آنچه در مورد تفاوت بین ونیر و لومینیر باید بدانید!

تفاوت بین ونیر و لومینیر

ونیرها و لومینیرها برای درمان معمولی و مشکلات دندان ها مناسب بوده و قابل استفاده می باشند. این دو مورد جزو گزینه های ترمیمی بوده و البته بین این دو گزینه ترمیم زیبایی تفاوت هایی وجود دارد. از تفاوت بین ونیر و لومینیر به عنوان نمونه می توان به این مورد اشاره نمود که، ونیرها تهاجمی تر بوده و دائم به دندان ها متصل می شوند، در حالی که لومینیرها حداقل تهاجم را داشته و یک روش نیمه دائمی می باشند.

آیا به فکر استفاده از روکش یا لومینیر هستید؟ اگر در مورد انتخاب روکش یا لومینیر دچار تردید هستید، این مقاله را از دست ندهید. هفت تفاوت کلیدی بین روکش ها و لومینیرها مورد بحث می باشد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تفاوت بین ونیر و لومینیر

برای آنکه بتوانید بین لومینیر و ونیز یک انتخاب شایسته داشته باشید، بهتر است با تفاوت بین ونیر و لومینیر آشنا شوید و پس از آن انتخاب خود را بیان نمایید. پس با ما همچنان در کلینیک دندانپزشکی گلدمد همراه باشید.

مقاومت در برابر لکه

ونیرها دارای ظاهر لعاب دار و طراحی بادوام بوده و شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. روکش ها به شدت غیر متخلخل هستند که باعث می شوند در برابر لکه شدن بسیار مقاوم باشند و برای دندان های شدیداً دارای لکه و آسیب دیده بسیار مناسب گردند. آنها همچنین برای دندان های قهوه ای یا زرد مناسب می باشند. با این حال، در قسمت لبه‌ روکش ها بعد از پنج سال، لکه‌ ایجاد می شود.

لومینیرها در برابر لک شدن مقاوم هستند و برای پنهان کردن دندان های آسیب دیده درمان مناسبی به شمار می روند. از سیمان رزین کامپوزیتی برای چسباندن لومینیرها به دندان استفاده می شود که به مرور باعث ایجاد لک می شود. لومینیرها برای دندان های به شدت آسیب دیده یا تغییر رنگ توصیه نمی شود. اگر گزینه ای بسیار مقاوم در برابر لک می خواهید، روکش گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

طول عمر

به طور متوسط، روکش ها بین ده تا پانزده سال عمر می کنند. آنها تا بیست سال هم در صورتی که از آنها مراقبت گردد می توانند دوام داشته باشند. روکش ها بیشتر از آن که دوام داشته باشند، مراقبت های خوبی برای دندان هستند. طبق یک مطالعه، مقایسه بقای ونیرها 97.5 درصد بوده است.

لومینیرها در مقایسه با ونیرها ، عمر کمی دارند و حداقل ده سال بیشتر عمر نخواهند کرد. فقط چند تحقیق در مورد عمر لومینیرها وجود دارد که جایگزین طولانی بودن آن را تایید کرده است.

تفاوت بین ونیر و لومینیر

شفافیت در تفاوت بین ونیر و لومینیر

روکش های سنتی از جنس پرسلن با کیفیت بالا ساخته می شوند و بسیار مات هستند. مات بودن باعث می شود آنها را در پنهان کردن تغییرات و پوسیدگی دندان کمک کند. شفافیت بالا در روکش نقش مهمی در مقاومت لکه خواهد داشت.

این مطلب را هم بخوانید
برفک دهان چیست؟

این روکش ها نازک تر بوده و در مقایسه با روکش های دیگر باید گفت که لومینیرها شفاف تر هستند و برای دندان های بد و پوسیده، مناسب تر می باشند.

ضخامت

در ادامه تفاوت بین ونیر و لومینیر باید به ضخامت آنها هم اشاره داشت. ونیرها در مقایسه با لومینیرها بسیار ضخیم تر هستند. ضخامت یک روکش چینی متوسط ​​نزدیک به 0.5 میلی متر است. روکش های ضخیم تر از موادی مثل چینی تشکیل شده اند که در تعیین ضخامت دندان نقش دارند.

ماندگاری از تفاوت های بین ونیر و لومینیر

ونیرها دائمی هستند، یعنی پس از گرفتن روکش دیگر بازگشتی وجود ندارد. البته این یک امتیاز محسوب می شود. این مزیت زمانی کارایی دارد که دندان شما دچار مشکل شده باشد و نیازی به تغییر وجود داشته باشد. با این حال، روکش ها، مینای دندان را به خطر می اندازند و بیماری های لثه را افزایش می دهند. ونیرها در زمان مسواک کردن یا تمیز نمودن، رسیدن به خط لثه را برای شما مشکل می کند. اما در صورت آسیب یا ترک خوردن، روکش ها احتیاج به تعویض خواهند داشت.

لومینیرها نیمه دائمی بوده و با آسیب اندکی از روی دندان جدا می شوند. اگر چه لومینیرها مانند روکش ها، مینای دندان را به خطر نمی اندازند اما خطر ابتلا به بیماری های لثه را به همراه خواهند داشت.

مراحل آماده سازی و درخواست

از دیگر تفاوت های بین ونیر و لومینیر می توان به مراحل آماده سازی و درخواست اشاره نمود. روکش دندان یک فرآیند پیچیده و چند مرحله ای است. ابتدا، دندانپزشک مینای دندان ها را آماده یا کوتاه می کند و قالب دندانی خاص می سازد تا روکش ها کاملاً روی دندان قرار بگیرند.

مدت زمان ساخت ونیرها بین دو تا چهار هفته طول می کشد. تا زمانی که روکش های دائمی آماده می شوند، بیمار از روکش های آکریلیک موقت استفاده می کند و سپس با استفاده از محلول باندینگ مخصوص، روکش‌های قبلی جایگزین می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
انتخاب خمیردندان برای کامپوزیت

روند استفاده از روکش‌ها، نسبت به لومینیر کوتاه تر و بسیار پیچیده تر می باشد. یک دندانپزشک نیازی به فرم دادن به دندان ها جهت تناسب بیشتر آنها با Lumineers ندارد. اما با قالب گرفتن از دندان ها و Lumineers ساخته می شود و این نوع قالب حدود دو تا چهار هفته زمان می برند. اما دندانپزشک تا زمانی که لومینیرهای سفارشی آماده شود از لومینیرهای موقت استفاده می نماید.

هزینه

قیمت ونیرها از لومینیر گران تر است؛ زیرا احتیاج به آماده سازی بیشتری دارد و فرآیند بسیار پیچیده ای می باشد.

روکش ها از مواد مستحکم ساخته می شوند که ماندگاری بیشتر دارند و متراکم تر و ضخیم تر هستند و می توانند لکه ها و آسیب های وارده به دندان‌ها را رفع کنند.

در نهایت می توان نتیجه گرفت:

اغلب روکش ها و لومینیرها به طور معمول برای درمان های دندانپزشکی زیبایی و مشکلات دندانی مشابه استفاده می شوند، اما از جنبه های مختلف با همدیگر تفاوت هایی دارند. در صورتی که به دنبال راه حلی دائمی برای پنهان کردن تغییر رنگ و پوسیدگی دندان خود هستید، روکش ها راه حل مناسبی برای شما خواهند بود. اما در صورتی که نمی توانید این روش در دندان ها و مینای دندان ها ایجاد کنید و می خواهید یک روش دندانپزشکی زیبایی پیچیده تر را انجام دهید، لومینیرها بهترین گزینه برای شما می باشند.

در آخر

اغلب روکش ها و لومینیرها به طور معمول برای درمان های دندانپزشکی زیبایی و مشکلات دندانی مشابه استفاده می شوند، اما از جنبه های مختلف دارای تفاوت هایی نیز هستند. در صورتی که به دنبال راه حلی دائمی برای پنهان کردن تغییر رنگ و پوسیدگی دندان هستید، روکش ها راه حل مناسبی هستند. اما اگر میخواهید بطور دائمی در دندان ها و مینای دندان‌ تغییر ایجاد کنید یک روش دندانپزشکی زیبایی پیچیده تر مثل لومینیرها می تواند بهترین گزینه باشند.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ