باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

حقیقت این می باشد که بیشتر مردم پس از کشیدن دندان عقل و پس از چند روز می توانند به کارهای روزمره خود باز گردند. البته ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشند. اگر دارای دندان عقلی هستید که دندانپزشک توصیه به کشیدن آن دارد بهتر است، پس از کشیدن دندان عقل به نکات مراقبتی توجه نمایید تا بهبودی کامل گردد. ما در این مقاله شما را با باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل آشنا می سازیم.

دندانپزشک یا جراح دندان زمانی که دندان عقل بیمار را می کشد، دستورالعمل های مراقبتی دقیقی را برای بیمار خود توصیه می دارد.

باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل گاها می تواند یک فکر مناسب برای سلامت و حفظ دندان های دیگر باشد و برای حفظ دیگر دندان ها دندانپزشک توصیه به کشیدن دندان عقل می نماید.

در ادامه شما را با باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل آشنا می سازیم و شما می توانید با کمک این موارد به سلامت و بهبود وضعیت خود کمک کنید.

استراحت کردن

بی شک استراحت کافی می تواند به بهبود وضعیت و حال بیمار کمک شایانی نماید و بهبودی را سریعتر بدست آورید.

از وارد کردن فشار به محل آسیب دیده جلوگیری کنید.

زمانی که فشار روی محل آسیب دیده وارد می شود می تواند باعث ازدیاد خون شده و باعث ایجاد حفره خشک می شود. همچنین بهبودی هم به مراتب به طول می انجامد. پس از انجام کارهایی که باعث ایجاد فشار بر روی محل آسیب دیده می شود پرهیز نمایید. از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش کردن، هم شدن و … تا زمان بهبودی پرهیز شود.

هیدراته بمانید.

هیدراته ماندن می تواند به درمان سرعت ببخشد. به همین جهت روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و به این صورت از ایجاد کمبود آب بدن خود جلوگیری نمایید.

نکته

در زمان نوشیدن آب یا هر نوع مایعاتی از نی استفاده نکنید. نوشیدن مایعات با کمک نی می تواند منجر به ایجاد عارضه دردناک با نام حفره خشک می شود.

غذای نرم و آبکی میل کنید.

پس از اینکه دندان عقل خود را کشیدید، دندانپزشک یا جراح دندان به شما توصیه می کنند تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل از غذاهای جویدنی پرهیز نموده و از غذاهای آبکی و نرم استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

با رعایت این نکته شما می توانید به بهبود سریع خود کمک شایانی نمایید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

پس از کشیدن دندان عقل یا هر دندان دیگر تا دو سه روز اول پس از کشیدن دندان از مسواک کردن خودداری شود. شما می توانید برای حفظ بهداشت دهان و دندان و بهبود سریعتر حفره از محلول آب نمک استفاده کنید. کافی است محلول نمکی را به آرامی در دهان خود بچرخانید و به آرامی هم آن را از دهان خارج کنید. توجه داشته باشید از تف کردن محلول جلوگیری کنید، چرا که تف کردن می تواند باعث خشک شدن سوکت می گردد.

عادات ناسالم را کنار بگذارید.

در صورتی که سیگار یا قلیان می کشید، بهتر است تا زمان بهبودی از مصرف آنها جلوگیری گردد. استفاده از قلیان یا سیگار می تواند باعث شدت عفونت در محل آسیب دیده شود.

باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

 چقدر طول می کشد تا محل کشیدن دندان عقل بهبود یابد؟

با توجه به باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل شما می توانید به بهبود حال خود کمک شایانی نمایید. این را هم متذکر شویم که بهبودی می تواند برای هر فردی متفاوت و پیچیدگی های مختص به خود را دارا باشد. اما به طور تقریبی می توان گفت بهبودی پس از کشیدن دندان عقل می تواند بین ۳ تا ۵ روز و حتی ممکن است بسته به نحوه جراحی و کشیدن دندان عقل بهبودی تا ۱۰ روز هم به طول بی انجامد.

نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان عقل

از جمله نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان عقل می توان به این موارد اشاره نمود:

  • در زمان استراحت در خانه سر خود را بالا بگیرید.
  • طبق نظر دندانپزشک یا جراح دندان خود از آنتی بیوتیک یا داروهای ضد درد استفاده نمایید.
  • برای کاهش درد و ورم از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • از مصرف مایعات و غذاهای داغ و سخت پرهیز نمایید.
  • از مسواک کردن تا چند روز پرهیز نمایید.

آیا پس از کشیدن دندان عقل ورم و خونریزی وجود دارد؟

پس از اینکه دندان عقل کشیده می شود خونریزی ایجاد می گردد که دندانپزشک یا جراح دندان با کمک یک گازی که روی ناحیه خونریزی قرار می دهد، باعث بند آمدن و لخته شدن خون می شود. بهتر است تا زمانی که دندانپزشک توصیه نموده است، گاز روی محل آسیب قرار گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
انواع رادیوگرافی دندان و کاربرد آن

پس از کشیدن دندان عقل امکان تورم در محل آسیب دیده وجود دارد. که شما می توانید با کمک کمپرس سرد باعث کاهش تورم و خونریزی شوید.

چه عواملی باعث ازبین رفتن لخته خون می شوند؟

لخته خون می تواند به بهبود سریع ناحیه آسیب دیده کمک نماید. از جمله عواملی که باعث ازبین رفتن لخته خون می شود می توان به این موارد اشاره نمود:

  • ورزش کردن، خم شدن و بلند نمودن اجسام سنگین
  • نوشیدن مایعات با کمک نی
  • تف نمودن یا چرخاندن شدید مایعات در دهان
  • مصرف غذاهای سفت، چسبنده، ترد
  • کشیدن سیگار و مصرف قلیان
  • مسواک کردن

چرا نباید پس از کشیدن دندان مسواک نکنیم؟

پس از اینکه دندان عقل یا دیگر دندان های خود را کشیدید، بهتر است تاند روز از مسواک کردن پرهیز نمایید چون باعث ازبین رفتن لخته خون در حفره می شود.

بهتر است بدانید، لخته های خون به منظور محافظت از بافت های در معرض دید تشکیل شده و استفاده می گردد. در صورتی که لخته ها از جای خود خارج گردند روند بهبودی هم به تاخیر خواهد افتاد و می تواند با عوارضی هم همراه باشد.

در آخر

بعضی از افراد به علت درد و خونریزی از کشیدن دندان عقل سرباز می زنند. بهتر است بدانید در صورتی که دندانپزشک توصیه به کشیدن دندان عقل می نماید، بی‌شک دندان عقل به طور نامناسب رشد نموده و می توان برای دیگر دندان های شما خطر آفرین باشد. در صورتی که باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل را که دندانپزشک توصیه می نماید، به آن توجه نمایید، می توانید خاطره خوبی را در رابطه با کشیدن دندان عقل خود داشته باشید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ