بوی بد دهان برای چه است؟

بوی بد دهان برای چه است؟

 دهان شما بو می دهد؟ از این اتفاق پیش آمده ناراحت هستید و نمی دانید به چه علت است که دهان شما بو می دهد. ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که علت بوی بد دهان چیست و آیا راهی برای برطرف نمودن آن وجود دارد یا خیر. پس با ما همراه شوید تا این مشکل را هم ریشه یابی و فکر به حال درمان آن کنیم.

بسیاری از علائم کوچک هم می توانند نشان دهنده بوی بد دهان باشند. اگر شما دچار این عارضه شده باشید در هنگام صحبت، روبوسی و … اطرافیانتان از شما دوری می جویند. این عارضه امکان دارد به هر دلیلی اتفاق افتد. پس ابتدا باید علت این مشکل را یافت نمود و پس از آن برای درمان آن راه حلی پیدا کرد.

علت بوی بد دهان

بوی بد به عنوان یک مشکل بسیار رایج شناخته شده و به طور معمول ناشی از گازهای منتشر شده توسط باکتری هایی می باشد که لثه ها، دندان ها و زبان را پوشش می دهند. تکه های غذایی که بین دندان ها و روی زبان گیر می‌کنند، پوسیده شده و بوی نامطبوعی را در دهان ایجاد می نمایند. 

غذاهایی که دارای بوی شدیدی هستند همچون: سیر، قهوه و پیاز هم می توانند به این مشکل دامن بزنند. پس، مسواک نمودن صحیح و منظم دندان ها بسیار در این زمینه اهمیت  دارد. با اینکار به تنفس تمیز خود کمک شایانی می نمایید.

باکتری‌های بر روی دندانها و لثه ها اقدام به تشکیل پلاک نموده که این پلاک باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها می گردد. یکی از علائم هشدار دهنده بیماری لثه این می باشد که شما همیشه بوی بد در دهان خود احساس می کنید. شما با مراجعه به دندانپزشکی می توانید این مشکل را رفع و درمان نمایید.

 توجه داشته باشید هر چه مشکلات سریع تر تشخیص داده شوند، درمان هم بهتر صورت خواهد گرفت.

خشکی دهان از علل ایجاد بوی بد دهان

بوی بد دهان البته می تواند ناشی از برخی مشکلات پزشکی هم باشد. مثلاً خشکی دهان وضعیتی است که دهان شما بزاق کمتری را تولید می نماید. این باعث می گردد باکتری در دهان شما ایجاد شود و این به بوی بد دهان منجر شود. 

خشکی دهان امکان دارد در اثر مصرف برخی از داروها، مشکلات غدد بزاقی یا از طریق دهان به جای بینی باشد. افراد مسن هم امکان دارد بزاق کمتری تولید کنند و به این صورت مشکلات بیشتری در آنها ایجاد گردد.

این مطلب را هم بخوانید
پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید

اگر از خشکی دهان خود رنج می برید، دندانپزشک یا پزشک معالج شما می تواند شما را در رفع این موضوع یاری نمایند. آنها ممکن است یک محصول بزاق مصنوعی را توصیه یا تجویز نماید. یا امکان دارد راه های دیگری را برای مقابله با آن پیشنهاد نمایند.

شرایط پزشکی 

در رابطه با ایجاد بوی بد دهان باید بگوییم شرایط پزشکی هم می تواند منجر به این عارضه گردد. سایر شرایط پزشکی که باعث بوی بد دهان می گردند، عبارتند از:

  • عفونت و چرکی شدن گلو، بینی یا ریه ها
  • سینوزیت؛ برونشیت 
  • مشکلات کلیوی

اگر دندانپزشک متوجه گردد که دهان شما سالم می باشد، شما را به پزشک عمومی ارجاع می دهد تا علت این بو تشخیص داده شود.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار و به طور کلی مصرف تنباکو هم می تواند به ایجاد بوی بد کمک نماید.

تنها راه حلی که در این مورد وجود دارد، ترک سیگار می باشد. استعمال دخانیات به غیر از اینکه بر تنفس تاثیر منفی می گذارد، باعث ایجاد لکه و از دست رفتن حس چشایی می شود. همچنین باعث تحلیل لثه ها شده و می تواند بیماری های خطرناکی همچون سرطان را در پی داشته باشد. افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد از بیماری های لثه رنج می برند. از پزشک، دندانپزشک یا داروساز بخواهید برای ترک سیگار به شما کمک نمایند. اگر سیگار را ترک می نمایید، اما همچنان بوی بد دهان دارید، پس بایستی به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه نمایید.

بوی بد دهان برای چه است؟

آیا دندانپزشک می تواند به رفع بوی بد دهان کمک نماید؟

در صورتی که دهان شما بوی بدی می دهد، بایستی یک برنامه روتین به منظور تمیز نمودن و شاداب نگاه داشتن دهان خود ایجاد نمایید. معاینات منظمی که دندانپزشک شما انجام می دهد، این امکان را به او می دهد که مراقب مکان هایی باشد که پلاک بین دندان های شما گیر نموده است. دندانپزشک قادر خواهد بود تمام مناطقی که به آنها دسترسی دارد را تمیز نماید. او همچنین می‌تواند بهترین راه را برای تمیز نمودن دندانها و لثه ها به شما پیشنهاد نماید. 

آیا راهی برای جلوگیری از بوی بد وجود دارد؟

برای تازه نگاه داشتن نفس خود بایستی از شر هر گونه بیماری لثه خلاص گردید و دهان خود را تمیز و شاداب نگاه دارید. اگر بوی بد دهان دارید، سعی نمایید تمام غذاهایی را که می خورید یادداشت نموده و داروهایی را که مصرف می نمایید را فهرست کنید. سپس دفترچه تهیه شده را نزد دندانپزشک خود برده تا راه هایی را برای حل مشکل پیشنهاد نماید.

این مطلب را هم بخوانید
آفت دهان: علل، علائم، و روش‌های درمان

لثه ها و دندان های خود را در شب و یک بار در روز به طور کلی روزی حداقل ۲ بار با خمیر دندانی که دارای فلوراید است مسواک بزنید.

فراموش نکنید که زبان خود را هم مسواک نمایید و یا از زبان خرد استفاده نمایید. 

مصرف نمودن غذاها و نوشیدنی های شیرین را تا حد ممکن کاهش دهید.

هر چند وقت یکبار به دندانپزشک خود برای مراقبت نمودن از دندان های خود مراجعه نمایید.

برای پاکسازی بین دندان های خود که امکان تمیز نمودن آنها با مسواک معمولی وجود ندارد با نخ دندان تمیز نمایید. این عمل را حداقل یکبار در روز انجام دهید.

 مسواک نمودن به تنهایی فقط تا حدود 60 درصد از سطح دندان های را می تواند تمیز نماید. محصولات دیگری هم وجود دارند که می توانید برای تمیز نمودن بین دندان های خود از آنها استفاده ببرید.

استفاده از دهانشویه هم مناسب می باشد. برخی از دهان شویه ها دارای عوامل ضد باکتری می باشند که می توانند باکتری هایی را که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند را ازبین ببرند.

آدامس بدون قند بجوید. آدامس به تولید بزاق دهان کمک می نماید و از خشک شدن دهان تا حد ممکن جلوگیری می کند. خشکی دهان می تواند به بوی بد دهان تبدیل گردد پس بهتر است از خشکی دهان جلوگیری نماییم.

آیا دهانشویه می تواند برای سلامتی و رفع بوی بد دهان کمک کننده باشد؟ 

دهانشویه فقط برای پنهان نمودن بوی بد دهان نیست و زمان های که امکان مسواک نمودن وجود نداشته باشد و یا پس از مسواک نمودن دهان شویه به حذف میکروب های مضر دهان کمک می نماید.

 برخی از دهانشویه ها وجود دارند که به طور ویژه به منظور جلوگیری از بوی بد دهان و بیماری لثه تولید گردیده اند و برخی از دهانشویه هایی که دارای کلرهگزیدین می باشند برای بیماری های لثه توصیه می گردند.

البته در صورت استفاده طولانی مدت می توانند باعث ایجاد لکه دار شدن دندان گردند. مهم می باشد که دستورهای سازنده را بخوانید یا استفاده از آنها را از فروشنده بپرسید.

در آخر

سلامت دهان و دندان می تواند از ایجاد بوی بد دهان ، پوسیدگی دندان، ایجاد پلاک و … جلوگیری نماید. دندانپزشکی تخصصی گلدمد ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از جمله: عصب کشی، لمینت و ونیر، ایمپلنت، جراحی فک و صورت و … با کمترین هزینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ