تاثیرات نخ دندان بر روی دندان ها

مزایای استفاده از نخ دندان

شاید برای شما سوال باشد هنگامی که مسواک می زنیم چه لزومی دارد که نخ دندان بکشیم؟ ما در این مقاله مزایای استفاده از نخ دندان را برای شما عزیزان بازگو خواهیم نمود و شما را با این موضوع که علت استفاده از نخ دندان چه می تواند باشد آشنا خواهیم کرد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تاثیر نخ دندان بر روی لثه و دندان ها

دندانپزشکان توصیه دارند همراه مسواک زدن از نخ دندان هم برای سالم نگاه داشتن دندان ها استفاده گردد. اما خوب برخی از افراد از انجام اینکار سر باز می زنند. مطالعات انجام شده نشان می دهند که تنها چند درصد از بزرگسالان آن هم حداقل یک بار در روز از نخ دندان برای سلامت دندان های خود استفاده می نمایند.

هستند افرادی که اعتراف می کنند که هرگز از نخ دندان استفاده نکرده اند.

بهتر است این را بدانید که ارتباط مستقیمی بین استفاده کردن از نخ دندان و همچنین وضعیت سلامت دهان و دندان ما وجود دارد. 

برخی از افرادی که از این امر غفلت می کنند تنها دلیل آن ها این است که آنها هیچ انگیزه و هدفی را در انجام این کار نمی بینند و به دلیل اینکه مزایا و فواید استفاده از نخ دندان را نمی دانند، پس علاقه ای هم به انجام آن نشان نمی دهند.

به همین دلیل ما در اینجا مزایای استفاده از نخ دندان را برای شما عزیزان بیان می کنیم تا شما هم با مزایای استفاده از نخ دندان آشنا شده و انگیزه برای انجام اینکار داشته باشید.

برطرف کننده بوی بد دهان

تقریباً غیرممکن می باشد که غذا میل نمایید بدون آنکه مقداری غذا در دندان شما گیر کرده باشد. الیاف گوشت، انواع دانه ها و سایر غذاها می توانند بین دندان های آسیاب ما فرو رفته و در فضاهایی که دندان های شما با لثه ها دارند پنهان گردند. حتی مسواک نمودن هم نمی تواند این ذرات مخفی شده را از لایه دندان و لثه خارج سازند.

اگر نخ دندان کشیده نشود، ذرات غذای مخفی شده شروع به پوسیدگی می نمایند. سریع باکتری های موجود در بزاق ما غذا را پیدا می نمایند و مورد مصرف قرار داده و تکثیر می گردند. 

این مطلب را هم بخوانید
حساسیت دندان چرا اتفاق می افتد و چگونه آن را از بین ببریم؟

در صورتی که غذای لایه دندان فاسد گردد شروع به انتشار بوی بد می نماید و هیچ اندازه دهانشویه یا نعناع هم نمی تواند نفس شما را شیرین نماید. 

بیماری لثه را کاهش می دهد.

از دیگر مزایای استفاده از نخ دندان می تواند به کاهش بیماری لثه اشاره داشت. دندان های بدون نخ دندان، باکتری های بسیاری را جمع می نمایند که به سرعت باعث تشکیل ماده چسبنده ای به نام پلاک می گردند.

مسواک پلاک های روی سطوح صاف دندان ها را تا حد ممکن از بین می برد، اما این امکان را ندارد تا به فضاهای میانی دسترسی داشته باشد. اگر نتوانید از شر پلاک خلاص گردید، پلاک باعث ایجاد التهاب لثه که مرحله اولیه بیماری لثه می باشد منجر می شود. 

هر چه زمان ماندگاری پلاک بر روی دندان افزایش پیدا کند آنها تهاجمی تر می گردند و به بافت لثه، دندانها و همچنین استخوان های شما حمله می نمایند که به آن بیماری پریودنتال گفته می شود. در این بیماری لثه ها متورم، قرمز و حساس می گردند.

مزایای استفاده از نخ دندان

رکود لثه

با پیشرفت نمودن بیماری پریودنتال، بافت لثه عفونی شده اقدام به جمع شدن از دندان ها می کند. 

فرورفتگی لثه، باعث می شود تا ریشه دندان آسیب پذیر در معرض دید قرار گیرد و آن را در برابر پوسیدگی آسیب پذیر نماید. همچنین این مورد باعث تضعیف سیستم حمایتی دندان ها می گردد و باعث لق شدن و وز گردیدن دندان ها می گردد.

از ایجاد حفره ها جلوگیری می کند.

زمانی که پلاک روی دندان ها می نشیند، باعث خوردگی مینای دندان که بسیار سخت بوده و محافظ دندان به حساب می آید، می شود. این کار تا زمانی انجام می شود تا هنگامی که یک سوراخ یا حفره در دندان ایجاد نماید. پر کردن حفره به راحتی قابل انجام ترمیم می باشد، اما حفره بایستی به عنوان یک علامت هشدار دهنده شناخته شود که یعنی بایستی به روال بهداشتی خود توجه بیشتری نماییم.

از دست رفتن دندان کاهش پیدا می کند.

می توان دندان های لق را نجات داد. اگر بیماری پریودنتال یا اینکه تحلیل لثه دارید، می‌توان با کمک دندانپزشک عفونت را از بین برد و لثه های خود را با کمک روش پیوند به منظور اصلاح لکه های پایین ترمیم نمود. در صورتی که مشکل را نادیده بگیرید، در معرض خطر از دست رفتن دندان های خود خواهید بود. 

این مطلب را هم بخوانید
بریج دندان چگونه انجام می شود؟

جلوگیری از مشکلات سلامتی کلی از مزایای استفاده از نخ دندان

یکی از شگفت انگیزترین حقایق در رابطه با سلامت دهان، ارتباط آن با سلامت کلی بدن می باشد، اما با توجه به اینکه شما دائماً باکتری های موجود در دهان خود را از طریق بلعیدن وارد بدن خود می نمایید، منطقی می باشد. این به پاتوژن ها و میکروب ها دسترسی آسان به دستگاه تنفسی فوقانی، جریان خون و همچنین دسترسی به سایر اعضای بدن خود را می دهید. 

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که داشتن بهداشت ضعیف دهان می تواند با بیماری های مزمن مختلف همچون دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط باشد. در زنان باردار هم می تواند به زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد کمک نماید.

آیا اکنون می توانم نخ دندان بکشم؟

در صورتی که در طول زندگی خود یکبار هم نخ دندان استفاده نکرده اید، فکر نکنید دیگر دیر شده و همه چیز از بین رفته، برعکس هیچ چیز ازبین نرفته و به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. در صورتی که نخ دندان کشیدن برای شما دشوار است، دنداپزشک می تواند در این امر به شما کمک شایانی و مفیدی نماید.

جمع بندی استفاده از نخ دندان

مزایای استفاده از نخ دندان بر کسی پوشیده نیست. نخ دندان به فرد کمک می نماید تا بتواند بقایای غذایی که در لایه دندان و بین دندان و لثه مخفی شده را خارج نماید و سلامت کلی دندان ها و حتی بدن را هم تضمین نماید.

دندانپزشکی گلدمد خدمات خود را از قبیل جراحی دندان، کامپوزیت دندان، جراحی لثه، بلیچینگ، ایمپلنت دندان و … را با بهترین هزینه و زیر نظر بهترین متخصصین به بیماران عزیز عرضه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ