بهبودی پس از کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

بهبودی پس از کشیدن دندان

در صورتی که کشیدن دندان امکان دارد برای افرادی دلهره آور به نظر برسد، اما مهم است که این را بدانیم در بعضی مواقع این روش برای بازگرداندن سلامت دهان و دندان احتیاج است. با اینکه علم دندانپزشکی پیشرفته نموده و بهبودی سریع انجام می پذیرد، اما با این وجود، هنوز یک دوره بهبودی کوتاهی وجود خواهد داشت که به طور کلی باید بگوییم به چند مرحله مراقبت احتیاج دارد. برای دانستن بهبودی پس از کشیدن دندان ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

نکاتی برای بهبودی پس از کشیدن دندان

گاهی نمی توان به درمان و حفظ دندان های دچار آسیب دیده کمک نمود و تنها راه حفظ سایر دندان ها خارج نمودن دندان آسیب دیده می باشد. البته مراقبت نمودن پس از کشیدن دندان هم مهم می باشد و بهتر است برای سلامت و بهبود سریع به نکاتی که دندانپزشک توصیه می نماید توجه نمایید.

 در ادامه چند نکته که دندانپزشک در مورد بازیابی کشیدن دندان ذکر می نماید را بیان می کنیم. مرور این نکات زمان آماده شدن به منظور کشیدن دندان آینده می تواند مفید تلقی گردد.

می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه برای کاهش درد استفاده نمایید.

داروهای مسکن بدون نسخه می توانند پس از کشیدن دندان مفید باشند. بخشی از بهبودی حال این است که بتوانید ناراحتی و درد خود را کاهش دهید. اما باز هم، مصرف بسیار دارو را توصیه نمی کنیم و بهتر است بسته به سفارش دندانپزشک خود مسکن را به اندازه تعیین شده و زمان مشخص که تعیین نموده مصرف نمایید.

 به منظور جلوگیری از ناراحتی معده، دارو را بهتر است همیشه با مقدار آب فراوان و همراه کمی غذا مصرف گردد. 

از کمپرس سرد یا یخ استفاده نمایید.

کمپرس سرد و یا یخ می تواند پس از کشیدن دندان مفید عمل نماید و التهاب و درد را تا حد ممکن کاهش دهد.

به طور معمول مقداری تورم خفیف امکان دارد وجود داشته باشد که می توان با کمک یخ یا کیسه سرد آن را کاهش و باعث تسکین درد شد. توصیه می گردد به منظور جلوگیری از یخ زدن، چند دقیقه از یخ استفاده کرده و چند دقیقه یخ را استفاده نکنید.

از خوردن غذاهای سفت پرهیز نمایید.

در ادامه نکات بهبودی پس از کشیدن دندان بهتر است به این نکته توجه کنید که از خوردن غذاهای سفت پرهیز نمایید و از غذاهای نرم و آبکی همچون سوپ تا بهبودی خود استفاده نمایید. بعد از کشیدن دندان، زخم ناخوشایند بوده و نواحی اطراف امکان دارد حساس گردند. بهتر می باشد از غذاهای سفت که امکان دارد منجربه تحریک بیشتر ناحیه ای گردد که دندان در آن کشیده شده است جلوگیری کنید. 

دندانپزشکان به طور معمول مصرف غذاهای نرم یا رژیم غذایی مواد غذایی را آن هم برای یک روز یا بیشتر بعد از کشیدن دندان تجویز می نمایند. در آخر، این به صلاحدید بیمار خواهد بود که چه زمانی دوباره می تواند غذای معمولی میل نماید. 

این مطلب را هم بخوانید
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

شستشو دهان با آب نمک

پس از کشیدن دندان بسیار مهم می باشد که به چه نحو دندان و دهان خود را شستشو می دهید. چرا که زخم می تواند پس از تجمع باکتری  دچار عفونت و بیماری گردد. آب نمک به عنوان یک جایگزین ملایم برای دهانشویه می باشد که به زخم یا حفره دهان هیچ آسیبی نخواهد رساند. توصیه دندانپزشکان در این است که بعد از کشیدن دندان و برای بهبودی پس از کشیدن دندان ۲ تا ۳ بار در روز آب نمک غرغره شود. بهتر است آب گرم باشد و مقدار کمی نمک به آن اضافه گردد. اینگونه یک محلول ملایم برای شستشو دندان و دهان خود خواهید داشت.

به سلامت بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایید.

بسیاری از مردم به دلیل ترس از خونریزی زخم، بهداشت دهان و دندان را پس از کشیدن دندان نادیده می گیرند. اما با این حال، دندانپزشک به شدت توصیه دارد که پس از کشیدن دندان حتما مسواک زدن را در برنامه بهداشت دهان و دندان خود لحاظ داشته باشید.

 فقط توجه داشته باشید در هنگام مسواک کردن به آرامی در اطراف دندانی که اخیرا کشیده شده است این عمل را انجام دهید. بهداشت دهان و دندان الخصوص پس از کشیدن دندان مهم می باشد، چرا که زخم مستعد بیماری می باشد. 

بهبودی پس از کشیدن دندان

برای بهبودی سریع پس از کشیدن دندان بهتر می باشد مستقیماً با دندانپزشک خود یک مشورت داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند نکاتی را برای شما ارائه نماید که می تواند برای بیمارانی که در این روش احساس می نمایند، مفید باشد.

آیا کشیدن دندان دردناک می باشد؟

این سوال بیشتر افراد است، باید بگوییم که کشیدن دندان یک روش معمولی می باشد که بسیاری از مردم به صراحت از آن هراس دارند. چرا که فکر می کنند درد وحشتناکی با خود به همراه خواهد داشت. کشیدن دندان یک روشی است که بدون شک بی درد نخواهد بود، اما خوب این روش آنقدرها هم که برخی برداشت می نمایند دردناک نخواهد بود. 

بهبودی پس از کشیدن دندان

مراقبت برای بهبودی سریع پس از کشیدن دندان

پس از اینکه اقدام به کشیدن دندان نمودید، بایستی مراقبت بیشتری تا بهبودی کامل وجود داشته باشد. چرا که اگر به درستی از آنها مراقبت نگردد، امکان دارد عوارضی را به همراه داشته باشد. برای پیشگیری از هر گونه عارضه، بهتر است از یک کیسه یخ برای ناحیه آسیب دیده استفاده نمایید تا تورم تا حد ممکن کاهش پیدا کند. 

با کمک کیسه یخ باعث می شویم تا تشکیل لخته در محل دندان کشیده شده اتفاق بی افتد که این عمل بسیار مهم می باشد، به همین جهت است که بایستی توجه ویژه ای به گاز داشته باشید. گاز را بهتر است به آرامی گاز گرفته تا بتواند خونریزی را متوقف نماید و اگر خون بیش از حد روی وجود داشت آن را با گاز جدید جایگزین نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
دندان قروچه در کودکان چگونه درمان می شود؟

بهتر است گاز را به مدت ۳ تا ۴ ساعت پس از انجام جراحی روی زخم بگذارید تا از تشکیل لخته مطمئن گردید.

نکته

فراموش نشود که دارویی که دندانپزشک تجویز نموده است را به موقع مصرف نمایید.

تا زمان بهبود زخم بهتر است سیگار نکشید. چرا که برای روند بهبودی مضر می باشد.

لخته امکان دارد به دلایل بسیاری از جای خود جدا گردد و شما بهتر است به هر قیمتی از آن اجتناب نمایید، به همین جهت می باشد که نباید آب را بچرخانید یا آن را تف کنید. همچنین از استفاده از نی هم خودداری نمایید چرا که فشار می تواند به ایجاد لخته آسیب برساند.

بعد از 24 ساعت از انجام جراحی، دهان خود را با محلولی از نمک و آب بشویید. نصف قاشق چایخوری نمک را با ۸ اونس آب گرم مخلوط نمایید.

بهتر است در دوره اولیه از خوردن غذای جامد پرهیز کنید. غذاهای نرم همچون ماست یا پودینگ را می توانید انتخاب نمایید و با بهبودی دهان خود به تدریج به سمت خوراکی های سفت بروید.

مسواک نمودن یا نخ دندان کشیدن را هم بهتر است متوقف نکنید، اما مطمئن گردید که از زدن مسواک به ناحیه آسیب دیده اجتناب می نمایید.  چرا که می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید.

در صورت احساس: لرز، تب، تهوع و استفراغ یا حتی اگر احساس درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه دارید با پزشک خود تماس حاصل نمایید.

آیا دندان عقل را باید خارج نمود؟

بعضی مواقع دندان عقل به درستی رشد کرده و احتیاجی به کشیدن دندان عقل وجود نخواهد داشت. اما خوب در بعضی موارد دندان عقل به صورت کج رشد نموده و در زیر دندانی که رشد نموده خواهد رفت و اگر کشیده نشود ممکن است باعث پوسیدگی دندان بالایی و همچنین آسیب به لثه گردد. به همین جهت بهتر است پس از معاینه دندانپزشک و در صورتی که دندانپزشک تجویز نمود اقدام به کشیدن دندان عقل کنیم و سایر دندان های خود را از آسیب دیدگی نجات دهیم.

در آخر 

امکان دارد فکر کنید که دندان های بالغ ما باید برای همیشه در دهان ما باقی بمانند و نباید آنها را کشید.  اما باید بگوییم برخی مواقع بسته به مواردی مجبور گردیم در مقطعی از زندگی خود دندان زیبای خود را بکشیم. بعضی از مواقع کشیدن دندان هنگامی که دندان دیگر سفید مرواریدی نیست و ممکن است باعث ایجاد مشکل در دهان و یا سایر دندان ها گردد، با نظر دندانپزشک بهتر است از دهان خارج گردد و سلامت دیگر دندان ها را مورد تهدید قرار ندهیم.

دندانپزشکی گلدمد خدمات خود را از قبیل: ایمپلنت دندان، جراحی دندان، عصب کشی و … را با بهترین کیفیت برای بیماران خود با قیمتی مناسب ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ