بیماری مفصل فک و راه های درمان بیماری

بیماری مفصل فک

مفصل فک که نام دیگر مفصل تمپورومندیبولار می باشد موجب اتصال فک پایین به استخوان گیجگاهی جمجمه می باشد و کمک می کند تا فک به طور کامل به هر سمتی حرکت کند. با وجود مفصل فک عمل جویدن به راحتی انجام می شود و در صورتی که این مفصل دچار مشکل شود مفصل، عضلات و لیگامان ها نمی توانند عملکرد خود را به خوبی انجام دهند و بیماری مفصل فک رخ می دهد که درد طاقت فرسایی دارد و سریعا باید درمان صورت گیرد. در این مقاله به بیماری مفصل فک و راه های درمان آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

مفصل فک و عملکرد آن

این مفصل متصل کننده فک پایین به جمجمه گیجگاهی می باشد که غذا خوردن، خمیازه کشیدن، حرف زدن و … را آسان می کند. این مفصل یک سر استخوانی دارد که داخل حفره ای در داخل جمجمه قرار می گیرد و به راحتی در همه جهت حرکت می کند. برای جلوگیری از ساییده شدن سر مفصل و حفره مفصلی یک دیسک غضروفی نیز وجود دارد که اگر دیسک غضروفی در جای مناسب خود قرار نگیرد بیماری مفصل فک رخ می دهد.

این بیماری در خانم ها بیشتر شایع می باشد و به طور کلی می توان گفت خانم هایی که در رده سنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند، افرادی که به ناهنجاری فک مبتلا هستند، افراد مبتلا به سندروم های مادرزادی و … بیشتر در معرض بیماری مفصل فک می باشند. 

 استرس روحی از جمله عواملی است که منجر به بروز این عارضه فکی می شود و موجب افزایش دندان قروچه، درد و گرفتگی عضلات می شود. این بیماری به راحتی قابل درمان می باشد اما قبل از درمان بهتر است استرس روحی خود را کاهش دهید تا درمان جوابگو باشد.

علل بیماری

این بیماری در اثر موارد زیر رخ می دهد.

  • گرفتگی عضلات و اسپاسم که ناشی از دندان قروچه، فشردن فک و … می باشد.
  • جویدن نادرست غذا بر روی عضلات فک فشار وارد می کند.
  • وارد شدن ضربه به سر، فک یا گردن
  • بیماری آرتریت(آرتروز) 

علائم بیماری مفصل فک

در ادامه به چند نمونه از علائم این بیماری می پردازیم و در صورت بروز هر گونه از این مشکلات سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  • باز کردن دهان سخت می باشد.
  • ممکن است در هنگام باز یا بسته بودن دچار قفل شدن دهان می شود.
  • در صورت آنها ردی از خستگی وجود دارد و یک قسمت صورت آنها متورم می باشد.
  • وقتی فک بالا و پایین روی هم به خوبی قرار نگیرد صدای وز وز گوش شنیده می شود. 
  • وقتی دهان باز و بسته می شود و در هنگام جویدن غذا صدای خرت خرت از فک به گوش می رسد.
  • در هنگام غذا خوردن گوش ها و فک درد زیادی دارند.
  • بعد از خواب بدون دلیل دچار سردرد می شوید.
این مطلب را هم بخوانید
ژنژیوکتومی چیست؟ فرایند و بهبودی

تشخیص بیماری مفصل فک

برای تشخیص این بیماری مراجعه به پزشک باید انجام شود و دندانپزشک با انجام معاینه و انجام آزمایشاتی همانند رادیو گرافی مفصل به درمان شما بپردازد. البته اگر بیماری شما حاد باشد برای درمان دقیق سی تی اسکن و ام آر آی تجویز می شود.

درمان بیماری

همانطور که گفته شد بعد از تشخیص و اطمینان از بیماری مفصل فک دندانپزشک عکس رادیوگرافی پانورامیک از دهان و فک برای شما تجویز می کند و ممکن است به انجام ام آر آی نیز نیاز باشد.

با درمان به موقع شما می توانید اسپاسم و گرفتگی عضلات را از بین ببرید و درد را کاهش دهید. برای رفع ابن مشکلات موارد زیر را انجام دهید.

حوله گرم و سرد بر روی صورت بگذارید و ماساژ صورت انجام دهید.

از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید.

برای جلوگیری از دندان قروچه در شب از محافظ دندان استفاده کنید.

برای کاهش درد از داروهای مسکن همانند آسپرین و استامینوفن استفاده نمایید.

اگر اسپاسم عضلانی شدید دارید با تجویز دندانپزشک از داروهای شل کننده عضلات مانند متوکاربامول استفاده کنید.

با تمرین آرامش اعصاب، استرس را از خود دور کنید.

در صورت چفت نشدن دندان ها و درد ایجاد شده بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و ارتودنسی انجام دهید.

بیماری مفصل فک

روش های دیگر درمان بیماری مفصل فک

استفاده از لیزرهای کم توان برای رفع التهابات پیشنهاد می شود تا درد شما کاهش پیدا کند و اختلالات عملکردی در عضلات جونده و مفصل گیجگاهی فکی برطرف شود. همچنین آر دیکر روس های درمانی این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
انتخاب تاج دندان برای اصلاح شکل دندان های آسیب دیده

تحریک الکتریکی عصبی پوستی

در این روش درمانی از جریان الکتریکی خفیف استفاده می شود د موجب آرامش عضلات فک و صورت می شود و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

تزریق دارو

تزریق دارو نیز برای کاهش درد عضلات فک پیشنهاد می شود که این داروها ضد درد هستند و ممکن است حتی داروهای بیهوشی تزریق شود.

طب سوزنی

برای بیماری TMD طب سوزنی جوابگو می باشد.

عمل جراحی

عمل جراحی نیز برای کاهش درد و رفع اسپاسم انجام می شود که زیر نظر جراح متخصص باید انجام شود.

جمع بندی بیماری مفصل فک

مفصل فک متصل کننده فک پایین به استخوان جمجمه می باشد و باعث حرکت راحت فک و خوردن، خمیازه کشیدن و … می شود. این مشکل درد زیادی دارد و همچنین منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود که در اثر دندان قروچه،استرس، آرتریت، ضربه به سر و … ممکن است رخ دهد. پزشک برای تشخیص بیماری در ابتدا معاینات لازم را انجام می دهد و با انجام رادیوگرافی و در صورت شدید بودن بیماری با ام آر آی و سی تی اسکن به درمان بیماری می پردازد.

البته در ابتدا روش های خانگی را بهتر است انجام دهید و از حوله گرم و سرد استفاده کنید. غذاهای نرم بخورید و برای کاهش درد مسکن های چون آسپرین و استامینوفن استفاده نمایید. همچنین اگر به این روش ها درمان صورت نگرفت باید از روش های دیگری چون لیزرهای کم توان، تحریک الکتریکی عصبی پوستی، تزریق داروهای ضد درد، طب سوزنی و عمل جراحی بهره ببرید تا درمان انجام شود.

مرکز تخصصی دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر خدمات دندانپزشکی می باشد که شما می توانید کلیه روش های دندانپزشکی را در این مرکز تخصصی انجام دهید. از جمله خدماتی که در این دندانپزشکی ارائه می شود می توان به ایمپلنت دیجیتال، سینوس لیفت، جراحی دندان عقل، بلیچینگ و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ