انواع جراحی فک  و مزایای آن

انواع جراحی فک

جراحی فک چیست؟ مزایای جراحی فک چه می تواند باشد؟ آیا به عنوان یک درمان مناسب شناخته می شود؟ انواع جراحی فک شامل چه جراحی های می شود؟ چه کسانی باید از این جراحی بهره ببرند؟

جراحی فک جراحی است که به منظور درمان فک پایین و یا فک بالا هنگامی که در یک راستا قرار نمی گیرند، انجام می شود. ما در این مقاله شما را با خطرات، مزایا و دیگر مسائلی که به این موضوع مرتبط می باشد آشنا می سازیم، تا قبل از انجام این جراحی اطلاعاتی درباره جراحی فک داشته باشید و اضطراب خود را با این اطلاعات بکاهید.

جراحی فک چیست؟

جراحی فک با نام جراحی ارتوگناتیک به معنای ارتو: صاف کردن و گناتیک: فک) می باشد. نوعی جراحی می باشد که به تراز نمودن فک پایین و فک بالا کمک می نماید. در صورتی که آرواره های شما در یک راستا قرار نمی گیرند، می تواند بر دندان های شما تأثیر گذاشته و خوردن و صحبت نمودن را برای شما دشوار نمایند. همچنین این جراحی در کنار درمان ارتودنسی می تواند به رفع ناهنجاری ها کمک شایانی نماید و به زیبا شدن چهره افراد کمک شایانی می تواند کند.

به چه صورت فرد دچار مشکل استخوان فک می گردد؟

به طور مجموع، مشکل استخوان ممکن است از بدو تولد یعنی مادر زادی وجود داشته باشد و یا در مراحل بعدی زندگی ممکن است ناشی از آسیب ها یا دیگر شرایط پزشکی رخ دهد.

مشکلات مادرزادی فک ممکن است مسائل فردی همچون اوربایت باشد یا ممکن است به یک وضعیت پزشکی فراگیر همچون سندرم تریچر کالینز ارتباط داشته باشد. در ادامه چند نمونه دیگری هم از مشکلات مادرزادی فک وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم نمود:

  • نیش صلیب

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بعضی از دندان های پایینی، جلوی دندان های بالاتر را گرفته باشد.

  • زیر نیش
  • اپن بایت

اپن بایت هنگامی می باشد که بسیاری از دندان ها زمان بستن دهان به هم نرسند.

  • شکاف کام و لب

شکاف کام هنگامی رخ می دهد که صورت و دهان شما به طور طبیعی رشد نکرده باشند.

حال شما را با چند نمونه از مشکلات فک که از صدمات یا شرایط پزشکی ناشی می شود آشنا می سازیم:

شکستگی های صورت

اصطلاح شکستگی فک ممکن است به فک پایین یا فک بالا اشاره داشته باشد. این اتفاق ممکن است با افتادن، تصادف با وسیله نقلیه موتوری، مشت خوردن و یا ضربه خوردن رخ دهد و فک بالا بشکند.

کیست و تومور

آپنه انسدادی خواب (OSA)

اختلالات مفصل گیجگاهی فک پایین (TMJ)

انواع جراحی فک

انواع جراحی فک

حال که تا حدودی با جراحی فک آشنا شدیم بیاید شما را با انواع جراحی فک هم آشنا سازیم. با کمک جراحی فک می توان مشکلاتی را که منجر می شود تا فک های شما بیرون بزند با کمتر بیرون بیاید را اصلاح نمود.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه سلامت دهان و دندان شما بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد؟

به طور کلی ۳ نوع جراحی فک وجود دارد که عبارتنداز:

استئوتومی فک بالا

این نوع جراحی فک هنگامی انجام می گردد که فک بالای شما بیرون آمده باشد. همچنین استئوتومی فک بالا می تواند به درمان اپن بایت و کراس بایت کمک کند.

استئوتومی فک پایین

از دیگر انواع جراحی فک می توان به استئوتومی فک پایین اشاره کرد. این هنگامی انجام می گردد که فک پایین شما بیرون آمده باشد.

استئوتومی دو طرف از انواع جراحی فک

در صورتی که مشکلی دارید که هر دو فک را درگیر می نماید، به این عمل جراحی دو فک یا استئوتومی دو طرف می گویند.

پس از جراحی فک چه اتفاقی رخ می دهد؟

امکان دارد لازم گردد یک تا چهار روز پس از انجام جراحی فک در بیمارستان استراحت کنید تا مراقبت های لازم روی شما صورت پذیرد و تحت نظر باشید. در زمانی که جراحی فک را انجام می دهید ممکن است این موارد برای شما انجام شود:

یک آتل پلاستیکی در دهان شما پس از جراحی فک وجود خواهد داشت. آتل به تمرین دادن دهان شما کمک می نماید تا دهان با موقعیت جدید فک شما سازگار گردد. حتما از آتل خود استفاده کنید، مگر هنگامی که غذا میل می کنید و یا دندان های خود را تمیز خواهید کرد.

احتمال اینکه صورت شما متورم گردد وجود خواهد داشت. بهتر است با سر را بالا نگه داشته و بخوابید و برای کاهش تورم صورت خود از دارو استفاده کنید.

در 24 ساعت اول شما باید یک کیسه یخ را بر روی صورت خود به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نگاه دارید.

متخصص به شما رژیم غذایی مناسب را توصیه می نماید و بهتر است طبق توصیه متخصص خود رفتار نمایید.

احتمال اینکه تورم و آتل در دهان شما باعث ایجاد مشکل گردد، وجود دارد، به همین جهت با متخصص در این باره صحبت نمایید.

کافی است آتل تا ۸ ماه مورد استفاده قرار گیرد و پس از آن می توان آن را برداشت، البته با توصیه متخصص خود.

آیا جراحی فک با خطرات یا عوارضی همراه است؟

همچون هر جراحی بزرگی، ممکن است انواع جراحی فک با خطراتی همراه باشند. بعضی از خطرات رایج جراحی، همچون خطرات بیهوشی می باشد. دیگر خطرات جراحی فک شامل موارد زیر است:

  • دندان های شما آسیب دیده باشد.
  • استخوان ها آنطور که باید خوب نشده باشند.
  • با عمل فک خود مشکل داشته باشید.
  • نمی توانید دهان خود را به اندازه ای که قبلاً باز می کردید، باز نمایید.
  • گونه ها و لب پایینی پس از انجام جراحی فک بی حس شده باشد.
  • امکان دارد به منظور برطرف نمودن مشکلات پیش آمده احتیاج به جراحی دوباره وجود داشته باشد. البته با نظر جراح این احتمال وجود خواهد داشت.
این مطلب را هم بخوانید
بررسی تکنولوژی های جدید در جراحی دندان

دوره نقاهت پس از جراحی فک چقدر است؟

بهبودی ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، اما بیشتر افراد پس از چند هفته که از جراحی فک آنها گذشت می توانند به کارهای روزمره خود بپردازند.

فقط بهتر است قبل از انجام هر کاری با متخصص خود در این باره صحبت نمایید.

چه هنگامی احتیاج به درمان اورژانس وجود دارد؟

در صورتی که دچار مشکلات زیر پس از انجام جراحی فک شدید باید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید:

  • تنگی نفس
  • تب بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) افزایش پیدا کردن درد به جای بهتر شدن
  • استشمان بوی بد بد در محل جراحی
  • استفراغ یا اسهال شدید
  • عفونت در محل جراحی

برای جراحی فک چه سنی، بهترین است؟

بهترین زمانی که جراحی فک می تواند انتخاب مناسبی باشد، زمانی است که فرد بالغ باشد و رشد استخوان ها انجام گرفته باشد. البته بسته به نظر متخصص ممکن است در سنین نوجوانی هم این درمان انجام پذیرد‌.

آیا جراحی فک باعث تغییر صورت می شود؟

باید بگوییم که زمانی که فک جراحی می شود، تغییراتی در صورت رخ خواهد داد. آن هم به این علت است که استخوان های فک به طور معمول بریده شده و حرکت داده خواهند شد و در موقعیت جدیدی قرار خواهند گرفت. اینکه این تغییر چقدر می تواند قابل توجه باشد به طور معمول به اهمیت نگرانی یا مشکل قبل از درمان بستگی خواهد داشت.

در آخر

در صورتی که به انجام جراحی فک می اندیشید، مهم ترین قدم این می باشد که از تصمیم خود مطمئن گردید. جراحی فک به عنوان یک جراحی بزرگ شناخته می شود که می تواند باعث ایجاد اختلال کارهای روزمره شما تا چندین هفته شود.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ