چه زمانی ایمپلنت دندان برداشته می شود؟

برداشتن ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی مدت زمان طولانی تری نسبت به گزینه های جایگزین دندان های معمولی می توانند داشته باشند. اما بهتر است قبل از اینکه به گذاشتن آن بی اندیشید و به دنبال قیمت انجام ایمپلنت دندان باشید، بهتر است در رابطه با حذف احتمالی ایمپلنت دندان هم آگاه گردید. این موضوع به شما این امکان را می دهد تا با دید کافی به این روش آن را انتخاب نمایید. در بعضی از مواقع ایمپلنت های دندانی به منظور تغییر موقعیت کلی شکست ایمپلنت یا استراتژی ترمیمی برداشته می شوند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد برداشتن ایمپلنت دندان صحبت کنیم و ببینیم با اینکه موفقیت بالایی در ایمپلنت دندان وجود دارد به چه دلیل باید به امکان شکست آن هم توجه کنیم؟ با ما همراه باشید.

 برداشتن ایمپلنت دندان با اینکه با درصد بالای موفقیت در ایمپلنتولوژی مدرن یک مداخله نادر می باشد. اما خوب با این حال، هنگامی که شکست ایمپلنت رخ داده شود، امکان دارد احتیاج به برداشتن ایمپلنت وجود داشته باشد. برداشتن ایمپلنت دندان به علت نادر بودن انجام آن، بسیار پیچیده تر از جراحی ایمپلنت می باشد. ایمپلنت دندان در زمانی خارج می گردد که هیچ جایگزین‌ و ترمیم احتمالی برای آن وجود نداشته باشد.

چه زمانی ایمپلنت های دندانی برداشته می شوند؟

هنگام برداشتن ایمپلنت های دندان  موفقیت ایمپلنت دندان به توانایی ایمپلنت به منظور ادغام با استخوان اطراف بستگی خواهد داشت. ایمپلنت ها به طور عمده از تیتانیوم زیست سازگار تولید گردیده اند که توسط بدن و بدون ایجاد واکنش التهابی پذیرفته می شوند.

شکست های اولیه ایمپلنت

این اتفاق در ابتدا ماه های اولیه پس از انجام ایمپلنت ممکن است رخ دهد. این مشکل بیشتر به علت عفونت در طول انجام بهبودی یا عدم ادغام صحیح با استخوان ایجاد می گردد.

رد شدن ایمپلنت دندان

یکی دیگر از دلایل برداشتن ایمپلنت دندان رد شدن ایمپلنت دندان می باشد. ایمپلنت ها از طریق بدن به عنوان مواد خارجی در نظر گرفته خواهند شد. اگر در حین لانه گزینی فک توسط باکتری ها آسیب دیده باشد، بدن بیمار به طور قطع آن را پس خواهد زد.

درد طولانی مدت از دلایل برداشتن ایمپلنت دندان

بعضی از افراد امکان دارد پس از قرار دادن ایمپلنت با درد آن هم به صورت طولانی مواجه گردند. این مشکل می تواند به علت التهاب موضعی شدید و یا شاخه های عصبی جزئی باشد. در صورتی که درد ادامه دار بود، برداشتن آن ضروری می باشد.

یکپارچگی استخوانی نامناسب

از دلایل برداشتن ایمپلنت دندان یکپارچگی نامناسب استخوانی می باشد. هنگامی هم اتفاق می افتد که سطح ایمپلنت با استخوان اطراف ترکیب نشده باشد. چندین عامل مرتبط با استئواینتگراسیون شامل: گرم شدن بیش از حد استخوان فک، دسترسی محدود به اندازه استخوان و یا وقوع عفونت است.

برداشتن ایمپلنت دندان

واکنش های آلرژیک، دلیل برداشتن ایمپلنت دندان

 این مورد در بیمارانی که به فلز حساسیت دارند بیشتر شایع می باشد.

از علل دیگر برداشتن ایمپلنت دندان می توان به این موارد هم اشاره داشت:

  • ایمپلنت های دندانی آلوده شده
  • ایمپلنت هایی با کاهش قابل توجه استخوان
  • شکستگی ایمپلنت های دندانی
  • ایمپلنت هایی که در یک موقعیت اشتباه قرار گرفته اند و دیگر قابل ترمیم نیستند.
  • ایمپلنت هایی که دارای تحرک یا دچار حرکت می گردند.
  • ایمپلنت های بدون پوشش استخوانی که علامت دار هستند
  • ایمپلنت هایی با فرورفتگی لثه و قرار گرفتن در معرض سطح ایمپلنت
  • ایمپلنت های دندانی غیر قابل ترمیم
  • ایمپلنت هایی با پیچ های شکسته در داخل که قابل بازیابی نخواهند بود.
این مطلب را هم بخوانید
جراحی فک و صورت: راه حلی برای مشکلات فکی و صورتی 

نحوه تشخیص ایمپلنت های دندانی شکسته شده

با اینکه چندین علت متفاوت می تواند برای شکست ایمپلنت وجود داشته باشد اما، علائم همه آنها یکسان می باشند. در صورتی که درد یا ناراحتی شدید در داخل یا اطراف ایمپلنت‌های دندانی خود حس می کنید، در صورتی که لثه های شما ملتهب یا متورم شده است، یا اینکه اگر ایمپلنت شما در حال شل شدن است، باید بدانید که ایمپلنت های دندانی شما دچار شکست شده اند.

روش های متداول حذف ایمپلنت

نکته کلیدی این می باشد که در انجام برداشت تا حد امکان استخوان سالم حفظ گردد. اساسا بهترین ابزار مورد استفاده به منظور برداشتن ایمپلنت، ابزارهایی می باشند که نیروی کافی به منظور برداشتن ایمپلنت آن هم بدون ایجاد آسیب قابل توجهی داشته باشند. 

برداشتن ایمپلنت در بعضی مواقع تقریباً بدون برداشتن استخوان امکان پذیر می باشد. این هدف ایده آل و بهترین رویکرد می باشد.

برای برداشتن ایمپلنت دندانی که ناموفق بوده دو روش به طور کلی منتخب و مورد استفاده قرار می گیرد.

روش ها

اولین روش شامل استفاده نمودن از یک دستگاه برش به نام فرز فرورفتگی می باشد. این ابزار به منظور برش بخش کوچکی از استخوان بیمار (0.5 تا 1.0 میلی متر) به طور دقیق و ایمن در امتداد لبه ایمپلنت طراحی گردیده است که کشش روی ایمپلنت را آزاد ساخته و به تسریع برداشتن آن کمک می کند.

بعضی از دندانپزشکان ترجیح دارند از ابزاری به نام دستگاه پیزوالکتریک با نوک میکرو مخصوص استفاده نمایند. پیزو توم ها از نوع اولتراسونیک انرژی به منظور برداشتن آرام استخوان اطراف ایمپلنت استفاده می نمایند. باز هم نکته کلیدی که وجود دارد به حداقل رساندن برداشتن مقادیر کوچک استخوان از هر طرف ایمپلنت می باشد که باعث تسهیل در برداشتن آن می شود. به طور معمول بهتر می باشد تا جایی که امکان دارد استخوان در اطراف دیواره های جلویی و پشتی ناحیه ایمپلنت در زمان درگیر گشتن حفظ گردد، چرا که سایر نواحی غالبا می توانند خود به خود بازسازی گردند.

سرانجام، پیشرفت های تکنولوژیکی جدید در سیستم های حذف در راه می باشند. آنها کامل نبوده و مهارت و تجربه دندانپزشک در دانستن نحوه استفاده از ابزار بسیار مهم می باشد. 

این سیستم های حذف از گشتاور معکوس بالایی استفاده می نمایند و این امکان وجود خواهد داشت در چند دقیقه ایمپلنت دندانی ناموفق بیمار برداشته شود. به طور معمول، این ابزارها با گشتاور بالا به آداپتور وصل یا قلاب می گردند و مقدار زیادی گشتاور معکوس اعمال می گردد که به طور موثر ایمپلنت را از استخوان خارج می نماید. هم اکنون 3 برند در بازار وجود دارد. این همراه با تکنیک های دیگر و یک برنامه ریزی دقیق جزو بهترین راه به منظور برداشتن ایمپلنت دندان ناموفق می باشد.

آیا در برداشتن انواع ایمپلنت های دندانی فرق وجود دارد؟

اگر بیمار دارای ایمپلنت دندانی ناموفق است که احتیاج به برداشته شدن دارد، چسبندگی آن بستگی به کیفیت استخوان بیمار خواهد داشت. به طور کلی، کاشت ایمپلنت در فک پایین به نسبت فک بالا دشوارتر می باشد. اما ایمپلنت در فک بالا هم امکان دارد بسیار سفت باشد. مدت زمان هم یک عامل می باشد. بیش از 24 ماه دوره قابل توجهی می باشد که در آن ایمپلنت و استخوان به طور ثابت در کنار یکدیگر قرار می گیرند. ایمپلنت هایی که فقط 2 تا 3 میلیمتر استخوان در اطراف ایمپلنت دارند، فیکسچر ایمپلنت بسیار محکم می باشد. علت آن هم این است که استخوان یک پیوند شیمیایی بسیار قوی با سطح ایمپلنت ایجاد می نماید.

این مطلب را هم بخوانید
علل پوسیدگی دندان را بدانیم.

نکته دیگر: عرض، طول و اتصال ایمپلنت می باشد. ایمپلنت های پهن تر و طولانی تر بدیهی می باشد که دشوارتر می باشند. چرا که پیوند بیشتری با استخوان خواهند داشت.

ایمپلنت های باریک ممکن است دشوارتر باشند. چرا که قسمت بالایی ایمپلنت امکان دارد تحت فشار بسیار در هنگام برداشتن دچار شکستگی شود. اتصالات خارجی غیر معمول و عجیب و غریب در بیش از 1000 مارک ایمپلنت وجود دارد که می تواند جا افتادن برخی ابزارهای برداشتن در اتصالات موجود را دشوار سازد. اساساً راه آسان استخراج را محدود می نماید!

در اخر، بعضی از ایمپلنت ها نزدیک ساختارهایی همچون عصب تحتانی یا سینوس فوقانی می باشند. مراقبت بسیاری به منظور جلوگیری از آسیب به دندان های مجاور و ساختارهای حساس مورد نیاز می باشد.

پس از برداشتن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

بسته به شرایط، دلایل بیولوژیکی و ملاحظات آناتومیکی، چندین گزینه درمانی به سرعت پس از برداشتن ایمپلنت دندانی ناموفق وجود خواهد داشت:

 اجازه بدهید بافت لثه به مدت 2 ماه بهبود پیدا کند و پس از آن محل را برای جایگزینی با ایمپلنت دندان جدید ارزیابی نمایید. در صورتی که استخوان دچار کمبود باشد، با کمک روش پیوند مناسب تقویت می گردد. پس از آن یک ایمپلنت دندانی جدید به جای ایمپلنت قبلی قرار می گیرد.

شاید برای شما سوال باشد مگر می شود پس از برداشتن ایمپلنت آسیب دیده دوباره ایمپلنت جدید جایگزین نمود؟ 

باید بگوییم در برخی موارد، یک ایمپلنت جدید را می توان به سرعت همراه با روش پیوند استخوان به منظور حمایت از ایمپلنت جدید در محل انجام داد. این گزینه جایگزینی سریع ایمپلنت در زمان شما صرفه جویی می نماید و از نیاز به جراحی بعدی جلوگیری می نماید که در هزینه شما هم صرفه جویی می نماید.

برخی مواقع یک ایمپلنت دندانی ناموفق به دلیل اندازه تخریب این امکان را ندارد تا سریع جایگزین گردد. برداشتن هایی که باعث ایجاد سوراخی بسیار بزرگتر از فیکسچر ایمپلنت می گردد، جایگزینی ایمپلنت را غیر ممکن یا دشوارتر می نماید. پس، بسیار مهم می باشد که سعی نمایید ایمپلنت ها را به روشی ملایم برداشته و آمادگی داشته باشید که یک روش پیوند استخوان در ناحیه به منظور کاهش از دست دادن استخوان سالم انجام دهید. هدف از روش پیوند استخوان این است تا ایجاد یک محل استخوان سالم تر به منظور کاشت ایمپلنت آینده وجود داشته باشد.

جمع بندی برداشتن ایمپلنت دندان

برداشتن ایمپلنت دندان ممکن است به دلایل مختلف صورت پذیرد اما تمام آنها با علایم یکسان نمایان می گردند. در صورتی که ایمپلنت دندان آسیب دیده و مجبور به برداشتن آن باشیم می توان بسته به نظر دندانپزشک و یا جراح دندان ایمپلنت را دوباره پس از تقویت یا پیوند استخوان فک انجام داد.

دندانپزشکی گلدمد ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی از قبیل: جراحی دندان، عصب کشی، جرمگیری دندان، جراحی فک و دندان و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ