براکت ها در ارتودنسی 

براکت ها در ارتودنسی

 کارایی براکت ها در ارتودنسی به چه صورت است؟ نحوه نصب براکت چگونه می باشد و بسیار سوال دیگر.

یکی از علل اصلی مراجعه نمودن افراد به متخصص ارتودنسی وجود دندان های نامرتب می باشد. عدم تراز بین وسیعی از جهت گیری دندان ها متفاوت می باشد، اما برای این عمل، راه حل همیشه بریس است. امکان دارد به این بی اندیشید که براکت ها از کجا وارد می گردند؟ باید بگوییم در اصل، براکت ها در کنار در بر گرفتن دندان های شما، بریس ها را هم در بر می گیرند. اکنون این جمله امکان دارد برای افرادی که اطلاعات کمی در مورد ارتودنسی دارند یا اصلاً در این باره چیزی نمی دانند گیج کننده باشند. این مقاله دارای همه آن چیزهایی است که شما به عنوان یک بیمار باید در مورد براکت ها در ارتودنسی بدانید. 

به خواندن ادامه دهید تا همه ابهاماتتان رفع گردد.

براکت و بریس

براکت ها و بریس دو چیز جدا نشدنی می باشند و بدون یکدیگر کاملاً بی فایده می باشند.

واقعیت این است که براکت ها در اصل بریس ها را در بر خواهند گرفت. براکت در ارتودنسی جزء اصلی بریس ها می باشند. آنها بریس ها را در جای خود نگاه داشته و به آنها فشار وارد می نمایند تا دندان های آنها به آرامی و بدون درد و بی‌نقص تراز گردند.

در مورد ساختار آنها باید بگوییم، براکت های ارتودنسی اجزای فلزی مربعی شکل کوچکی می باشند که بیشتر اجزای باقیمانده بریس ها به آنها متصل شده یا از آنها عبور می نمایند. آنها کل بریس ها را در جای خود نگاه داشته و کار اصلی را آنها انجام می دهند، منظور این است که دندان ها را در جای مناسب تراز می نمایند. باید این مورد را هم اضافه نماییم که انواع مختلفی از براکت های دندانی و همچنین انواع براکت های ارتودنسی وجود دارد. 

اگر هنوز هم کمی گیج می باشید باید بگوییم احتیاجی به وحشت نخواهد بود. با ما همچنان همراه باشید و به خواندن ادامه دهید. 

نقش براکت های ارتودنسی

در حال حاضر به طور مناسبی اثبات شده که از بریس ها به منظور رسیدن به تراز صحیح دندان ها استفاده می گردد. اجزای متفاوت بریس نقش فردی خود را به منظور رسیدن به این نتیجه نهایی نشان می دهند، اما باز هم براکت ها نقش اصلی را ایفا می نمایند. آنها همان نقشی را در بریس ها برای تراز نمودن دندان ها ایفا می نمایند که پایه ساختمان در پایداری ساختمان نقش بسزایی را ایفا می نماید. 

این مطلب را هم بخوانید
بهترین درمان کانال ریشه

نصب براکت های ارتودنسی

اولین اقدام برای بهره بردن از روش ارتودنسی نصب براکت های ارتودنسی می باشد. این مربع های فلزی با کمک سیمان باندینگ به دندان های بیمار متصل می گردند. این ماده دوستدار بیولوژیکی باعث چسبیدن براکت ها به دندان های شما می شوند و هیچگونه آسیبی به دهان شما وارد نخواهد کرد. در کل 32 براکت، به منظور استفاده بر روی هر دندان، با کمک سیمان باندینگ استفاده می شوند. به این صورت پایه و اساس نصب بریس ها ایجاد می گردد. مطمئن گردید که دندانپزشک شما از سیمان بندینگ و براکت های مناسب استفاده می نماید چرا که این برای درمان شما بسیار مهم می باشد.

کارایی براکت های ارتودنسی

پس از نصب نمودن براکت ها، اجزای باقی مانده یا براکت ها متصل می گردند یا همچون سیم قوس از آن عبور می نمایند. با نصب نمودن کل بریس‌ها، تمام اجزاء با دندانهای هماهنگ در یک موقعیت مناسب قرار می گیرند. هر براکت های ارتودنسی همیشه نقش مهمی را ایفا می نمایند. سیمان باندینگ به براکت ها کمک می نماید تا در جای خود باقی مانده و سیم قوس هم به کمک کشش ایجاد شده توسط براکت ها، دندان های بیمار را در تراز کامل قرار می دهد.

آیا می توان دندان های بریس شده را تمیز نمود؟

این نکته بسیار حایز اهمیئت است که بدانید آیا از بریس های خود می توانید مراقبت کنید یا خیر. بله می توانید اما نه فقط با کمک مسواک کردن، مسواک نمودن فقط تا حدودی می تواند برای سلامت دندان ها کمک کننده باشد. همچنین می توان در کنار مسواک زدن به طور منظم از نخ دندان هم استفاده نمود. 

اگر برای شما سوال است که چگونه با وجود بریس نخ دندان بکشید در ادامه با ما همراه باشید.

اگر نحوه نخ دندان کشیدن را بدانید، برای شما سخت نخواهد بود. کافی است نخ را بین سیم و دندان های خود قرار داده و عمل نخ دندان کشیدن را انجام دهید. این کار را بایستی بین هر جفت براکت انجام داد تا تمیزی محقق شود.

اگر با براکت های فلزی در ارتودنسی احساس ناراحتی کردیم چه کنیم؟

اگر با براکت های فلزی احساس ناراحتی دارید، می توانید به سراغ براکت های شفاف رفته و آن را جایگزین براکت های فلزی نمایید. تفاوت های مختلفی بین بریس های شفاف و فلزی وجود دارد. بریس های شفاف کمی احساس سبکتر و آسانتر دارد چرا که براکت ها در بریس های شفاف به جای فلز از سیلیکن ساخته شده‌ و از فلز در تهیه آن استفاده نشده است.

براکت ها در ارتودنسی

آیا می توان براکت های ارتودنسی را برداشت؟

این امکان وجود ندارد تا خود بیمار بتواند براکت های خود را به تنهایی بردارد. ارتودنتیست این کار را بایستی انجام دهد و این عمل هم فقط در پایان درمان امکان پذیر می باشد. در اصل، در هر جلسه، ارتودنتیست فقط بریس ها را به دلیل حرکت دندان تنظیم می نماید. زمانی که دندان به خط تراز کامل رسید، زمان برداشتن بریس ها فرا خواهد رسید. مطمئناً این یک آرامش بزرگ می باشد، اما به عنوان شخصی که از این روش استفاده می نمایید، نمی توانید آن را به تنهایی بردارید. برای آخرین بار با ارتودنتیست خود مشورت نمایید و در صورت لزوم او این کار را برای شما انجام خواهد داد.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه می توان اقدام به کاشت دندان بدون ایمپلنت کرد؟

روش

این روش در اصل بسیار کوتاه و آسان می باشد. این امکان وجود دارد که کمی درد داشته باشد اما آنقدر زیاد نخواهد بود. ارتودنتیست شما به آسانی براکت ها را شل می نماید. برای این کار از یک دستگاه فلزی کوچک استفاده می گردد. زمانی که ارتودنتیست شما تک تک براکت ها را شل نمود، کل بریس ها بیرون خواهند آمد.

پس از اینکه این عمل انجام گرفت دو روش مهم دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد این دو روش به این شرح می باشد:

روال های بد بهداشتی با بریس های دندانی منجر به تجمع پلاک روی دندان های بیمار  می گردد. به علاوه سیمان بندینگ روی دندان بیمار هم وجود دارد. هر دوی این دو مورد بایستی تمیز گردند. ارتودنتیست تمیز نمودن کامل دندان های شما را انجام خواهد داد.

درست است که بریس ها دندان های شما را کاملاً هماهنگ نموده اند، اما همیشه احتمال جابجایی معکوس وجود خواهد داشت که بایستی این مورد رسیدگی گردد. متخصص ارتودنسی یک نگهدارنده در اختیار بیمار به این منظور قرار خواهد داد. برای داشتن بهترین نتایج ممکن بهتر است از نگهدارنده دقیقاً به همان صورتی که متخصص تجویز نموده است استفاده نمایید.

در آخر

براکت ها در ارتودنسی  همیشه بهترین خدمات ارتودنسی را در یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و نام آشنا انجام دهید. با اینکار هم به سلامت دهان و دندان خود اهمیئت داده اید و هم روشی که برای شما تجویز می گردد با علم و تجربه کافی صورت خواهد پذیرفت.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی گلدمد ارائه دهنده انواع درمان های دندانی بوده و انجام عصب کشی و ارتودنسی دندان ها و انواع جراحی لثه و جراحی دندان و پیوند استخوان را صورت می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ