خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟

خونریزی کردن لثه

آیا لثه های یک فرد به آسانی دچار خونریزی می شوند؟ امکان دارد خونریزی لثه به علت یک مسئله ساده رخ داده باشد، مثلاً استفاده از مسواک به صورت اشتباه یا حتی به خاطر نخ دندان کشیدن اتفاق بی افتد. اما گاهی پیش می آید که خونریزی لثه نشانه یا علامت وجود یک بیماری در بدن فرد باشد. اگر لثه های شما به علت نامعلومی دچار خونریزی شده اند، با خواندن این مقاله می توانید بدانید که خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟ را پیدا نمایید. البته باید بگوییم که تشخیص علت مشکل دهان بهتر است توسط دندانپزشک انجام پذیرد.

خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟

علل مختلفی ممکن است باعث شود تا لثه ها دچار خونریزی شوند. در ادامه شما را با این علت ها آشنا می سازیم:

  • چنانچه خونریزی لثه داشته باشید امکان دارد مبتلا به ورم لثه شده باشید. ورم لثه یک بیماری است که باعث ایجاد التهاب در لثه می گردد.
  • ممکن است خیلی سخت مسواک می زنید یا مسواک شما به اندازه کافی نرم نیست.
  • به تازگی استفاده از نخ دندان را شروع کرده اید و لثه های شما هنوز به آن عادت نکرده است.
  • از داروهای خاصی همچون داروی رقیق کننده های خون استفاده می کنید.
  • به دلیل باردار بودن دارای لثه ملتهب هستید.
  • پروتزهای دندان شما به خوبی روی هم قرار نگرفته اند.
  • ترمیم های دندان معیوب

التهاب لثه

خونریزی لثه، می تواند نشانه از التهاب لثه باشد. این یک نوع مشکل شایع و یک بیماری خفیف لثه است و به دلیل اجتماع پلاک در خط لثه ایجاد می شود.

در صورتی که دچار التهاب لثه هستید، ممکن است لثه های شما دچار تحریک، قرمزی و یا تورم گردند و هنگام مسواک زدن خونریزی کنند.

شما می توانید با مراقبت مناسب از دندان های خود از شر این مشکل خلاص گردید. بهتر است دندان های خود را ۲ بار در روز مسواک بزنید، هر روز از نخ دندان استفاده کنید، هر روز با دهانشویه آنتی باکتریال دهان خود را بشویید و مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پریودنتیت

اگر التهاب ایجاد شده در لثه خود را درمان نکنید، می تواند منجر به بیماری پریودنتال یا پریودنتیت شود، یک بیماری لثه طولانی، که به بافت و استخوانی که دندان های شما را نگه داشته اند، آسیب می رساند.

اگر پریودنتیت دارید، ممکن است لثه های شما ملتهب و عفونی شده و از ریشه دندان‌ فاصله گرفته باشد.

این مطلب را هم بخوانید
انواع جراحی لثه چیست و چگونه انجام می شود؟

وقتی لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند، می تواند نشانه بیماری پریودنتال باشد. دندان های شما ممکن است لق شوند یا از هم جدا شوند. از علائم دیگر این است که بوی بد و طعم بد در دهان، تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها هنگام گاز گرفتن و لثه‌های قرمز، متورم و حساس داشته باشید.

اگر بیماری پریودنتال درمان نشود، ممکن است تعدادی از دندان های خود را از دست بدهید.

دیابت

خونریزی یا تورم لثه می تواند علامت هشدار دهنده دیابت نوع 1 یا نوع 2 نیز باشد.

هنگامی که فرد به دیابت مبتلا است، محیط دهانی در مبارزه با میکروب ها قوی نیست و احتمال ابتلا به عفونت و بیماری لثه بیشتر است. بالای بودن قند خون یا دیابت، بهبود بیماری را دشوارتر می کند، که می تواند بیماری لثه را بدتر کند.

سرطان خون: خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟

خونریزی لثه می تواند نشانه سرطان خون باشد که نوعی سرطان محسوب می شود.

پلاکت های خون به بدن کمک می کند خونریزی متوقف شود. اگر دچار لوسمی هستید، تعداد پلاکت های شما کمتر خواهد بود. این امر توقف خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه را برای شما سخت تر می کند.

ترومبوسیتوپنی

اگر با مسواک زدن لثه ها دچار خونریزی گردید و خود به خود متوقف نشد، ممکن است لثه شما تحریک شود یا ترومبوسیتوپنی داشته باشید.

اگر شما مبتلا به این بیماری هستید، بدن شما پلاکت کافی برای تشکیل لخته خون ندارد. این می تواند منجر به خونریزی بیش از حد در قسمت های مختلف بدن شما از جمله لثه می شود.

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

چنانچه هنگام بریدگی کوچک یا انجام کارهای دندانپزشکی دچار خونریزی در دهان شدید، این امر ممکن است نشانه اختلال هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند باشد.

در چنین شرایطی خون به درستی لخته نمی شود، پس ممکن است خونریزی لثه اتفاق بی افتد.

خونریزی کردن لثه

ویتامین C خیلی کم

این ویتامین به رشد و ترمیم بافت ها کمک می کند. بعلاوه زخم ها را التیام داده و استخوان ها و دندان ها تقویت می شود.

اگر بدن شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید. با تداوم این مشکل، ممکن است لثه ها دچار متورم و خونریزی شود.

اسکوربوت

هر چند خیلی نادر است، اما کمبود شدید ویتامین C در بدن می تواند منجر به اسکوربوت شود که بیماری مربوط به تغذیه نامناسب است. این بیماری شما را ضعیف می کند و باعث کم خونی و خونریزی زیر پوست می شود. خونریزی در لثه یک نشانه معمولی اسکوربوت است.

این مطلب را هم بخوانید
چه چیزی باعث دندان درد در شب می شود؟

کمبود ویتامین K: خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟

اگر متوجه خونریزی زیاد در لثه شدید، ممکن است ویتامین K کافی دریافت نکرده باشید.

این ویتامین به لخته شدن خون کمک می کند و برای استخوان های شما نیز مفید است. اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین k دریافت نکنید یا بدن شما آن را به خوبی جذب نکند، می تواند باعث مشکلات و خونریزی در بدن شود.

با مراقبت مناسب، دندان ها و لثه های شما می توانند در طول زندگی سالم بمانند. هر چه دندان ها و لثه های شما سالم تر باشند، خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمتر است.

چگونه باید از دندان ها و لثه خود مراقبت کنیم؟

حال که دانستیم خونریزی کردن لثه نشانه چیست؟ بهتر است بدانیم چگونه باید از دندان ها و لثه های خود مراقبت نماییم؟

پنج مرحله اساسی به منظور مراقبت نمودن از دندان ها و لثه ها وجود دارد:

  • مسواک کردن
  • نخ دندان کشیدن
  • شستشو
  • درست غذا خوردن
  • مراجعه به دندانپزشک

در آخر

شما می توانید با مراقبت هایی که یاد نمودیم این توانایی را خواهید داشت تا به سلامت و زیبایی دندان و لثه های خود کمک کنید. انجام مسواک حداقل ۲ بار در روز نخ دندان کشیدن حداقل روزی یکبار، داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از دهان شویه باعث می شود در کنار سلامت کلی بدن و دندان های خود باعث حفظ زیبایی و طرح لبخند خود شوید.

البته مراجعه نمودن به دندانپزشکی را هم باید حتماً به آن توجه نمود و حداقل سالی ۲ بار برای مراجعه به دندانپزشکی به منظور مراقبت از دندان های خود تعیین نمود.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ