با عادت جویدن تکه های یخ مبارزه کنید.

با عادت جویدن تکه های یخ مبارزه کنید.

بسیاری از مردم در روزهای گرم تابستان عادت به جویدن تکه های یخ دارند. اما آیا می دانید این عادت ها به دندان آسیب می زند؟ یخ مثل دیگر غذاهای صاف می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. سالانه تعداد زیادی از مردم با مشکل دندان های آسیب دیده به خاطر عادت جویدن یخ مواجه شده و به دندانپزشک مراجعه می کنند.

جویدن یخ در بین مردم یک عادت رایج است و به نام پاگوفاژی شناخته می شود. پیکا اصطلاحی دیگر در دندانپزشکی است که برای هوس کردن و جویدن یخ استفاده می شود و با ارزش غذایی بسیار کم یا حتی مواد بدون ارزش غذایی مانند یخ، ماسه، گچ، خاک رس، سنگ و… به دهان آسیب وارد می کند.

بنابراین، آیا می دانید که چرا مردم یخ می جوند و این عادت طولانی مدت دقیقاً باعث چه مشکلی می شود؟ اگر می خواهید بدانید علت و نحوه جلوگیری از این کار چیست ما را تا انتهای این مطلب در دندانپزشکی گلدمد همراهی کنید.

چرا مردم یخ می جوند؟

 مردم زیادی هستند که فقط از جویدن یخ لذت می برند. آنها این فعالیت را آرامش بخش درک می کنند. اما این کار موجب مشکل خشکی دهان در آنها می شود.

جویدن یخ در برخی به کاهش استرس و آرامش هم کمک بسزایی می کند.

برای ارضای هوس و بدون رفع گرسنگی، خوردن برخی چیزها بدون دریافت انرژی انجام می شود که جویدن یخ یکی از آنها است.

جویدن یخ به رفع رفتارهای وسواسی برخی افراد کمک می کند و برای افرادی هم جویدن تکه های یخ فقط یک عادت است.

جویدن یخ برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب های دندانی مانند ترک خوردگی یا شکستگی در دندان شود. بعلاوه، می تواند به مینای دندان‌ آسیب برساند. هر چه دندان حساس تر باشد، مستعد پوسیدگی دندان می شود. جویدن یخ می تواند به روش های دندانپزشکی موجود از جمله: روکش ها، پرکننده ها و… آسیب برساند.

با عادت جویدن تکه های یخ مبارزه کنید.

چگونه از جویدن یخ جلوگیری نماییم؟

افرادی که نمی توانند جویدن یخ را ترک کنند سعی کنند از جایگزین های خاصی استفاده کنند مانند:

اجازه می دهند یخ ذوب شود.

بهتر است به جای خرد کردن تکه های یخ، اجازه دهید به آرامی ذوب شوند. افرادی که این کار را انجام می دهند می توانند حس رضایت بخشی بیشتری از یخ داشته باشند. بهترین چیز در مورد ذوب شدن یخ این است که با جویدن یکباره کل تکه یخ، حس نشاط برای مدت طولانی تری در دهان باقی می ماند.

این مطلب را هم بخوانید
دندان های کج در کودکان به چه دلیل به وجود می آیند؟

وسوسه را کنترل کنید.

همیشه بهتر است وسواس جویدن یخ را کنترل کنید. در صورتی که در خانه هستید، سعی کنید از نوشیدنی های یخی صرف نظر کنید. یکی دیگر از راههای مهم برای کمک به ترک مصرف یخ، قرار دادن یخ در نوشیدنی ها و استفاده از نوشیدنی های خنک می باشد.

نوشیدنی های سرد یا بستنی را انتخاب کنید.

اگر شما جزو افرادی هستید که جویدن یخ را برای جلوگیری از مشکلات دهان و ترک دخانیات شروع کرده اید، می توانید نوشیدنی های سرد یا بستنی ها را جایگزین دخانیات نمایید.

استفاده از برفک را امتحان کنید

شما می توانید به جای تکه های یخ معمولی از برفک که در حد یخ ذوب شده است را انتخاب کنید. آنها نوع نرمتر از یخ هستند که به سلامت دندان آسیبی وارد نمی کنند. برفک ها یخ تراشیده شده یا یخ نرم هستند که به عنوان یخ ناگت نیز شناخته می شود. استفاده از آنها که نرمتر هستند باعث می شود که به راحتی در دهان ذوب شوند.

جویدن چیزهای ترد را امتحان کنید.

گاهی برخی از مردم یخ می جوند زیرا احساس می کنند نیاز به خوردن چیز ترد دارند. بنابراین، هر زمانی که این نیاز را حس کردید، از تکه های سیب، هویج، خیار و دیگر جایگزین های سالم و خوشمزه و ترد استفاده کنید.

آیا می‌دانید میوه ها و سبزیجات نه تنها نیازهای شما را رفع می‌کنند، بلکه به عنوان یک دهان شویه طبیعی هم عمل می کنند؟ مواد فیبری موجود در میوه ها و سبزیجات باعث تحریک بزاق دهان  می شوند و یک دهان شویه طبیعی برای سلامت دندان و لثه خواهند بود.

این خوردنی های مفید جایگزین کلیدی برای جویدن یخ هستند. چرا که هم شما را از هوس خورد کردن به دور می سازند و هم برای سلامت دهان و دندان مفید هستند.

مراجعه به دندانپزشک

حتی اگر هنوز نیاز به جویدن تکه های یخ دارید، توصیه می شود به دنبال رفع مشکل اصلی باشید. برای رفع این علت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات میل به جویدن یخ نتیجه کم خونی نیز می تواند باشد. کسانی که از کم خونی رنج می برند، دارای گلبول‌ های قرمز خون پایینی هستند و بهتر است برای سلامت بدن خود اقدام کنند. ممکن است عوارضی مانند: تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، سردی دست ها، پاها یا .. را تجربه نمایند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا اشعه ایکس دندان بی خطر می باشد؟

در صورتی که به دلیل افزایش میل به جویدن تکه های یخ، متوجه شدید دچار کم خونی هستید، دندانپزشک به شما توصیه می کند تا مکمل مصرف کنید. با کمک آنها میل به خوردن یخ در شما کاهش پیدا می کند.

شما باید برای شرایط پزشکی خود درمان مناسبی را دریافت کنید. گزارش ها حاکی از آن است که افراد مبتلا به کم خونی و معتاد به جویدن یخ، به راحتی عادت خود را ترک می کنند. اگر هم دلیل فوق نباشد، دندانپزشک بهترین راه ها را برای مقابله با این عارضه پیشنهاد می کند.

چگونه با آسیب جویدن یخ مقابله کنیم؟

اگر عادت جویدن یخ باعث آسیب دندان‌ شده است. انجام مراقبت های خوب از دندان شما مورد نیاز است. طبق توصیه دندانپزشکی روشهایی را انجام دهید تا بهترین گزینه برای ترک جویدن یخ را پیدا کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا این عادت را ترک نمایید، اما با درمان مناسب، مطمئناً می توانید این عادت را کنار بگذارید.

در آخر

جویدن تکه های یخ یک عادت بد است که باعث رضایت زیاد در فرد و مشکلاتی در سلامت کلی دهان می شود. بهتر است از چنین عاداتی پرهیز کنید و راه های جایگزین برای ارضای هوس های خود پیدا کنید. اگر هنوز نمی توانید این عادت را کنار بگزارید، بهتر است از یک دندانپزشک حرفه ای کمک بگیرید. دندانپزشکان ابتدا اقدام به معاینه دندان ها نموده و پس از آن می توانند بهترین درمان را به شما پیشنهاد نمایند.

دندانپزشکی گلدمد جزو کلینیک های معتبر دندانپزشکی می باشد که می توانید با ورود به آن بهترین درمان و مشاوره دندانپزشکی مرتبط به مراقبت از دندان خود را دریافت نمایید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ