آرچ وایر در درمان ارتودنسی چیست؟

آرچ وایر در درمان ارتودنسی

در حالی که براکت ها و الاستیک ها نقش مهمی را در سلامت و زیبایی دندانها ایفا می نمایند، سیم کشی هم بخشی از سیستم می باشد که برای در کنار هم قرار گرفتن در ردیف های کاملاً مستقیم احتیاج می باشد.این قسمت از سیستم توانایی ها را به همراه دارد که به عنوان سیم کمانی نیز از آن یاد می گردد، سیم نازکی می باشد که از هراکت (بندبند) جدا جدا گذر می کند. با گیره های هر براکت یا اتصالات الاستیک کوچک به طور ایمن در جای خود ثابت می گردد. سیم های ارتودنسی مدرن، آرچ وایر «حافظه شکل» داشته، به این معنا که در حالی که در دهان قرار می گیرند، می توانند دوباره به شکل طبیعی خود بازگردند. این نیرو به نوبه خود منجربه حرکت دندان ها هم می گردد.

زمانی که دندان ها شروع به تراز شدن می نمایند، متخصص ارتودنسی به طور دوره ای این سیم های حافظه شکل را مورد معاینه و سفت می نماید تا برای بیمار پذیرنده و ثابت تر باشد و قابل تغییر قرار بگیرند. سیم قوسی سفت تر اجازه خواهد داد تا بررسی بهتری بر روی حرکات خاص دندان انجام پذیرد. این هنگامی است که می توان دقیق هر موقعیتی که اجرا می شود را زیر نظر گرفت.

آرچ وایر چه کاری انجام می دهد؟

عملکرد مرکزی آرچ وایر این می باشد که دندان ها را در موقعیت های مناسب خود قرار دهند. این مسئول بیشتر حرکاتی می باشد که در فرآیند درمان در دهان رخ خواهد داد.

در فرآیند درمان فرد، از نیروی ثابت بر روی دندان ها و براکت ها استفاده و توسط این مکانیسم سیم کشی منجر می گردد تا هر دندان به محل مورد نظر خود رفته و آنجا ثابت بمانند.

طبق گفته یکی از متخصصان ارتودنسی آرچ وایر دندان ها را نه به آرامی، بلکه تنها به طور خودکار مورد حرکت قرار می دهد. هر فرد ممکن است تاثیرات متفاوتی را داشته و سرعت پاسخ دندان هایش به صورت ملایم تغییر کند. زمان صرف شده در درمان امکان دارد به میزان حرکت مورد احتیاج و نحوه پاسخ به دندان فرد به صورت فردی طولانی یا کوتاه مدت باشد.

دلیل خوبی می باشد که دندان ها بایستی به آرامی و در جای خود هدایت گردند. این نه تنها منجر به راحتی بیمار می گردد، بلکه تضمین می نماید که ریشه دندان ها، بافت لثه و استخوان های اطراف به طور ایمن مورد درمان قرار بگیرند.

 آرچ وایر در درمان ارتودنسی

نحوه حرکت بر روی دندان

یک بافت نرم که به عنوان رباط پریودن شناخته می گردد، هر دندانی را به استخوان اطراف متصل می نماید. هر چه فشار وارد شود این بافت چکش خوار کشیده می گردد و حرکت می نماید. به عبارتی، استخوان با اطراف ارتباط برقرار می نماید و به آن نقطه ای که راه دارد می تواند جابجا شود و بنابراین امکان حرکت دندان ها را فراهم می سازد.

این مطلب را هم بخوانید
فوبیای دندانپزشکی چیست؟

هنگامی که بریس ها بر روی دندان ها ثابت می گردند و فشار ملایمی از طریق سیم های کمانی به دندان ها وارد می گردد، این مجموعه رباط پریودنتال- استخوان-دندان دوار سازماندهی مجدد قرار می گیرند و امکان حرکت را فراهم می سازد.

انواع آرچ وایر

در ادامه آرچ وایرها در درمان ارتودنسی بهتر است در رابطه با انواع آرچ وایر هم شناختی داشته باشیم. مهم می باشد که به طور خلاصه به انواع گزینه های مختلف سیم کمانی که در ارتباط با بریس استفاده می گردد اشاره کنیم. آرچ وایر ارتودنسی به طور معمول از مواد آلیاژی ساخته شده اند. این ماده به سیم این اجازه را می دهد تا قبولی و دوام کافی را را داشته و حفظ نماید. چرا که در طول درمان نیروی لازم را بر روی دهان اجرا می نماید.

در ادامه 4 نوع اصلی سیم مورد استفاده در درمان ارتودنسی ذکر شده که به آنها اشاره خواهیم کرد. با ما همچنان در آرچ وایرها در درمان ارتودنسی همراه باشید.

آلیاژ فولاد ضد زنگ

با اینکه انواع جدیدتری به بازار عرضه شده اما گزینه ضد زنگ نه تنها مقاوم در برابر خوردگی و بادوام است، بلکه بسیار هم پایدار می باشد.

آلیاژ نیکل تیتانیوم

این مدل سیم که برای این روش استفاده می گردد از حافظه های فناوری، ممکن است شکل بگیرد که به آن اجازه خواهد داد بدون توجه به اینکه چند بار به اشکال مختلف خم گردیده است، به شکل اولیه خود باز گردد. این ماده ای می باشد که برای ۲ یا ۳ سیم اول که دندان ها بیشتر می گردند، مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ بتا تیتانیوم

در ادامه انواع آرچ وایر می توان به آلیاژ بتا تیتانیوم اشاره داشت این نوع سیم به راحتی خم می گردد و شکل پذیر می باشد. هنگامی که ارتودنتیست خمیدگی های کوچک را در سیم قرار خواهد تا موقعیت نهایی دندان ها به صورت دقیق تنظیم گردد،

آلیاژ کبالت کروم: آرچ وایر در درمان ارتودنسی

این تنوع از آلیاژ این ویژگی را دارا می باشد که می تواند سطح و شکل استحکام آن را در صورت احتیاج تنظیم نماید. این کار با قرار گرفتن آن در معرض عملیات حرارتی انجام می گردد، که می تواند سیم را تقویت نماید و آن را مورد تغییر قرار دهد. این نوع مدت کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مطلب را هم بخوانید
روش پولیش دندان

 اصطلاحات رایج در ارتباط با Archwire

در ادامه برخی از اصطلاحات رایجی که امکان دارد زمان بحث در مورد این نوع سیم ها مطرح گردد را ذکر خواهیم کرد با ما همچنان در عملکرد آرچ وایرها در درمان ارتودنسی همراه باشید.

فنر بک: این قابلیت یک سیم به منظور شکل دهی به روش های مختلف اشاره داشته و در صورت احتیاج به شکل اولیه خود باز خواهد گشت.

ارتجاعی: مقدار کشسانی درون یک سیم می باشد.

شکل پذیری: مقدار خم شدگی که امکان دارد یک سیم قبل از شکستن تحمل نماید.

آلیاژ حافظه دار شکل: بعضی از سیم ها علی رغم اعوجاج، قابلیت برگشت به شکل اولیه خود را خواهند داشت.

نقطه شکست: نقطه شکست یک سیم را گویند.

محدوده: اندازه میزانی که امکان دارد سیم کشی قبل از دست رفتن شکل اصلی خود خم گردد.

در حالی که این اصطلاحات و علم موارد پشت آرچ وایر چیزی نبوده که بخواهد فکر افراد را درگیر آن نماید، دندانپزشکان مجرب این ویژگی ها را هنگام برنامه ریزی برای درمان یک مورد و انتخاب انواع مناسب سیم ها به دلیل موفقیت بیشتر در نظر خواهند گرفت.

چگونه می توان درمان با آرچ وایر را شروع نمود؟

دندانپزشکان پس از معایناتی که انجام می دهند خدمات را بسته به نوع دندان ها برای بیمار خود شرح می دهند. این خدمات در انواع مختلف و به شرح زیر می باشد:

  • ترازهای شفاف اینویزیلاین
  • بریس های خود بستن سرامیکی
  • بریس های فلزی خود بستن
  • سیستم بریس دیمون (مارکی از بریس های خود بستن)

جمع بندی آرچ وایر در درمان ارتودنسی

دندانپزشکان با توجه به حال بیمار خود بهترین نوع را انتخاب و برای بیمار خود تجویز می نماید. اما با این حال، مهم می باشد که به یاد شما باشد که بریس های ارتودنسی و همچنین سیم های قوس دار که در فرایند درمان استفاده می گردند، صرفاً یک ابزار می باشند. نتایج به دست آمده در فرآیند درمان نتیجه مستقیم متخصص دندانپزشک و پرسنل با این ابزارهایی می باشد که در اختیار خواهند داشت.

در هنگام انجام ارتودنسی بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید تا دچار عوارض آن ناشی از درمان غیر اصولی نشوید. دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ