انواع سیم ارتودنسی برای انجام ارتودنسی دندان

انواع سیم ارتودنسی

ارتودنسی برای رفع نامنظمی ها و صاف و یکدست کردن دندان ها انجام می شود. ابزار ارتودنسی شامل سیم و براکت می باشد که براکت ها به دندان نیرو و فشار وارد می کنند و به جای خود باز می گردند. حال آنکه سیم های ارتودنسی انواع مختلفی دارند و ما در این مقاله می خواهیم در مورد انواع سیم ارتودنسی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی از روش های دندانپزشکی پرطرفدار و پر استفاده می باشد که در صورت نامنظم بودن دندان ها انجام می گیرد و ابزار ارتودنسی که شامل سیم و براکت می باشد به هم متصل هستند و با وارد کردن نیرو دندان ها را به سمت جای اصلی خود هدایت می کنند و در نتیجه دندان های منظمی خواهید داشت. شدت و میزان نامنظمی و ناهنجاری دندان ها در هر فرد متفاوت می باشد و با توجه به میزان ناهنجاری باید سیم ارتودنسی مناسب انتخاب نبود.

سیم ارتودنسی چیست؟

همانطور که گقته شد ابزار ارتودنسی متشکل از براکت و سیم می باشد. براکت ها قطعات فلزی ای هستند که در میان آنها سوارخ هایی وجود دارد که سیم از آنها عبور می کند. باید بین براکت ها و سیم ارتودنسی هماهنگی وجود داشته باشد تا روند درمان سریعتر انجام گیرد. سیم های عبور کرده از براکت ها نیروی ملایمی به دندان ها وارد می کنند و دندان ها در جای اصلی خود باز می گرداند.

انعطاف پذیری سیم ارتودنسی بسیار بالاست و بر روی قوس های دندانی فک بالا و پایین به خوبی شکل می گیرد. ارتودنسی دندان حتما باید توسط دندانپزشک انحام گیرد تا نتیجه بخش باشد.

انواع سیم ارتودنسی

سیم ارتودنسی با توجه به سطح مقطع سیم ارتودنسی و ضخامت آن باید انتخاب گردد. به طور کلی ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی بسیار مهم می باشد و با توجه به میزان ناهنجاری سیم هایی با ضخامت درست باید استفاده کرد. در ادامه به چند نمونه از انواع سیم ارتودنسی از نظر سطح مقطع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع سیم ارتودنسی

سیم ارتودنسی دایره ای

در ابتدای درمان ارتودنسی از سیم هایی با سطح مقطع دایره ای استفاده می شود. زیرا بهم ریختگی و نامنظمی دندان بیشتر است و به دلیل انعطاف پذیری سیم های ارتودنسی دایره ای بهترین گزینه می باشد و بر روی تمامی دندان ها می توان قرار داد. همچنین میزان اصطکاک بین براکت و سیم براکت به حداقل می رسد. البته باید بدانید که این نوع سیم ها نمی توانند جابه‌جایی دندان ها را کنترل کنند که به دلیل ساختار و خواص فیزیکی آن می باشد.

سیم ارتودنسی مربعی

جابه‌جایی دندان ها در این نوع قابل کنترل می باشد و بهتر از نوع دایره ای می باشد. البته این سیم ها پهنای کمی دارند که یکی از معایب آن می باشد. این نوع سیم ارتودنسی با عیوبی که دارد باز جزو بهترین و محبوب ترین سیم های ارتودنسی می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره بهداشت دهان و دندان بدانیم!

سیم مستطیلی

اگر دوست دارید کنترل بیشتری بر روی جابه‌جایی دندان ها داشته باشید باید از این نوع سیم ارتودنسی استفاده کنید. به طور کلی می توان گفت مدیریت حرکت دندان ها به راحتی انجام می گیرد و برای مراحل پایانی ارتودنسی بهترین گزینه است. نصب سیم های مستطیلی باید با دقت و ظرافت بالایی انجام گیرد و همچنین به دلیل نیروی زیادی که به دندان ها وارد می کنند امکان جدا شدن براکت از دندان وجود دارد.

انواع سیم براکت ارتودنسی از لحاظ جنس

در گذشته از فلز طلا برای ساخت سیم ارتودنسی استفاده می شد و امروزه سیم براکت های ارتودنسی در جنس های مختلفی تولید می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سیم ارتودنسی تیتانیوم

سیم ارتودنسی تیتانیومی از جمله سیم های انعطاف پذیر می باشد که از جمله ویژگی های مهم سیم های ارتودنسی است. به طور ولی سیم های ارتودتسی تیتانیومی قوس های دندان را کاملا پوشش می دهند. همچنین در برابر شکستن مقاوم می باشد و بسیار صیقلی و صاف هستند. این سیم ها از ترکیب نیکل و تیتانیوم ساخته می شود و بسیار جنس مرغوبی دارد.

سیم ارتودنسی تیتانیوم رفلکس

نیکل تیتانیوم رفلکس از جمله سیم های ارتودنسی است که دارای خاصیت الاستیسیته بالا می باشد و بعد از تعییر شکل بع راحتی می توان آن را به حالت اولیه باز گرداند. اسن سیم فشار متعادلی به دندان وارد می کنند و به راحتی بی نظمی دندان ها را برطرف و طرح لبخندی زیبا ایجاد می نمایند. به دلیل نیروی متعادل و ملایمی که این سیم ها به دندان وارد می کنند به هیچ وجه شکستگی براکت اتفاق نمی افتد.

سیم ارتودنسی TP Original Wire

یکی از انواع سیم ارتودنسی این نوع می باشدکه بسیار مقاومت بالایی دارد و همانند نمونه قبلی نیروی متعادل و ملایمی دارد و می تواند با همین نیرو کم دندان ها را به جای اصلی خود بازگرداند. همچنین شکستگی براکت نیز رخ نمی دهد و جزو بهترین سیم های ارتودنسی می باشد که به طور درست دندان ها را منظم و هماهنگ می کند.

سیم ارتودنسی با فلزات گرانبها

همانطور که گفته شد با فلزات گرانبهایی چون طلا، پلاتین، ایریدیوم، نقره و … نیز سیم ارتودنسی ساخته می شود و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که قیمت بالایی دارد و کشش لازم را دارا نمی باشد.

سیم براکت ارتودنسی ساخته شده از استیل

بعد از کنار گذاشتن طلا در ساخت سیم ارتودنسی، از استیل یا فولاد ضد زنگ برای ساخت سیم ارتودنسی استفاده شد. استیل قیمت مناسب تری نسبت به طلا دارد و یکی از دلایل جایگزین کردن استیل ضد زنگ به همین دلیل می باشد. همچنین استیل قابلیت لحیم کاری و جوشکاری داشت و حتی شکل پذیری آن نیز بسیار بهتر بود و به همین دلایل در تمامی ابزار ارتودنسی مورد استفاده قرار گرفت. برای از بین بردن فاصله زیاد دندانی استفاده از این نوع ارتودنسی پیشنهاد می گردد.

این مطلب را هم بخوانید
بهبودی پس از کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

سیم ارتودنسی چند رشته ای: انواع سیم ارتودنسی

این نوع سیم ها دارای سطح مقطع متنوع مربعی و دایره ای می باشد و به شکل های مختلف ساخته می شوند. رشته سیم ها در سه نوع بافته، هم محور و تابیده به صورت در هم تنیده ساخته می شوند و برای شروع ارتودنسی استفاده از این  سیم ها پیشنهاد می گردد. سختی این سیم نسبت به سیم های معمولی بیشتر است و تغییر شکل آن به آسانی رخ می دهد و در زمان غذا خوردن این موضوع بسیار نمایان می شود.

سیم براکت ارتودنسی کبالت کروم

سیم کبالت کروم یک سیم مقاوم است و این به دلیل وجود مواد تشکیل دهنده آن می باشد. کروم، کبالت، آهن و نیکل از مواد سازنده این سیم ها هستند که کبالت مواد اصلی آن می باشد و حجم بیشتر این سیم ها را کبالت تشکیل می دهد. سیم ارتودنسی کبالت کروم در هنگام قرار کیری در معرض حرارت تغییر شکل می دهد و ارتودنتیست برای ساخت ابزار ارتودنسی به راحتی می تواند از این نوع استفاده کند.

سیم براکت ارتودنسی نیکل تیتانیوم: انواع سیم ارتودنسی

قابلیت انعطاف پذیری بالای این سیم همانند فنر می باشد و بعد از تغییر شکل سریعا به حالت اولیه باز می گردد که در ارتودنسی یک ویژگی مهم می باشد. فشار وارده از این سیم ها به دندان ملایم است و در زمان مناسب دندان ها را هماهنگ و یکدست می کند‌ و دندان کاملا تحت کنترل سیم های نیکل تیتانیوم می باشد.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی از روش های دندانپزشکی است که هماهنگ کردن دندان ها و صاف و یکدست کردن آنها را انجام می دهد. سیم ها و براکت های ارتودنسی با فشار وارد کردن به دندان ها، دندان‌ها را به جای اصلی خود باز می گردانند. سیم ارتودنسی از لحاظ سطح مقطع انواع مختلفی دارد که می توان به سیم ارتودنسی دایره ای، مربعی و مستطیلی اشاره کرد. همچنین از نظر جنس نیز انواع دیگری دارد که می توان به سیم ارتودنسی تیتانیوم، سیم ارتودنسی استیل، سیم ارتودنسی طلا، سیم ارتودنسی چند رشته ای و … اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند و ارتودنتیست با توجه به شرایط شما درست ترین نوع را برای شما انجام می دهد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ