ارتودنسی با دستگاه فانکشنال چگونه انجام میشود؟

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال

وقتی فک بالا و پایین به صورت درست رشد نکرده باشد ناهنجاری هایی رخ می دهد که باید با کمک دستگاه فانکشنال این ناهنجاری رشد و بی نظمی دندان ها را برطرف کرد. در روش ارتودنسی دندان از دستگاه فانکشنال استفاده می شود تا هم فک بالا یا پایین رشد خود را از سر گیرند و هم دندان ها منظم کنار هم قرار گیرند. به طور کلی وقتی فک بالا یا پایین دچار ایست رشدی یا کاهش میزان رشد شده باشد باید با کمک این دستگاه مشکل را برطرف نمود. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی با دستگاه فانکشنال بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال یکی از انواع ارتودنسی است که با دستگاه های مخصوص به رفع ناهنجاری فک کمک می کند‌. به طور کلی وقتی فک بالا یا پایین رشد درستی نداشته باشند به درست شدن موقعیت آنها کمک خواهد کرد و ظاهر زیبایی به دندان ها می دهد‌. همچنین در هنگام حرف زدن و جویدن غذا نیز مشکلی رخ نخواهد داد. ناهنجاری دندان به کلاس های مختلفی تقسیم بندی می شود که ناهنجاری کلاس دو برای افرادی به کار می رود که فک پایین آنها عقب تر از فک بالایی است و به راحتی قابل تشخیص است‌.

ناهنجاری کلاس ۳ نیز برای افرادی به کار برده می شود که فک پایین جلوتر از فک بالایی باشد. وقتی این دستگاه به فک و دندان ها وصل می شود با تحریک فک موجب رشد آن شده و تا حالت نرمال می رساند. ارتودنسی با دستگاه فانکشنال برای کودکان انجام می‌گیرد و در بزرگسالان فایده زیادی ندارد و باید جراحی فک انجام دهند.

به دلیل اینکه کودک در حال رشد می باشد این ناهنجاری به راحتی درمان می شود. برای درمان جلو زدگی فک پایین باید از ۷ تا ۸ سالگی دستگاه فانکشنال را استفاده کنید. همچنین در صورتی فک پایین عقب تر باشد با توجه به جنسیت کودک از سن ۶ تا ۱۴ سالگی باید درمان آغاز گردد‌. طول درمان و رفع این ناهنجاری بستگی به میزان ناهنجاری بین ۶ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد.

این مطلب را هم بخوانید
بریج دندان چگونه انجام می شود؟

انواع دستگاه فانکشنال

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال به دو صورت ارتودنسی ثابت و متحرک انجام می شود و دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار، سن کودک، نوع و میزان ناهنجاری یا کمک دستگاه های زیر درمان را آغاز می کند.

دستگاه هربست

دستگاه هربست از نوع ثابت می باشد که بر روی قوس داخلی دهان گذاشته می شود و افرادی که اوربایت شدید دارند استفاده می شود‌. اوربایت اختلالی است که از رشد فک پایین جلوگیری می کند.

دستگاه مارا

برای جلو بردن فک بیمار این دستگاه مناسب است.

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال

دستگاه تویین بلاک

برای رشد فک پایین دستگاه تویین بلاک توسط ارتودنتیست گذاشته می شود و خصوصا برای اصلاح ناهنجاری اورجیت مناسب است.

دستگاه اکتیویتور

در صورتی که می خواهید فک بالا و پایین تراز شود این دستگاه قابل استفاده می باشد.

دستگاه بایوتینور

برای افزایش رشد فک پایین مناسب است و برای درمان اوربیت گزینه مناسبی می باشد.

فانکشنال متحرک فرانکل

با این دستگاه می توانید رشد فک پایین را تحریک نمایید تا دندان فضای کافی برای رشد را داشته باشند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • فرانکل یک که برای اصلاح مال اکلوژن کلاس ۱ و ۲ استفاده می گردد.
  • فرانکل دو برای درمان اکلوژن کلاس دو گروه های ۱ و ۲ استاده می شود.
  • فرانکل سه برای درمان مال اکلوژن کلاس ۳ مناسب است.
  • فرانکل چهار برای رفع ناهنجاری اوربایت استفاده می شود.
  • فرانکل پنج برای افرادی که زاویه فک بالا و پایین مشکل دارد مناسب است.

مزایای ارتودنسی فانکشنال

از جمله مزایای ارتودنسی فانکشنال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقارن بین فکین ایجاد می کند و همچنین فضای مناسبی برای رشد دندان ها ایجاد می کند.
  • برای بهبود طرح لبخند و زیبایی صورت مناسب است‌.
  • منظم کردن دندان ها و رفع ناهنجاری ها ثابت خواهد ماند.
  • از بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی جلوگیری خواهد نمود.
  • خیلی کم پیش می آید که نیازی به کشیدن دندان باشد.
  • ابزارهای ارتودنسی با دستگاه فانکشنال به راحتی تمیز خواهند شد.
این مطلب را هم بخوانید
علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ 

معایب دستگاه فانکشنال

از جمله معایب این نوع ارتودنسی نیز می توان به احتیاج زیاد به بهداشت دهان و دندان اشاره کرد. همچنین در صورتی که خلاف دستور ارتودنتیست پیش روید امکان گرفتن نتیجه مطلوب وجود نخواهد داشت.

آیا بزرگسالان نیز می توانند ارتودنسی با دستگاه فانکشنال انجام دهند؟

دستگاه های متحرک فانکشنال که اصلا برای بزرگسالان مناسب نیست و بنا به صلاح دید ارتودنتیست امکان استفاده از دستگاه های ثابت وجود دارد که برای سنین پایین استفاده می گردد‌. به طور کلی باید گفت که بزرگسالان برای رفع مشکل بهتر است از روش جراحی فک بهره ببرند و وقت خود را الکی هدر ندهند.

هزینه انجام ارتودنسی با دستگاه فانکشنال

برای رفع ناهنجاری و نامنظمی فک های بالا و پایین کودک متناسب با نوع دستگاهی که استفاده می کنید هزینه ها متفاوت است. پس انتخاب ثابت یا متحرک بودن دستگاه ها بر روی قیمت تاثیر خواهند داشت.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی برای هماهنگی دندان ها انجام می گیرد و در صورتی که فک ها نیز دچار ناهنجاری باشند باید از روش ارتودنسی با دستگاه فانکشنال استفاده نمود تا تقارن بین دندان ها برقرار باشد و ظاهر زیبایی ایجاد کند. دستگاه فانکشنال برای کودکان در بازه سنی بین ۶ سال تا۱۴ سال انجام می گیرد و این امر به دلیل در حال رشد بودن فک کودک می باشد. طول درمان با دستگاه فانکشنال با توجه به میزان ناهنجاری بین ۶ تا۱۲ ماه به طول می انجامد.

 دستگاه فانکشنال دو نوع ثابت و متحرک دارد که خود شامل دستگاه های متفاوتی است و متناسب با میزان و ناهنجاری فک بالا یا پایین ارتودنتیست بهترین دستگاه را برای شما انتخاب می کند‌. از جمله مزایای ارتودنسی با دستگاه فانکشنال می توان به تقارن فک ها، زیبایی طرح لبخند و چهره، کاهش اختلالات مفصل گیجگاهی و ‌… اشاره نمود‌. در صورتی که طبق دستور ارتودنتیست عمل نکنید نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد و هزینه پرداخت نموده بی ثمر خواهد بود‌. با توجه به نوع دستگاه هزینه ارتودنسی متفاوت نی باشد و قیمت نمونه های متحرک بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ