ایمپلنت دندان در دوران بارداری

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

آیا می توان در دوران بارداری ایمپلنت دندان انجام داد؟ آیا انجام ایمپلنت دندان برای جنین خطرناک نمی باشد؟ چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان را دریافت نمایند؟

تصمیم به منظور کاشت ایمپلنت دندان به طور معمول پس از ماه ها بررسی کامل صورت می پذیرد. در صورتی که مشاوره خود را انجام داده باشید و قرار ملاقات خود را هم رزرو کرده باشید، امکان دارد متوجه شوید باردار هستید، بدون شک می خواهید بدانید که انجام این جراحی خطری ندارد. در اینجا آنچه باید در مورد کاشت ایمپلنت دندان در دوران بارداری بدانید آورده شده است. با ما همراه باشید تا پی ببریم که آیا انجام ایمپلنت در دوران بارداری امکان پذیر می باشد یا خیر.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم یا موادی دیگر و شبیه پیچ است. داخل فک جایی که ریشه دندان از دست رفته است، ایمپلنت  قرار می گیرد. با گذشت زمان، استخوان در اطراف ایمپلنت رشد می کند و به نگه داشتن آن در جای خود کمک می کند.

سپس یک دندان مصنوعی یا تاج به آن فلز متصل می شود تا شکاف ایجاد شده دندان از دست رفته را پر کند. تاج به طور خاص ساخته شده تا از نظر اندازه، شکل و رنگ شبیه دندان های دیگر باشد.

همچنین می توان از ایمپلنت های دندانی برای نگه داشتن بریج یا پروتز دندانی در جای خود استفاده می کند.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز است؟

در صورتی که یک یا چند دندان شما از دست رفته باشد، ایمپلنت دندان ممکن است گزینه مناسبی باشد. ایمپلنت دندان در این زمان یک پیشنهاد مناسب می باشد:

  • استخوان فک کاملاً رشد کرده و سالم بوده باشد.
  • بیماری لثه را نداشته باشد.
  • شرایطی بدی وجود نداشته تا روی بهبود استخوان تأثیر بگذارد.
  • در صورتی که کاشت دندان برای شما ممکن باشد، دندانپزشک با شما در این باره صحبت خواهد کرد.

در طول عمل ایمپلنت دندانی چه اتفاقی می افتد؟

ایمپلنت دندان به طور معمول طی چند ماه و با یک سری اعمال و آزمایش‌های جزئی انجام می شود.

در ابتدا با انجام اسکن و عکس برداری با اشعه ایکس تصاویری بسیار واضحی از محل قرار دادن ایمپلنت داده شود.

ایمپلنت دندان طی یک عمل جزئی در استخوان فک قرار می گیرد. به طور معمول از بیهوشی استفاده می کنند تا در طول جراحی احساس درد نکنید.

این مطلب را هم بخوانید
شکستگی آرچ وایر و راه درمان آن

در عرض چند ماه، استخوان اطراف ایمپلنت دندان رشد می کند.

هنگامی که ایمپلنت پایدار است، دندانپزشک پایه ای برای دندان یا دندان های جدید ایجاد می کند.

مدتی بعد، دندانپزشک قالبی از دهان می گیرد تا دندان مصنوعی یا دندان را در جای مناسب قرار دهد.

در نهایت، دندان مصنوعی در جای مناسب خود، پیچ یا چسبانده می شود.

این کار روند آهسته ای دارد و باید طی مراجعات بسیار به دندانپزشک و احتمال زیاد برخی عکس برداری ها برای اسکن یا اشعه ایکس انجام پذیرد.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

در دندانپزشکی، خطرات و مزایای هر روش درمانی قبل از پیشبرد عملکرد توسط دندانپزشک سنجیده می شود. دندانپزشک همیشه میزان آسیب های وارد شده به بیمار را به حداقل می رساند، اما در صورتی که در دوران بارداری قرار دارید، اهمیت بیشتری وجود خواهد داشت.

ممکن است در بارداری قبلی پر کردن برای دندان انجام داده باشید و شکل و رنگ شبیه دندان های شما نباشد یا شاید یکی از آشنایان در دوران بارداری دندان عقل عفونی داشته باشند. تفاوت در این روش کاشت در این می باشد که کاشت دندان به انتخاب خود شما است، با سنجش میزان خطرات و مزایا، ترازو نامتوازن می شود.

یک دندان عفونی سلامت افراد را به خطر می اندازد. خطر تاخیر در درمان نیز عفونت دندان را به پیش می برد. وقتی صحبت از ایمپلنت های دندانی به میان می آید، هیچ خطر قابل توجهی برای سلامت دندان وجود ندارد، بنابراین خطر بیشتر، در جراحی است. در صورتی که نگران شکاف لبخند خود هستید، دندانپزشک می تواند با یک ترمیم موقت و پوشیدن آن در زمان مناسب، جراحی ایمپلنت را انجام دهد.

تغییرات سلامت دهان در دوران بارداری

یکی از دلایلی که جراحی ایمپلنت در دوران بارداری خطرناک است، تغییر در سلامت دهان و دندان دوره بارداری است که احتمال شکست ایمپلنت را افزایش می دهد. هرچند مطالعه کنترل شده و جامعی در مورد میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی در دوران بارداری وجود ندارد اما با تحقیقات بالینی بر روی زنان باردار، اینکار به طور کلی توصیه نمی شود. ما می دانیم که تغییرات در سیستم ایمنی، التهاب لثه ها و دیابت بارداری موجب افزایش مشکل می شود.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای ارتودنسی فوری چیست؟

میزان شکست ایمپلنت در زنان باردار

زمانی که جراحی ایمپلنت انجام می شود برای فرد باردار و غیر باردار، زن یا مرد، قوس کامل یا تک دندان، نتیجه سلامت دهان و دندان مطلوبی خواهد داشت.

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

هر چند که اشعه ایکس دندان و بی حسی موضعی خطر کمی برای رشد جنین دارد، اما از آنجایی که سلامت دهان و دندان در دوران بارداری اگر در  خطر باشد، فرد پس از جراحی در معرض خطر بیشتری برای عفونت و شکست ایمپلنت قرار خواهد گرفت. بارداری فرد می تواند به طور قابل توجهی گزینه های درمانی به منظور درمان درد و عفونت را محدود نماید.

وقتی باردار هستید، تعدادی آنتی بیوتیک مشخصی می توانید مصرف کنید.

از طرفی عفونت هم بسیار دردناک است و فرد باردار نمی تواند از داروهای نسخه ای یا حتی مسکن های بدون نسخه برای کاهش علائم خود استفاده کند.

همه این عوامل می تواند باعث اضطراب فرد شود که این برای مادران باردار یا نوزادان آنها خوب نمی باشد. پس بهترین گزینه می تواند این باشد که برای برنامه ریزی جراحی ایمپلنت دندانی تا پایان بارداری صبر کنید.

در آخر

اگر چه طبیعی است که نمی توانید ایمپلنت های دندانی را در دوران بارداری انجام دهید و ناامید می شوید، اما می توانید پروسه را شروع کنید. به هر حال، مشاوره و برنامه ریزی برای ترمیم ایمپلنت قابل انجام می باشد. هنگامی که فرزند شما بدنیا آمد، دندانپزشک آماده است تا شما را در حفظ سلامت دهان و دندان و زیبایی یاری نماید.

امیدواریم توانسته باشیم شما را با اینکه آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری مناسب است یا خیر آشنا کرده باشیم.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ