بهترین ویتامین ها برای دندان  چه ویتامین هایی هستند؟

بهترین ویتامین ها برای دندان

مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت دهان و دندان الزامی و بسیار مهم می باشد. اما آیا این را هم می دانید که مواد مغذی مصرفی مورد نیاز می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد؟ این مقاله در مورد تاثیر بهترین ویتامین ها برای سلامت دندان ها و لثه ها می باشد. اینکه چه غذاهایی را می توان مصرف کرد تا مواد مغذی به رژیم غذایی شما اضافه شود و از چه غذاهایی پرهیز نمود تا سلامت دهان و دندان تضمین گردد. ما در این مقاله درباره بهترین ویتامین ها برای دندان ها صحبت خواهیم کرد و می بینیم چه ویتامین هایی برای سلامت دهان و دندان ما مفید هستند. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چرا ویتامین ها برای سلامت دندان مناسب هستند؟

دهان، دندان ها و لثه ها اولین نقاط تماس مواد مغذی مصرفی می باشند که برای ورود به بدن ابتدا از این نقاط باید گذر نمایند. بر اساس مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشتی، جویدن غذا به فرد این امکان را خواهد داد تا مواد مغذی لازم را از غذایی که می‌خورد دریافت کند. با بررسی که روی مواد مغذی انجام شده نشان می دهد، مصرف مواد مغذی می تواند به بیماری های دهان که موجب از دست دادن دندان می شوند کمک بسزایی نموده و باعث دندان ها و سلامت آنها شود.

به این معنی که مصرف ویتامین ها از طریق غذا و مکمل‌ منجر به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها می شود. در اینجا ما به پنج ویتامین که برای سلامت دندان ها و لثه مناسب هستند اشاره خواهیم کرد. همچنان با ما با بهترین ویتامین ها برای دندان ها همراه باشید.

کلسیم

کلسیم علاوه بر استخوان ها، برای دندان های شما نیز می تواند مفید باشد. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت، کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای انسان می باشد، چرا که موجب شکل گیری و تشکیل استخوان ها و همچنین دندان های قوی می شود.

با مصرف محصولات لبنی همچون: شیر و ماست جذب انواع کلسیم برای بدن بسیار آسان می باشد. کنسرو سالمون و ساردین هم به نوبه خود منبع خوبی از کلسیم هستند. در صورتی که گوشت یا لبنیات مصرف نمی کنید یا مایل هستید کلسیم بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید، کلم بروکلی، کلم پیچ، سبزی خردل، شلغم و کلم چینی یا آجیل همچون: بادام، آجیل برزیلی، آفتابگردان نیز بهره ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
۶ داروی دندان درد برای تسکین فوری درد

برای اطمینان از باقی ماندن کلسیم در غذاها، آنها را بهتر است به جای جوشاندن در مقداری آب، برای مدت کوتاه بخارپز نمایید یا حتی تفت داده و بپزید. به غیر از آن قرص کلسیم به عنوان مکمل هم می تواند در اینباره کمک کننده باشد.

فسفر یکی از بهترین ویتامین ها برای دندان

فسفر یکی دیگر از ویتامین های مورد احتیاج برای داشتن دندان های سالم است. این ماده به جذب و استفاده از کلسیم در بدن کمک کرده و از بدن محافظت می نماید و همچنین باعث تقویت مینای دندان می شود. در صورتی که مایل هستید، فسفر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید از گوشت، شیر و غلات کامل می توانید استفاده و از این طریق فسفر مورد نظر را برای سلامت خود تامین نمایید.

ماهی و تخم مرغ غذاهای سرشار از منابع عالی فسفر می باشند. اکثر مردم از این ویتامین ها در رژیم غذایی معمولی خود جدا از استفاده مکمل، مصرف می کنند.

بهترین ویتامین ها برای دندان

ویتامین D

ویتامین D هم می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت‌ بدن و البته سلامت دندان ها داشته باشد. نقش ویتامین D در حفظ سلامت‌ دهان و دندان ها بسیار مهم است. چرا که نقش مهمی در تامین مواد معدنی برای استخوان ها و دندان ها دارد.

برای ورود ویتامین D به بدن، مصرف ویتامین D از طریق مکمل ها می تواند روشی آسان باشد. این ویتامین در ماهی های روغنی همچون: سالمون، ماهی خال خالی و شاه ماهی یافت می شود. به غیر از این موارد برخی از غذاها همچون: شیر و غلات صبحانه غنی از ویتامین D می باشند.

ویتامین C

بهترین ویتامین ها برای دندان ویتامین C است. ویتامین C نه تنها برای دندان مفید است بلکه یک ویتامین عالی برای لثه ها هم می تواند محسوب شود. ویتامین C به سلامت و قوی ماندن بافت های همبند لثه‌ کمک کرده و همچنین به حفظ دندان ها هم کمک می کند.

علاوه بر این، استفاده از مکمل‌ ویتامین C می تواند به کاهش دندان های فرسایشی در اوایل کودکی کمک نماید. شما احتمالاً مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی خود خواهید داشت و روزانه آن را دریافت می کنید. این ویتامین را می توانید در: مرکبات، فلفل، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، انواع توت ها و کلم پیچ پیدا نمایید. البته این را هم اضافه کنیم که مکمل ها هم به صورت مستقیم در دسترس می باشند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا اشعه ایکس دندان بی خطر می باشد؟

ویتامین A از بهترین ویتامین ها برای دندان

ویتامین A نه تنها برای سلامت چشم و پوست مفید می باشد، بلکه برای دهان، به خصوص تولید بزاق هم می تواند پر اهمیت و کاربردی باشد. بزاق باعث تجزیه غذاها می گردد و باکتری ها را از بین دندان ها پاکسازی خواهد کرد.

شما می توانید ویتامین A را در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ همچون: هویج، سیب زمینی، فلفل دلمه ای شیرین، ماهی و همچنین زرده تخم مرغ یافت نمایید. به غیر از این موارد همچنین به عنوان مکمل هم وجود داشته و به این صورت هم می توان از فواید این ویتامین بهره برد.

زمان مصرف ویتامین ها

یک رژیم غذایی سالم شامل مصرف مقدار بسیاری از ویتامین ها به منظور حفظ سلامت دندان و لثه می باشد. مصرف مکمل ها در برخی موارد گزینه مناسب می تواند باشد. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید ممکن است نتوانید برخی از ویتامین ها را مصرف کنید، با پزشک خود در این باره صحبت نمایید تا در صورت وجود تداخل دارویی، این مشکل با کمک پزشک شما رفع شود.

اگر رژیم غذایی سالم دارید و از میوه ها و سبزیجات به صورت کامل استفاده می کنید، احتمالاً مواد مغذی که مناسب دندان های شما است را دریافت خواهید کرد. در صورتی که در میزان مصرف ویتامین خود نگران هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا او به شما در این زمینه یاری و کمک نماید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ