آیا بوتاکس برای درمان دندان قروچه مناسب است؟

بوتاکس برای درمان دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟ آیا دندان قروچه به دندان ها آسیب می رساند؟ آیا راهی برای مقابله با این مشکل وجود دارد؟ بوتاکس می تواند برای درمان دندان قروچه پیشنهاد مناسبی باشد. اصلا بوتاکس چیست؟ اگر شما هم به این مشکل مواجه شده اید و به صورت ناخودآگاه دندان قروچه می کنید، بوتاکس می تواند در کنار محافظ دندانی به درمان این مشکل کمک نماید. زمانی که به سلامت دهان و دندان توجه نشود می تواند مشکلات دندانی روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد پس حتما مراقبت های لازم در جهت سلامت دهان و دندان خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا این مشکل را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه به طور معمول به فشردن و سابیده شدن دندان های فک بالا با فک پایین گفته می شود و  می تواند منجر به درد فک و سردردهای مکرر برای فرد گردد. با این عمل حتی ممکن است دندان فرد از بین برود و یا حتی خرد شود. برای درمان دندان قروچه و جلوگیری از آسیب دندان طبق مطالعات، از بوتاکس می توان استفاده نمود. در ادامه شما را با بوتاکس برای درمان دندان قروچه آشنا می سازیم.

بوتاکس برای درمان دندان قروچه

اگر چه از بوتاکس برای اولین بار در درمان زیبایی و ضد چروک استفاده شده است اما مصارف درمانی بسیاری هم با خود به همراه دارد. با استفاده از سمی به نام بوتولینوم، فلج موقت در ناحیه مورد نظر انجام می شود. این سم برای درمان بیماری مفید می باشد، با اسپاسم عضلانی، مانند دیستونی صورت مفید واقع می گردد.

ثابت شده است که تزریق مقدار کمی بوتاکس در کاهش درد، تنش و انقباض مفید واقع می شود. افرادی که از دندان قروچه رنج می برند با انجام بوتاکس در عضله خود که در قسمت زیرین عضله فرونتالیس و تمپورالیس پیشانی قرار دارد می توانند تحت درمان قرار گیرند.

این مطلب را هم بخوانید
پروفیلاکسی دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

طبق گزارش انجام شده درمان بوتاکس به طور قابل توجهی مشکلات دندان قروچه را بهبود بخشیده و بیماران می توانند با آسودگی برای رفع دندان قروچه از آن استفاده نمایند.

مشکلات مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز می تواند دلیل دندان قروچه باشد. درمان بوتاکس فقط به عنوان یک جایگزین غیر جراحی برای دیگر درمان های TMJ می باشد. تکنیک هایی مانند تسکین دهندگی و روش های تهاجمی شامل داروهای مسکن و تکنیک های آرام سازی یا انجام آرتروسنتز انجام می شود.

بوتاکس برای درمان دندان قروچه

عوارض جانبی درمان بوتاکس

سوالی که اینجا ممکن است برای همه شما رخ دهد این است که انجام بوتاکس هیچگونه عوارضی را در پی نخواهد داشت؟

بهتر است بدانید با انجام بوتاکس از دست رفتن تراکم عضلانی اتفاق خواهد افتاد، چرا که راه حلی طولانی مدت نمی باشد.

کج شدن لبخند هم از عوارض دیگر انجام بوتاکس در درمان می باشد. اما اشاره داشته باشیم که پس از مدتی بهبود می یابد. عوارض طولانی مدت دیگری نیز وجود دارد که هنوز هم توسط دانشمندان در حال تحقیق و بررسی قرار دارد و در آینده مشخص خواهد شد.

شما می توانید برای شناختن معایب و مزایای انجام بوتاکس برای درمان دندان قروچه، ابتدا با پزشک و دندانپزشک خود مشورت کنید و پس از آن تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این روش درمانی را انجام دهید یا خیر.

سایر گزینه های درمانی

البته در کنار انجام بوتاکس روش های دیگری هم وجود داشته که می توان برای درمان دندان قروچه از آنها کمک گرفت. برای رهایی فرد از ساییدن دندان، بهترین گزینه این است که به یک پزشک متخصص یا دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک به بهتر شدن وضعیت شما، جهت شرایط موجود، آگاهی لازم را ارائه خواهد داد.

دندانپزشک روش های غیر جراحی مثل محافظ‌ دهانی شبانه را در اختیار شما قرار می دهد تا آسیب‌ دندان را کمتر کند و وضعیت دندان‌ و درد را بهبود بخشد.

به جهت رفع نمودن دندان قروچه در شب می توان رژیم غذایی مناسب و خواب خوب، جهت بهبود را پیشنهاد نمود. قبل از رفتن به رختخواب از کافئین پرهیز کنید، تمرینات آرام سازی عضلانی را بطور منظم انجام دهید و هرگز طبق دستور انجمن دندان قروچه، برنامه خواب خود را به خطر نیندازید.

این مطلب را هم بخوانید
تفاوت عمل لیفت سینوس باز و بسته پیش از کاشت ایمپلنت دندان

بازخوردهای زیستی تأثیر بسیار زیادی در شناسایی عوامل دارد و با درمان و آگاهی از عادت فشردن دندان، باعث حرکت روز سنگی می شوند.

البته طبق تحقیقات انجام شده از طب سوزنی هم می توان به عنوان جایگزینی برای درمان بوتاکس و دندان قروچه برای آرامش فرد استفاده نمود.

حفظ استحکام مینای دندان

با مراقبت روزانه از عملکرد دندان و جلوگیری از مشکلات دیگر مانند دندان قروچه، درد و ضربه های عضلانی می توان از مینای دندان محافظت نمود. برای محافظت از مینای دندان، باید با مراقبت و استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان به تقویت‌ مینا کمک کرد.

دندان قروچه بیش از حد باعث سردرد آزار دهنده می شوند، اما دندان قروچه فقط یک وضعیت مشخص است. درمان با بوتاکس یا درمان های دیگر توسط پزشک متخصص انجام می شود، بنابراین با درمان صحیح و انتخاب رژیم غذایی سالم می توان مراقب دهان خود بود.

در آخر

از درمان بوتاکس برای تسکین دردهای شدید استفاده می شود، اما باید مراقب دوز مصرفی آن بود و ضرر آن را نادیده گرفت. با در نظر گرفتن گزینه های دیگر، مانند طب سوزنی، تمرینات عضلانی و رژیم غذایی خوب و خواب منظم می توان این مشکل را کنترل کرد.

مشورت با یک متخصص پزشکی و دندانپزشکی می تواند موثر باشد، چرا که پزشک و دندانپزشک گزینه بهتری را قبل از هر عمل جراحی به شما پیشنهاد می دهند. شما با بررسی تمام جزئیات و مزایا و معایب، به نفع خود بهترین استفاده را خواهید برد.

مراقبت از دندان نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و هر گونه آسیب به دندان موجب از دست رفتن سلامت مینای دندان می شود. زمانی که مینای دندان دچار آسیب قرار گیرد، مرگ دندان نزدیک خواهد بود و در نتیجه پس از مرگ دندان سلامت کلی بدن هم تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلاتی در گوارش و به طور کلی سلامت کلی بدن رخ خواهد داد.

شما می توانید با این آگاهی یک انتخاب شایسته و بایسته برای سلامت دهان و دندان و البته سلامت کلی بدن خود داشته باشید. امیدواریم توانسته باشیم شما را در این امر یاری نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ