بهترین درمان کانال ریشه

بهترین درمان کانال ریشه چه درمانی است؟

درد در ریشه دندان یکی از معضلاتی است که گریبانگیر بسیاری از افراد می گردد و گاهی طوری درد آن افزایش پیدا می کنند که باعث مختل شدن کارهای روزمره زندگی می گردد. اما راه حلی برای درمان کانال ریشه وجود دارد، یا فقط باید اقدام به خارج سازی دندان نمود؟ بهترین درمان کانال ریشه چه درمانی است؟

درمان ریشه یک راه عالی به منظور خلاصی از شر پالپ عفونی آن هم یک بار برای همیشه می باشد. شکی وجود ندارد که با آن می توان از تمام مشکلات پر نمودن دندان برای چندین سال رهایی پیدا کرد. اگر علائم خاصی دارید که باعث می شود تا احتیاج به درمان داشته باشید، این موضوع همیشه توصیه می گردد. اما به دلیل داشتن هزینه بالا و پیش نیازهای خاص، همیشه امکان پذیر نبوده، به همین دلیل برای همه پیشنهاد می گردد. انواع مختلفی از کانال وجود دارد که احتیاج به پیش نیازهای متفاوتی دارند و همچنین برخی از عوارض احتمالی کانال ریشه هم در این باره وجود دارد. ما در این مقاله به سراغ بهترین درمان کانال ریشه رفته و می خواهیم ببینیم برای درمان کانال ریشه چه درمانی جزو بهترین به حساب می آید. پس با ما تا انتهای بهترین درمان کانال ریشه همراه باشید.

به جای روت کانال چه کاری می توان انجام داد؟

در صورتی که برای درمان ریشه واجد شرایط نمی باشید یا نمی توانید آن را انجام دهید، باید با متخصصان اندودنتیست و ارتودنسی به دنبال درمانی به منظور روت کانال باشید.

بهترین درمان کانال ریشه

در ادامه شما را با 5 نوع از بهترین درمان کانال ریشه آشنا خواهیم نمود که امکان دارد سلامت طبیعی دندان را فراهم بیاورد.

پاکسازی گاز ازن

طبق یک مطالعه، گاز اوزون دارای پتانسیل بسیاری به منظور از بین بردن باکتری ها داشته و در عین حال به کل دندان نفوذ می نماید. اگر پالپ دائماً درحال تحت تأثیر قرار گرفتن باشد و فرض بر این گرفته شود که امکان دارد در سالهای آینده وضعیت را بدتر نماید، یک جایگزین به منظور کانال ریشه است. برای ضد عفونی نمودن پالپ دندان عفونی یا ملتهب به راحتی می توان از پاک کننده گاز ازن استفاده نمود.

درپوش پالپ بهترین درمان کانال ریشه

پوشش پالپ جایگزین دیگری برای درمان  کانال ریشه است که به منظور پوشاندن پالپ در معرض آسیب به علت آسیب شدید یا پوسیدگی دندان استفاده می گردد. در این درمان جایگزین کانال مستقیم، یک ماده هیدروکسیداً روی پالپ قرار می گیرد تا باعث پوشش آن شود. 

این مطلب را هم بخوانید
پوسیدگی خشک دندان چیست؟

یک لایه کامل از مواد اکسید بر روی پالپ در معرض قرار خواهد گرفت تا ترمیم بافت طبیعی بهبود یابد. پس از قرار گیری یک لایه کامل روی پالپ در مواد اکسیدی، دندان پر می گردد.

این روش درمانی برای دندان هایی که پالپ آنها کمتر در معرض قرار گرفته و قابل ترمیم می باشد توصیه می گردد.

پالپوتومی

یکی دیگر از بهترین درمان کانال ریشه ، پالپوتومی می باشد. این درمان زمانی پیشنهاد می گردد که پالپ در معرض دید قرار گرفته و به منظور حفظ اعصاب و کانال های دندان انجام گردد. در این روش پالپ ملتهب برداشته شده و پس از آن کل دندان با یک ماده معدنی پر می گردد تا با باکتریایی مقابله نماید و باعث بهبودی دندان گردد. یک شباهت با کانال ریشه داشته و آن هم پالپ ملتهب را از بین می برد اما نمی تواند باعث مختل سازی کانال و اعصاب گردد. پس از پر نمودن دندان با مواد جایگزین شده، دندان با کمک روکش حفظ می گردد تا از دندان خارجی محافظت نماید.

این روش درمانی بیشتر به کودکانی توصیه می گردد که کانال ها به طور کامل رشد نکرده باشند، اما می توان آن را برای بزرگسالان هم به عنوان یک راه حل موقت به منظور مقابله با درد بیش از حد استفاده نمود.

حفاری عاقلانه

یکی دیگر از بهترین درمان کانال ریشه حفاری عاقلانه می باشد.

این درمان در چند مرحله انجام گرفته و ریشه دارای ضایعات پوسیدگی را درمان می نماید. 

 برداشتن ضایعات پوسیدگی در این درمان در چند مرحله و در فاصله زمانی منظم بین 5-6 ماه انجام می پذیرد. 

بهترین درمان کانال ریشه چه درمانی است؟

کشیدن دندان بهترین درمان کانال ریشه

کشیدن دندان به معنی بیرون کشیدن یک دندان آسیب دیده، پوسیده یا عفونی می باشد که حتی با درمان کانال ریشه ترمیم یا پر نمی شود و به عبارتی تبدیل به یک دندان مرده شده است. مطمئناً این سخت ترین و بدترین گزینه های درمانی می باشد. اگر فرد پس از مدتی که دندان مبتلا شد به ارتودنتیست مراجعه نکرد، احتمال پوسیدگی کامل دندان بسیار خواهد بود و در حال حاضر حتی درمان ریشه به دلیل عفونی پالپ، ریشه دندان و لثه هم امکان پذیر نخواهد بود. به همین جهت تنها راه کشیدن دندان می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
شایع ترین مشکلات دندانی

پس از آنکه کشیدن دندان انجام گرفت، می توان گزینه ای را برای ایجاد دندان همچون ایمپلنت دندان پیش روی خود داشته باشید. اگر بسیاری از دندان ها در حال برداشتن شدن می باشد، امکان دارد بریج دندان یا پروتز پارسیل برای بازگرداندن لبخند خود بهترین گزینه باشد.

آیا می توان جایگزین طبیعی برای کانال ریشه دندان داشته باشیم؟

در این رابطه باید بگوییم متأسفانه، اگر کانال ریشه قبلا ایجاد شده باشد، جایگزین وجود کانال طبیعی امکان پذیر نیست. درمان های طبیعی و رژیم غذایی سالم تر و پرهیز از غذاهای اسیدی می‌تواند به شما در حفظ سلامت پالپ و دندان ها کمک نماید، اما زمانی که پالپ تا ریشه کن گردد، آسیب وجود خواهد داشت و برای درمان، توصیه می گردد، هیچ جایگزین طبیعی برای درمان ریشه وجود نداشته باشید، چرا که جایگزینی وجود ندارد.

در آخر 

درمان ریشه به عنوان یک درمان معروف به منظور مقابله با پالپ عفونی در سراسر جهان شناخته شده می باشد. این راه حل طولانی مدت برای مقابله با پالپ و همچنین ریشه ارائه می گردد. اما باز هم، همیشه پیشنهاد می گردد از بهترین درمان کانال ریشه برای سلامت دندان های خود استفاده نمایید.

بسیاری از افراد امکان دارد درد خود را در منزل، درمان نمایند، اما همچنان می‌ترسند، پس پیشنهاد می کنیم به دندانپزشک متخصص مراجعه و درمان را در آنجا دنبال نمایید.

 ما به شما بهترین درمان کانال ریشه را پیشنهاد دادیم، اگر به هر دلیلی هیچکدام از آنها قابل استفاده نبود و کار از کار گذشته بود تنها راه باقی مانده کشیدن دندان و جایگزین نمودن ایمپلنت و بریج به جای دندان آسیب دیده می باشد.

یادتان باشد همیشه قبل از هر کاری و درمانی برای دندان های خود با دندانپزشک متخصصی که دارید مشورت های لازم را انجام دهید و پس از آن بسته به نظر دندانپزشک خود درمان را شروع نمایید.

دندانپزشکی گلدمد ارایه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی همچون: عصب کشی، ایمپلنت، بریج و … بوده و در صورت لزوم مشاوره و راهنمایی های را هم در رابطه با درمان های دندانپزشکی ارائه خواهد نمود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ