلسه دندانپزشک می تواند آن را روی دندان بیمار خود نصب نماید.

البته اگر به درستی از آنها مراقبت شود کمتر دچار لک و شکنندگی شده و در حدود ۱۰ سال می تواند عمر کند.

از نظر ظاهری هم باید بگوییم ونیر ظاهری بسیار طبیعی و زیبا دارد.

لمینت چیست؟

برای آنکه با فرق بین لمینت و ونیر آشنا گردیم پس از شناخت ونیر نوبت به لمینت می رسد و بهتر است ببینیم لمینت چگونه می تواند به زیبایی دندان های ما کمک نماید.

عملکرد لمینت همچون ونیر می باشد و همین موضوع باعث شده گاهاً در بعضی از مواقع به جای یکدیگر استفاده گردند.

لمینت را می توان شکل پیشرفته روکش چینی دانست، هر دو عملکرد و مزایای یکسانی داشته و تنها فرق آنها در این است که لمینت نازک تر می باشد. به عبارتی ضخامت آنها به اندازه لنزهای تماسی است.

برای نصب مینای کمتری برداشته شده و کمتر تراش داده می شود.

تفاوت ونیر و لمینت

حال که یک شناخت نسبی در مورد هر کدام از این روش ها پیدا کردیم بهتر است ببینیم بین ونیر و لمینت کدام یک می تواند برای دندان های ما مناسب تر باشند. به طور کلی این دو روش ونیر و لمینت از نظر: نتایج هزینه و مواد با یکدیگر فرق دارند.

لمینت ها همان طور که گفتیم شکل پیشرفته روکش چینی می باشند.

این روکش باعث می شود تا دندان درخشان تر و زیباتر دیده شوند.

از نظر دوام باید بگوییم در صورتی که به خوبی از هر دو روکش محافظت و مراقبت شود دارای دوام بالایی می باشند.

اما طبق آمار، ونیر ها طول عمر بین ۵ تا ۷ سال را دارا می باشند و اما لمینت ها عمری حدود ۱۰ تا ۱۵ سال را از آن خود نموده اند.

ونیر ها در مقابل انبساط حرارت ضعیف می باشند و پس از مدتی که مورد استفاده قرار گرفتند دچار تغییر رنگ می شوند. اما در رابطه با لمینت باید بگوییم، انبساط حرارت در آن همچون مینای دندان می باشد و همین موضوع باعث ماندگاری بیش از حد این روش شده است.

ذرات لمینت برعکس ونیر از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و به راحتی دچار شکستگی نخواهد شد.

در صورتی که مایل هستید یک اصلاح کوچک در دندان های خود ایجاد نمایید و لازم نباشد مینای دندان برداشته شود روش ونیر می تواند برگزیده باشد.

اما در صورتی که به فکر اصلاح اندازه، فاصله و شکل دندان های خود هستید و می خواهید یک تغییر اساسی در دندان ها خود ایجاد نمایید، لمینت می تواند انتخاب برگزیده ایی باشد‌.

 

در آخر

روش ونیر و لمینت به عنوان دو درمان عالی برای ثابت ماندن و زیبایی طرح لبخند شما شناخته شده می باشند. هر دو از روش های غیر تهاجمی بوده و در زمان بسیار کم در مطب دندانپزشکی می توان این دو روش زیبایی را انجام داد.

اما خوب از نظر تفاوت باید بگوییم که این دو روش از نظر: هزینه، مواد اولیه و نتایج می توانند متفاوت باشند.

همچنین از نظر مقاومت باید بگوییم که ونیر مقاومت کمتری از خود نشان داده و طول عمر مفید آن بین ۵ تا ۷ سال تخمین زده شده است. در صورتی که لمینت مقاومت خوبی در برابر ضربه و حرارت داشته و می توان طول عمر آن را بین ۱۰ تا ۱۵ سال تخمین زد.