آیا اشعه ایکس دندان بی خطر می باشد؟

اشعه ایکس دندان

اشعه ایکس دندان از بخش های خدمات دندانپزشکی می باشد که کودکان و هم بزرگسالان می توانند از این بخش استفاده نمایند. اشعه ایکس در کودکان بیشتر از بزرگسالان  کاربرد داشته، چرا که لثه های آنها در حال رشد بوده و پزشکان بایستی مراقبت لثه و دندان ها را زیر نظر داشته باشند. قابل درک می باشد که والدین این سوال را داشته باشند که آیا اشعه ایکس دندان برای کودکان بی خطر می باشد یا خیر. پاسخ کوتاه این می باشد که اشعه ایکس هم برای کودکان و همونین برای بزرگسالان بی خطر می باشد. با ما همراه باشید تا درباره امنیت اشعه ایکس دندان آشنا گردیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فناوری این امکان را فراهم می سازد تا انسان در فرایند عکسبرداری با اشعه ایکس دندان در معرض حداقل تشعشعات قرار بگیرد. همچنین، اقدامات پیشگیرانه ای وجود داشته است که دندانپزشکان بایستی به منظور کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه انجام نمایند. با این اوصاف، برخی از افراد بدون هیچ مشکل دندانی به طور معمول تنها یک بار در سال ممکن است تحت اشعه ایکس قرار بگیرد که اثرات مضری بر بدن به همراه نخواهد داشت. 

دندانپزشکان از اشعه ایکس دندان استفاده می نمایند تا دقیق ترین نمای ممکن را از دندان های شما را داشته باشند.

علت انجام اشعه ایکس از طریق دندانپزشکان

دندانپزشکان احتیاج به عکسبرداری با اشعه ایکس داشته تا ببینند در پایین لثه بیمار خود بدون اینکه بخواهند اقدام به بریدگی لثه نمایند متوجه شوند چه اتفاقی رخ می دهد. روش های مدرن دندانپزشکی به دندانپزشکی احتیاج دارد که بتواند در صورت احتیاج، و نه به عنوان یک روش استاندارد به منظور معاینه دندان، عکس رادیوگرافی را انجام دهد.

با این اوصاف، دندانپزشکان به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد گام بعدی در درمان دندان، احتیاج به اشعه ایکس خواهد داشت. در اینجا بعضی از دلایل رایجی که باعث می شود تا از اشعه ایکس استفاده گردد آورده شده است. با ما همچنان در امنیت اشعه ایکس دندان همراه باشید.

کاربردهای اشعه ایکس

اشعه ایکس می تواند هر بیماری زمینه ای را که امکان دارد برای بیمار منجربه درد شود را نشان دهد. نتایج به پزشک این امکان را می دهد تا در مورد بهترین روش درمان تصمیم مناسبی بگیرد. 

در صورتی که برای اولین بار به دندانپزشکی مراجعه می نمایید و هیچ سابقه دندانپزشکی نداشته اید، دندانپزشک اقدام به عکسبرداری از طریق اشعه ایکس می نماید.

در نظارت بر پیشرفت رشد دندانی کودکان، به خصوص افرادی که برخی از مشکلات دندانی را هم تجربه می نمایند، اشعه ایکس می تواند مفید باشد. دندانپزشکان می توانند اقدامات اصلاحی را از قبل به منظور جلوگیری از مشکلات رشدی بیشتر انجام نمایند. 

یک دندانپزشک بایستی به طور دوره ای اقدام به گرفتن عکس از طریق اشعه ایکس نماید تا مطمئن گردد که همه چیز در مورد سلامت دندان خوب به نظر خواهد رسید و شما در مورد سلامت دندان خود هیچ نگرانی نداشته باشید. 

اشعه ایکس بخشی از سوابق دندانپزشکی می باشد که دندانپزشکان در مورد همه بیماران آن را  حفظ می نمایند و در پرونده بیماران خود قرار خواهند داد. سوابق به منظور ارجاع یا اثبات اینکه اگر بیمار شکایتی داشته، همه رویه های درست رعایت گردیده و مفید باشند. 

 امنیت اشعه ایکس دندان

شاید برای شما سوال باشد که آیا اشعه ایکس دندان بی خطر می باشد؟ در ادامه امنیت اشعه ما می خواهیم به این موضوع بپردازیم و ببینیم امنیت اشعه ایکس به چه صورت است و ایا اصلا ایمن است که این کار را انجام دهیم یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

این مطلب را هم بخوانید
انتخاب خمیردندان برای کامپوزیت

در مقایسه با دیگر منابع پرتوهای ساخت بشر اشعه ایکس دندان از تشعشعات مضر در امان می باشد. اشعه ای که از یک عکس گرفتن از طریق اشعه ایکس دندان دریافت می نمایید آنقدری ناچیز می باشد که بدن بیمار حتی با مصرف چند با  از آنها در یک سال به هیچ عنوان دچار عارضه جانبی نخواهند شد و آن را تجربه نخواهند کرد. اشعه ایکس چاپ شده بر روی فیلم دارای تابش کم می باشد، در حالی که دندانپزشک شما اگر از دستگاه اشعه ایکس دیجیتال استفاده کند، قرار گرفتن در معرض اشعه حتی کمتر هم می گردد. 

به عبارت کلی تر، فناوری راه درازی را پیموده تا بتوان این اطمینان را حاصل نماید که دستگاه های اشعه ایکس در کمترین زمان ممکن به منظور انجام تصویر برداری و کاهش زمان قرار گیری بیمار در معرض تشعشعات استفاده می نمایند. این فناوری همچنین می توانند یک منطقه خاصی را هم مورد هدف قرار دهد، برخلاف دستگاه های سنتی که پرتوهای ایکس را در فرآیند تصویربرداری در معرض سطح بزرگتری قرار خواهد داد. 

به طور کلی، اندازه تشعشعی که بیماران در فرآیند عکسبرداری با اشعه ایکس دندان در معرض آن قرار خواهند گرفت، برای سلامت بزرگسال یا کودک ناچیز می باشد. زمانی که می خواهید به منظور عکسبرداری به دندانپزشکی بروید، هیچ نگرانی در مورد آن وجود نخواهد داشت. 

کلینیک های دندانپزشکی چه اقدامات حفاظتی را در این باره انجام خواهم داد؟

“بیب”های محافظتی استانداردی وجود داشته که پزشکان بهداشت دندانی از آنها به منظور کاهش جذب اشعه در فرآیند عکسبرداری با اشعه ایکس دندان استفاده می نمایند. اقلام محافظ بر روی قفسه سینه و ناحیه لگن قرار می گیرد تا از تمامی اندام های ضروری بدن محافظت نمایند.

به غیر از این اقدامات احتیاطی، دستگاه اشعه ایکس دندان فقط بر روی همان منطقه خاص تمرکز کرده و تشعشع را تا حد ممکن کاهش می دهد.

دستگاه های مدرن و جدید کمترین میزان نوردهی را تولید می نمایند و زمان کوتاهی به منظور گرفتن تصویر احتیاج دارند. به این صورت برای چند دقیقه شما روی پلت فرم اشعه ایکس خواهید بود و روند تصویربرداری حدود یک دقیقه فقط طول می انجامد. 

چه افرادی نمی توانند تحت اشعه ایکس دندان قرار بگیرند؟

خانم های باردار به هیچ عنوان نباید تحت عکسبرداری با اشعه ایکس دندان قرار بگیرند، چرا که در وضعیت بهداشتی حساسی قرار دارند. برای هر خانم بارداری ضروری می باشد که قبل از فرآیند معاینه وضعیت را به دندانپزشک خود اعلام نماید. مقدار فاصله بارداری مهم نیست و بهتر است برای سلامتی خود و فرزند خود با دندانپزشک خود صادق باشید. در این رابطه دندانپزشک می تواند روش متفاوتی را به منظور اطمینان از ایمن ماندن شما و فرزندتان انتخاب نماید. 

اشعه ایکس دندان

انواع اشعه ایکس دندان

در ادامه امنیت اشعه ایکس بهتر است به انواع اشعه ایکس هم بپردازیم و با آنها تا حدودی آشنا گردیم، پس همچنان با ما همراه باشید.

دندانپزشکان برای اینکه بتوانند بیماری های متفاوت دندانی را به راحتی تشخیص دهند از اشعه ایکس دندان به منظور عکس برداری از دهان و دندان استفاده می نمایند. 

این دستگاه در انواع مختلف تولید گردیده که هر کدام کاربرد و مزایای مختص به خود را دارا می باشد. در ادامه شما را با انواع دستگاه اشعه ایکس آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای لیفت لثه چیست؟

اشعه ایکس پری آپیکال:

در این نوع از اشعه ایکس، دندان از تاج تا ریشه برای بررسی نمودن بیشتر به منظور شناسایی حفره ها یا مشکل در استخوان فک عکس گرفته می شود.

با کمک این دستگاه می توان یک یا دو دندان را معاینه نمود و مشکلی که امکان دارد بیمار داشته باشد را جستجو نماید. 

اشعه ایکس بایت وینگ:

با کمک این دستگاه تاج دندان ها در قسمت خاصی از دهان را برجسته می نماید. اشعه ایکس به دندانپزشکان این امکان را می دهد تا حفره هایی را در مناطقی که دسترسی به آنها و یا انجام معاینه با کمک روش های سنتی دندانپزشکی دشوار می باشد را پیدا نمایند. 

اشعه ایکس اکلوزال:

به منظور بررسی قوس فک پایین یا بالا بیمار مفید می باشد. فک نقش مهمی را در تعیین نحوه ورود و پدیدار شدن دندان های دائمی در دهان داشته است.

از دیگر انواع اشعه ایکس دندانی هم می توان به این موارد اشاره داشت:

  • توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی 
  • اشعه ایکس ارتودنسی 
  • اشعه ایکس پانورامیک

آیا اشعه ایکس برای کودکان مضر است؟

پدر و مادرها همیشه امنیت کودک خود را در تمام مراحل زندگی خواستار هستند. قابل درک می باشد اگر والدینی در مورد اثرات طولانی مدتی که اشعه ایکس می تواند برای کودک آن هم پس از انجام چندین عکس اشعه ایکس در یک سال کنجکاو و نگران باشند. زمانی صحبت از سلامتی کودک در اینباره می شود، باید بگوییم، چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

کودکان کوچکتر از بزرگسالان می باشند و تصویربرداری از فک آنها هم متقابلاً زمان کمتری برای انجام آن خواهد برد. البته دستور العمل هایی هم در مورد قرار گرفتن در معرض تشعشعات اندازه کودک به منظور حفظ سلامت همه بچه ها وجود داشته که دندانپزشکان عزیز به این امر واقف بوده و به آن دستور العمل ها توجه خواهند نمود. 

به غیر از این، اشعه ایکس دندان بیش از هر روش دیگری می باشد که در دنیای پزشکی انجام می پذیرد. پس، هر زمان که یک دندانپزشک سفارش نمود که کودک احتیاج به انجام عکسبرداری با اشعه ایکس داشته و باید انجام دهد، می توانید با خیال راحت این عمل را انجام دهید.

در آخر امنیت اشعه ایکس دندان

اشعه ایکس دندان یک روش استاندارد در دندانپزشکی می باشد که دندانپزشک با کمک آن می تواند اطلاعات دقیقی از مشکلات دندانی،فک و سلامت دهان و دندان فرد بیمار داشته باشد. 

بر خلاف باور عوام، واضح می باشد که اشعه به هیچ عنوان اثر مضر و مخربی برای سلامت دندان ها به همراه نخواهد داشت.  اشعه ایکس دندانپزشکی در مقابل اشعه ایکس پزشکی بهتر عمل می نماید، نه اینکه بگوییم اشعه ایکس پزشکی مخرب است خیر، منظور این است اشعه ایکس دندانپزشکی فقط از همان ناحیه مورد نظر را مورد تشعشع قرار خواهد داد و انتشار اشعه به سایر قسمت های بدن را ندارد.

امیدواریم توانسته باشیم شما را در شناخت امنیت اشعه ایکس دندان یاری کرده باشیم. دندانپزشکی گلدمد می تواند مشاوره های ارزشمندی را در این باره به شما عزیزان داشته باشد و   خدمات خود را از قبیل: ایمپلنت دیجیتال دندان، انواع جراحی دندان، جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته و جراحی لثه و … با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ