انواع جراحی لثه چیست و چگونه انجام می شود؟

انواع جراحی لثه

امروزه بیماری های لثه بسیار شایع می باشد و جراحی لثه برای رفع مشکلات لثه صورت می گیرد که شایع ترین علت بيماری لثه تجمع باکتری ها و پلاک ها در داخل دهان و همچنین عفونت می باشد. البته برخی داروها و بیماری های مزمن نیزی توانند موجب بروز بیماری لثه شوند. این جراحی انواع مختلفی دارد و برای اهداف مختلف انجام می شود. در این مقاله به انواع جراحی لثه و چگونگی انجام جراحی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جراحی لثه

جراحی لثه برای درمان عارضه در لثه صورت می گیرد و برای موارد زیر انجام می شود.

رشد بافت ها و استخوان های آسیب دیده

جلوگیری از، از دست دادن دندان 

فاصله بین دندان ها کاهش پیدا می کند.

موجب تغییر شکل استخوان فک می شود و رشد باکتری های را کاهش می دهد و موجب افزایش سلامت استخوان می شود.

باکتری ها و عفونت ها را از بین می برد.

همچنین برخی افراد برای زیباسازی از جراحی لثه استفاده می کنند.

در صورت بروز التهاب لثه و تحلیل لثه جراحی لثه مورد استفاده قرار می گیرد و این مشکل موجب قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. این التهاب به دلیل بهداشت پایین دندان ها رخ می دهد و همچنین وجود پلاک و جرم بر روی دندان ها موجب بروز التهاب لثه می شود. تحلیل لثه به آسیب بافت استخوانی گفته می شود که منجر به جدا شدن لثه ها از دندان ها می شوند و در فضای خالی بین دندان و لثه، باکتری ها تجمع می کنند و احتمال بروز عفونت بسیار بالا می باشد. در صورتی که تحلیل لثه صورت گیرد هم دندان و بافت استخوانی آسیب های زیادی را متحمل می شوند که با جراحی لثه می توان آن را درمان کرد.

انواع جراحی لثه

این نوع جراحی انواع مختلفی با هدف خاص انجام می شوند که در ادامه به چند نمونه می پردازیم.

جراحی کوچک کردن پاکت اطراف دندان 

جراحی کوچک کردن پاکت اطراف دندان که به جراحی فلپ لثه نیز شناخته می شود برای کوچک کردن پاکت اطراف دندان(فرورفتگی بین دندان و لثه) انجام می شود. این فرورفتگی در هنگام که لثه دچار التهاب و عفونت شده باشد زیادتر می شود و در نتیجه میکروب ها در آن تجمع می کنند‌. در جراحی فلپ ابتدا جراح با ایجاد برش در لثه و تا زدن آن به سمت بالا، زیر آن را از باکتری و عفونت پاک می کند. حال نوبت بخیه زدن بافت لثه به دور دندان می باشد که به مرور رشد خواهد نمود و دور دندان را فرا می گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
جراحی لیفت سینوس چیست؟

جراحی بازسازی لثه

در جراحی بازسازی لثه در ابتدا بر روی لثه برشی می زنند و با کنار زدن قسمت برش خورده، پاکسازی انجام می گیرد. بعد از برداشتن باکتری ها و عفونت ها، پیوند استخوان، غشاء یا پروتئین های تحریک کننده تولید بافت یا ترکیب هر سه بر روی لثه صورت می گیرد و کمک به بازسازی لثه می کنند.

جراحی افزایش طول تاج دندان 

این عمل برای برداشتن لبخند لثه ای می باشد. به این صورت که بافت بیش از حد رشد کرده لثه را که روی دندان ها را پوشانده توسط جراح برداشته می شود و طول تاج دندان ها افزایش پیدا می کند و لثه ها کوچکتر دیده می شوند و ظاهر زیبایی به لبخند شما می دهند. این جراحی لثه جزو جراحی های زیبایی می باشد.

پیوند بافت نرم

جراحی پیوند لثه برای بازسازی بافت های از دست رفته لثه انجام می شود. به این صورت که بافت نرم از جاهای دیگر دهان برداشته می شود و به قسمتی که بافت‌های آن آسیب دیده و یا پسروی کرده پیوند داده می شود. برای درمان بیماری های لثه و همچنین زیبایی دندان ها و لبخند انجام داده می شود.

انواع جراحی های لثه به شدت و نوع بیماری لثه بستگی دارد و در صورت بیماری های خفیف لثه همانند التهاب لثه می توان با کمک دارو و دهانشویه آن را برطرف نمود و دیگر نیازی به جراحی نمی باشد.

پیوند لثه

پیوند لثه نیز یکی از راه های بازسازی لثه می باشد که انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • پیوند بافت همبند
  • پیوند آزاد لثه 
  •  پیوند پدیکل

در همگی این پیوند ها از بخش های دیگر دهان همانند سقف دهان بافت برداشته می شود و پیوند صورت می گیرد.

انواع جراحی لثه

آمادگی برای جراحی لثه

ابتدا قبل از جراحی، متخصص جراح عملی آزمایشی را بر روی دندان ها انجام می دهد تا به آمادگی فرد پی ببرد. در جلسه آمادگی سابقه کلی فرد، ثبات و قدرت دهان و دندان و فک بررسی می شود. همچنین عفونت و آبسه دندان ها را نیز مورد بررسی قرار می دهد تا مشکلی برای جراحی ایجاد نکنند.

این مطلب را هم بخوانید
عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

چگونگی انجام انواع جراحی لثه

جراحی لثه حداقل دو ساعت زمان نیاز دارد و بسته به نوع جراحی متفاوت می باشد. همچنین ممکن است برخی عمل های به بیهوشی کامل احتیاج داشته باشند و برخی دیگر با بی حسی موضعی انجام شوند. 

برای انجام جراحی، دندانپزشک بر روی لثه چند برش ایجاد می نماید و لثه ها را تا می کند تا جرم و عفونت های زیر لثه را پاکسازی کند‌. همچنین در صورتی که دندان و لثه ها نیازمند تغییر شکل استخوان ها و بافت ها می باشند، دندانپزشک می تواند در حین عمل این کارها را نیز انجام دهد. ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل باید صبر کنید و سپس بخیه های لثه را بکشید.

هزینه انواع جراحی لثه 

هزینه جراحی لثه نیز به نوع جراحی و مشکلات لثه بستگی دارد و می توان گفت که جراحی فلپ لثه کم هزینه تر از انواع دیگر جراحی ها می باشد.

جمع بندی

بیماری های لثه از بیماری های رایج می باشند که ممکن است در موارد خاص نیاز به جراحی لثه داشته باشند تا درمان صورت گیرد. از جمله انواع جراحی لثه می توان به جراحی فلپ لثه، جراحی بازسازی لثه، جراحی افزایش طول تاج دندان و پیوند بافت نرم اشاره کرد.

همچنین پیوند لثه نیز به سه صورت پیوند آزاد لثه، پیوند همبند و پیوند پدیکل انجام می شود که از سقف دهان بافت مناسب برای جراحی را تامین می کنند. این جراحی با بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام می شود و با ایجاد برش بر روی لثه، باکتری ها و عفونت ها را خارج می کنند و در صورت تغییر شکل بافت و استخوان ها جراحی را به پایان می رسانند. هزینه جراحی نیز به نوع آن بستگی دارد و جراحی فلپ هزینه کمتری نسبت به دیگر روش ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ