از دست دادن دندان به چه علت رخ می دهد؟

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان یک وضعیت سلامتی شایع در جمعیت بزرگ می باشد. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با علت از دست دادن دندان آشنا گردیم و ببینیم چگونه می توان به سلامت دندان ها کمک نماییم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

چرا از دست دادن دندان برای سلامتی ما بسیار مهم می باشد؟

دندان‌ها به خوردن غذا کمک نموده و باعث می گردد تا مواد مغذی به طور صحیح جویده و وارد گوارش ما گردد. در صورت نبود دندان فقط امکان قورت دادن غذا وجود داشته و نه لذتی از خوردن خواهیم برد و نه سلامتی خواهیم داشت. چرا که با این عمل سلامت دندان ها تحت خطر قرار خواهند گرفت.

فرقی نمی کند چند دندان از دست داده باشید، حتی یک دندان از دست رفته هم می تواند هنگام جویدن غذا مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید.

از دست دادن دندان های بیشتر هم می تواند تغییرات واضح تری در ساختار صورت ایجاد نماید و ظاهری گود در اطراف دهان و گونه ها را در افراد نمایان سازد.

همچنین در صورتی که دندان از دست رفته باشد، دندانهای باقیمانده شروع به جابجایی و تغییر مکان خود می‌کنند تا فضای اضافی را جبران نمایند و به این صورت فاصله دندانی افزایش پیدا خواهد کرد.

دندان های از دست رفته بر ساختار استخوان فک هم می توان  تاثیر داشته باشد. با گذشت زمان، استخوانی که دیگر از دندان های طبیعی حمایت نخواهند کرد به مرور سایش پیدا کرده و نابود می شود.

این تحلیل استخوان پوشیدن دندان مصنوعی یا اینکه جایگزینی دندان با ایمپلنت دندان را خرابتر می سازد.

به چه نحو از دست دادن دندان بر افراد تاثیر می گذارد؟

از دست دادن یک عامل باعث تغییر در ظاهر چهره می شود و اولین چیزی که مردم در مورد شما متوجه می شوند و بر روی چهره شما تاثیر می گذارد لبخند شما می باشد. شکاف در چند مورد باعث می گردد نسبت

به ظاهر خود احساس ناامنی و خودآگاهی بیشتر وجود داشته باشد. زمانی که از بین می روند، اعتماد به نفس برای مشارکت در موقعیت های اجتماعی را کاهش داده و فرد را منزوی می سازد.

از دست دادن دندان از نظر روانی هم می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و همچنین مشکلات دیگری همچون عوارض و گوشه گیری می گردد. پس، از دست دادن دندان می‌تواند بر سلامت جسمی و هم روانی ما تأثیر بسزایی داشته باشد.

از دست دادن دندان

عوامل خطر از دست دادن دندان

از عواملی که می توان به عنوان یک هشدار و خطر برای از دست دادن دندان به آنها توجه نمود به این شرح می باشد: 

بالای 35 سال سن داشتن:

در این سنین و سنین بالاتر از ۳۵ سال این خطر افزایش پیدا می کند.

این مطلب را هم بخوانید
معایب خمیر دندان زغالی چیست؟

مردان:

مردان بیشتر از زنان در مواجه با این خطر قرار دارند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان:

بی توجهی و نداشتن بهداشت دهان و دندان می تواند باعث بروز مشکلات شدید دندانی گردد. مثلا پريودنتيت، يك بيماري لثه ای است كه باعث ايجاد و بروز لثه مي گردد و جزو شايعترين مشكل دنداني در كنار پوسيدگي دندان می باشد. درمان نمودن زود هنگام حفره ها و بیماری لثه می تواند از گسترش بیماری های دندانی و همچنین از دست دادن دندان جلوگیری نماید.

مراجعه نکردن به دندانپزشک:

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا هر مشکلی را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر و تهدید نمودن سلامتی تشخیص داده و برطرف نمایید.

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن هم می تواند به احتمال بسیار مشکلات دندانی را افزایش دهد. به همین دلیل برای حفظ سلامت دهان و دندان بایستی از آن پرهیز نمود. 

دیابت:

دیابت کنترل نشده می تواند به مشکلات پریودنتال منجر شود. لثه های ملتهب در صورت درمان نشدن امکان دارد به پریودنتیت تمام عیار تبدیل گردند که می توانند باعث لق شدن دندان ها در استخوان فک گردند.

فشار خون بالا:

وجود فشار خون بالا هم می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. تجویز شده برای فشار خون بالا هم می تواند باعث خشکی دهان و پوسیدگی دندان منجر گردد.

آرتریت روماتوئید:

از دیگر عوامل خطر ساز از دست دادن دندان آرتریت روماتوئید می باشد. آرتریت روماتوئید با بیماری لثه مرتبط می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهند که هر چه دندان های بیشتر از دست برود، احتمالاً RA شدیدتر می باشد. به منظور جلوگیری از دست دادن دندان، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایند.

بیماری پریودنتال

پریودنتیت هنگامی رخ می دهد که دارای تارتار و پلاک در زیر خط لثه باشیم. این باکتری ها سمومی تولید می نمایند که لثه ها را تحریک نموده و باعث واکنش می گردند.

همچنین استخوان پشتیبان و بافت لثه را از بین برده که در نهایت می تواند باعث لق شدن یا افتادن دندان ها گردد.

آسیب یا ضربه 

ضربه یا آسیب هم می‌تواند در غیاب بیماری روی دندانهای سالم تأثیر بگذار باشد. در صورتی که دندان ها سالم باشند، اما ضربه به آن ها وارد شده باشد می تواند دلیلی برای افتادن آنها باشد. آسیب به دهان

می تواند ساختارهای نگهدارنده اطراف را ضعیف نموده و باعث از دست دادن دندان گردد.

حفره

بهداشت نامناسب دندان همچون: مسواک نزدن، نخ دندان نکشیدن و مراجعه نکردن به دندانپزشک می تواند منجر به پوسیدگی و حفره های پیشرفته دندان گردد. بدون تمیز نمودن مواد غذایی طبیعی

این مطلب را هم بخوانید
مزایای مسواک بین دندانی چیست؟

موجود در دهان کربوهیدرات هایی که می‌خوریم در لایه دندان ها باقی مانده و میکروب ها آن را تغذیه نموده و تکثیر می گردند و باعث ایجاد حفره های ی می شوند که ساختار دندان را می توانند ازبین ببرند. 

رژیم غذایی نامناسب

غذایی نقش مهمی در سلامت دندان ها دارند. انتخاب غذایی مغذی و مصرف محدود غذاهای ناسالم و قندی به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک شایانی می نمایند.

بیماری های مزمن 

وجود بیماری های مزمن همچون: فشار خون بالا، بیماری کلیوی و بیماری ریوی منجر به از دست دادن دندان می گردد، چرا که داروهایی که برای مدیریت این شرایط استفاده می گردد باعث خشکی دهان می گردند. بدون وجود بزاق، غذاها و نوشیدنی ها رقیق و شسته نخواهند شد و باعث می گردند مینای دندان فرسوده گردد و بافت لثه به مرور ازبین رود.

چگونه از دست دادن دندان جلوگیری کنیم؟

سوالی که پیش می آید این است که گاهی نمی توان از بروز این عوامل خطر ساز برای دندان ها جلوگیری نمود پس چه کنیم تا از دست دادن دندان جلوگیری نماییم؟ خوب همانطور که گفتیم نمی توان به طور کامل از افتادن دندان ها جلوگیری نمود، اما می توان با رعایت نمودن چند نکته ساده خطر پوسیدگی و از دادن دندانها را کاهش دهیم.

این نکات به این شرح می باشد:

دندان های خود را حداقل ۲ بار در روز به طور کامل مسواک بزنید.

از سیگار کشیدن خودداری نمایید.

روزانه ۲ بار نخ دندان بکشید.

هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک خود برای مراقبت از دندان های خود مراجعه نمایید.

هنگام انجام ورزش های سنگین و شدید از محافظ دهان به منظور محافظت از دندان های خود استفاده نمایید.

مصرف قند خود را کنترل نمایید.

جمع بندی از دست دادن دندان

لبخند شما برای ما مهم است، با مراقبت از دندان های خود و مراجعه منظم به دندانپزشکی می توانید از اینکه دندان خود را از دست بدهید جلوگیری نمایید. 

کافی است مراقبت هایی که در بالا ذکر نمودیم را توجه نموده و به آنها عمل نمایید. با این نکات تا حد ممکن از خرابی دندان ها جلوگیری نموده و لبخند دندان خود را حفظ خواهید کرد.

لازم به ذکر است که کاشت دندان باید در مراکز معتبر انجام شود و پیشنهاد ما به شما مرکز دندانپزشکی گلدمد می باشد. در این مرکز تمامی خدمات دندانپزشکی انجام می شود و می توانید کاشت دندان را به هر صورتی که برای شما مناسب باشد انجام دهید. همچنین لمینت دندانی، ایمپلنت دیجیتال، پیوند استخوان و … در این مرکز انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ