انتخاب تاج دندان برای اصلاح شکل دندان های آسیب دیده

انتخاب تاج دندان برای اصلاح شکل دندان های آسیب دیده

قسمت تاج دندانی کلاهکی به شکل دندان است که کل دندان را احاطه کرده تا ظاهری زیبا به دندان آسیب دیده و همچنین باعث بهبود عملکرد آن  گردد. روشی معمولی که دندانپزشکان برای دندان های بد شکل، ضعیف، تغییر رنگ یافته، آسیب دیده و شکسته توصیه می کنند. انواع مختلفی از تاج دندان وجود داشته و شما می توانید بسته به نظر خود و مشورت‌های دندانپزشک خود بهترین را برای خود انتخاب نمایید. اگر مایل هستید با انواع تاج دندان و نحوه انتخاب تاج دندان آشنا شوید ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

 انواع تاج دندان

در قسمت پایین ما شما را با انواع مختلفی از تاج ها آشنا می سازیم تا ببینید کدام یک می تواند برای پوشش دندان شما مناسب باشد.

تاج های طلا

تاج ها با فلزی از آلیاژ طلای خالص یا فلزات دیگر مانند نیکل، کروم یا پالادیوم ترکیب شده اند. مواد ترکیبی از تاج دندان طلای خالص خواهد بود.

دندانپزشکان برای ترمیم دندان های آسیاب و مولر در جایی که قابل مشاهده است، تاج همرنگ دندان را توصیه می کنند. با این حال، برخی از افراد خودشان می خواهند که برای دندان های جلویی طبق مد از طلا استفاده کنند.

روکش های تمام چینی

یکی از پرطرفدارترین تاج ها این نوع از تاج است، زیرا شبیه رنگ و ظاهر دندان های طبیعی می باشد. بیشتر برای ترمیم دندان های جلویی که ساختار خود را از دست داده اند توصیه می شود.

روکش های تمام چینی معمولاً به دو نوبت دندانپزشکی نیاز دارند. در اولین مراجعه، دندانپزشک دندان بیمار را برای قرار دادن روکش چینی آماده می کند. در بازدید دوم معمولاً بعد از دو هفته، تاج موقت بیمار را بر می دارد و تاج دائمی را برای بیمار خود قرار می دهند.

تاج های چینی، فوز شده به فلزات

با نام تاج های PFM نیز شناخته می شوند، از آلیاژ فلز در داخل و چینی در خارج ساخته شده اند. این ترکیب به آنها استحکام فلز و زیبایی چینی را می دهد. به همین دلیل آنها را به عنوان استاندارد طلایی برای ترمیم دندان های آسیب دیده قبول داشته و مورد استفاده قرار می دهند.

مزیت اصلی آنها بادوام و ماندگار بودن تا 15 سال و یا بیشتر است. از طرفی از لحاظ بصری نیز جذاب هستند. زیرا با رنگ دندان های طبیعی مطابقت خواهند داشت. در حالی که از جنس فلزات و چینی هستند، نسبتا مقرون به صرفه بوده و مهمترین نقطه ضعف آنها این است که به مرور زمان یک خط تیره در نزدیکی خط لثه ایجاد می گردد.

تاج های زیرکونیا

این ها انواع جدیدتری از روکش ها که از یک ماده سرامیکی پودری سفید به نام اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند، می باشد. نسبتاً همرنگ دندان هستند و می توان از آنها برای دندان های جلو و عقب استفاده کرد. اما نسبت به دندان های طبیعی شما مات تر هستند، بنابراین اگر آنها را روی دندان های جلویی قرار دهید، کاملاً قابل توجه است.

این مطلب را هم بخوانید
انتخاب خمیردندان برای کامپوزیت

انتخاب تاج دندان با مواد محبوب

در اینجا متداول ترین مواد روکش دندان آورده شده است که شما را با آنها آشنا می سازیم:

طلا

به عنوان روکش های فلزی، محکم ترین مواد مورد استفاده در روش های روکش دندان هستند. بزرگترین مزیت تاج های طلا این است که در برابر شکستگی و سایش مقاوم تر هستند، بنابراین می توانند تا چند دهه دوام بیاورند، در درجه اول باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. 

علاوه بر این، آنها می توانند به حفظ ساختار دندان کمک کنند، زیرا دندانپزشک کمتر دندان بیمار را تراش می دهد. اما با این همه رنگ قابل توجه آنها مهم ترین نقطه ضعف آنهاست.

انتخاب تاج دندان برای اصلاح شکل دندان های آسیب دیده

پرسلن

برای تقلید از ظاهر طبیعی و بافت دندان های واقعی شما این جنس طراحی شده است، چینی بیشتر برای دندان های جلویی توصیه می شود. بادوام هستند اما آنها به اندازه تاج های فلزی ماندگاری ندارند. یک انتخاب محبوب برای بیماران مبتلا به آلرژی روانی هم می باشد.

زیرکونیوم

جنس سرامیکی یا به طور مشخص زیرکونیوم نامیده می شوند. آنها از پرسلن و سایر آلیاژهای فلزی قوی تر هستند و می توانند سالها جویدن در دهان را تحمل کنند. مانند ظروف چینی از لحاظ زیستی با بدن انسان هم سازگاراند. علاوه بر این، آنها به حداقل آماده سازی نیاز دارند، بنابراین روند کار کوتاه تر است. اشکال زیرکونیوم این است که می توانند گران تر از سایر مواد روکش باشند.

انتخاب تاج دندان

اگر شرایط زیر را دارید، امکان این که تاج دندان برای شما سودمند باشد بسیار است:

  • در صورتی که دندان شما شکسته و باید اصلاح شود.
  • شما دندانی دارید که به خاطر دندان قروچه یا هر دلیل دیگر میزان قابل توجهی ساییدگی دارد.
  • دندان شما تحت درمان ریشه قرار گرفته و نیاز به محافظت دارد.
  • شما ایمپلنت دندانی دارید و برای پوشاندن آن به روکش نیاز است.
  • شما باید پرکننده فلزی قدیمی را با یک ماده جدید و زیباتر جایگزین کنید.
  • دندان های بدشکل یا تغییر رنگ یافته دارید.
  • دندان های شما به دلیل آسیب، پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات دندانی آسیب دیده اند.
  • شما یک دندان بریج دارید که تاج ها باید آن را محکم کنند.

دندانپزشکان چگونه روکش دندان را انجام می دهند؟

در اینجا خلاصه ای از مراحل معمول در انجام روکش آورده شده است:

ابتدا دندانپزشک از آسیب دیدگی دندان رادیوگرافی می گیرد تا سلامت آن را بررسی کند. البته دندان های اطراف را هم شامل می شود و تعیین می کند که آیا روکش دندان بهترین گزینه خواهد بود؟

این مطلب را هم بخوانید
داروهای مربوط به دوره نقاهت جراحی دندان عقل نهفته

اگر روکش دندان را انتخاب کنید، دندانپزشک شما با استفاده از فناوری پیشرفته تصویربرداری دیجیتال، از دندان شما قالب دندانی می گیرد. این امر برای ایجاد یک مدل از دندان شما انجام می شود تا روکش را به صورت سفارشی بسازد.

آماده سازی تاج

دندانپزشک ناحیه آسیب دیده  بی حسی موضعی می زند و دندان را کوتاه می کند تا جایی برای تاج بسازد.

زمانی که دندان تراش داده شد، جلوه دیگری برای ایجاد یک مدل دقیق از دندان ایجاد می شود. سپس طرح آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی می فرستد تا تاج دائمی را ساخته شود.

در این مرحله، ممکن است یک روکش موقت برای محافظت از دندان در معرض خطر قرار گیرد، در حالی که منتظر دندان دائمی هستید. معمولاً حدود ۲ هفته طول می کشد تا آماده شود.

قرار دادن تاج دائمی

زمانی که روکش دائمی شما آماده می شود، دندانپزشک دوباره ناحیه را بی حس می کند. آنها تاج موقت را برمی دارند و تاج دائمی را بررسی می کنند تا از راحت بودن آن مطمئن شوند.

در آخر آن را با دقت به دندان شما محکم می کنند.

مراقبت و نگهداری پس از انجام عمل، دستورالعمل های ویژه ای در مورد مراقبت از تاج دندان جدید دارد. باید پرهیز از غذاهای سفت و چسبنده و بهداشت دهان و دندان رعایت شود. همچنین چکاپ منظم دندانپزشکی داشته باشید تا وضعیت روکش های دندانی بررسی گردند.

طول عمر روکش های دندان چقدر است؟

طول عمر روکش های دندانی به گونه ای است که به نحوه مراقبت از آنها بستگی دارد. تاج های چینی می تواند حدود 6 تا 15 سال دوام داشته باشند. بسته به عادات و بهداشت دهان و دندان، می تواند کوتاه تر یا طولانی تر نیز باشد. تاج های طلا با مراقبت مناسب حدود 25 سال دوام دارند. تاج های زیرکونیا با طول عمر حدود 15 تا 25 سال بادوام ترین هستند.

در آخر

تاج دندان یک پروتز دندان همه کاره است که می تواند برای رفع انواع مشکلات دندانی استفاده شود. آنها از موادی بر اساس شرایط و بودجه شما، چند انتخاب به شما می دهند. از انتظارات غیر واقعی، همچنین مزایا و معایب آنها را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که هیچ درمان دندانپزشکی کامل نیست.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ