تأثیر بیماری لثه بر بارداری چیست؟

تأثیر بیماری لثه بر بارداری

زمانی که مایل هستید که باردار گردید، بهترین کار این است که یک چکاپ از سلامتی کلی از جمله سلامت دندان ها انجام دهید، به این صورت می توانید از مشکلات جدی که ممکن است در زمان بارداری برای شما رخ دهد جلوگیری نمایید. اما با اینکه معاینه دندانپزشکی صورت می پذیرد، دندانپزشک باز هم توصیه دارد در زمان بارداری هم از دندان های خود مراقبت نمایید. تأثیر بیماری لثه بر بارداری بسیار زیاد است و ممکن است با اینکه چکاپ دندانی را قبل از بارداری انجام داده اید، باز هم مشکلاتی برای دندان های شما رخ دهد و در نتیجه بارداری سختی را پشت سر بگذارید.

چرا کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟ خوشبختانه مراقبت از سلامت دهان در دوران بارداری بسیار آسان است. در اینجا همه چیزهایی که باید بدانید تا از ایجاد بیماری لثه جلوگیری گردد را بیان خواهیم کرد.

التهاب لثه در زمان بارداری

شاید برای شما سوال باشد که چگونه التهاب لثه می تواند روی بارداری تاثیر بگذارد؟ بسیاری از مردم در مورد ژنژیویت صحبت می کنند، اما همه تمایل دارند که آنچه از قبل وجود دارد، چیست. “ژنژیویت” اصطلاح دیگری برای مراحل اولیه بیماری لثه است که ممکن است بیماری پریودنتال نیز نامیده شود.

بیماری لثه دارای چند مرحله است که اولین علائمی که ایجاد می نماید شامل:

  • لثه های ملتهب یا حساس
  • خونریزی لثه
  • کاهش خطوط لثه
  • بوی بد دهان
  • حساسیت دندان
  • دندان های لق یا جدا شده

علت ایجاد بیماری لثه

از علت ایجاد بیماری لثه باید بگوییم، علت بیماری لثه تجمع باکتری در دهان است. هنگامی که به باکتری اجازه رشد می دهیم، می تواند به یک ماده سفید به نام پلاک تبدیل شود و پس از آن تبدیل به تارتار شود. لثه ها اغلب با التهاب و حساس شدن و شاید خونریزی به عفونت واکنش نشان دهند. اگر پلاک‌ ها به جرم تبدیل شوند، می‌توانند لثه ها را از دندان ها دور نمایند و باعث ایجاد فضاهای کوچک و باکتری‌ بیشتر در دندان ها گردند.

همانطور که می توانید حدس بزنید، اگر التهاب یا بیماری لثه درمان نشود، مشکل را حادتر می سازد.

در ادامه شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چگونه لثه های خود را تمیز کنیم و آنها را سالم نگه داریم؟ بسیاری از خانم ها از حساس شدن یا خونریزی لثه در دوران بارداری خود شکایت دارند. این موضوع به این دلیل است که بین باردار بودن و افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه، وضعیتی به نام ژنژیویت بارداری وجود دارد.

تأثیر بیماری لثه بر بارداری

تأثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان

ما دانستیم که در زمان بارداری ممکن است لثه ها حساس شده و دچار آسیب و التهاب قرار گیرند. حال می خواهیم ببینیم چگونه بارداری روی سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد، پس با ما همچنان همراه باشید.

این مطلب را هم بخوانید
عفونت دندان چیست؟ راه های درمان و پیشگیری از آن

تغییر هورمون ها

شما در بطن خود در حال پرورش یک موجود زنده هستید و به همین جهت تغییراتی در هورمون های شما رخ خواهد داد.

به طور خاص، شما احتمالاً سطوح نوسانی از استروژن و پروژسترون را تجربه خواهید کرد که هر دو مواد شیمیایی مهم در رشد کودک می باشند.

این سطوح هورمونی ممکن است 10 تا 30 برابر بیشتر از محل نشستن آنها در طول یک چرخه قاعدگی منظم باشد و در سه ماهه سوم بارداری به اوج خود برسد.

مسئله این است که این هورمون ها جریان خون لثه ها را افزایش می دهند و ممکن است آنها را نسبت به تجمع پلاک حساس تر کند. یعنی شما به طور بالقوه احتمال بیشتری برای مشاهده علائمی مانند التهاب، حساسیت به لمس و خونریزی خواهید داشت.

تهوع صبحگاهی، تأثیر بیماری لثه بر بارداری

ما می دانیم که تهوع صبحگاهی چقدر می تواند برای یک فرد وحشتناک باشد، به خصوص اگر آن فرد، خانم باردار هم باشد. زمانی که دچار حالت تهوع می شوید دندان های شما هم مورد تهدید قرار می گیرند.

استفراغ مانند یک حمله اسیدی شدید می تواند مینای دندان را از بین ببرد و دندان ها را مستعد پوسیدگی کند. مجموع این عوامل به این معنی است که تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به مشکلات سلامت دهان را افزایش می دهد.

شما می توانید از مشکلات استفراغ ناشی از بیماری صبحگاهی پیشگیری کنید. کافی است با پزشک معالج خود در این باره صحبت نمایید و از او بخواهید تا شما را در برطرف کردن حالت تهوع صبحگاهی یاری کند.

افزایش مصرف غذا

شما باید در دوران بارداری مراقب رژیم غذایی خود باشید، نه فقط برای جنین بلکه برای دندان های خود این موضوع را بیان می کنیم.

قندها و اسیدها هر دو برای سلامت دندان مضر هستند، قند باکتری های بد دهان را تغذیه می کند و اسید مینای دندان را می خورد. اگر افزایش اشتها در دوران بارداری با خوردن تنقلات بیشتر شود از غذاهایی با این خواص استفاده شود، این یک راه بالقوه برای بیماری لثه است.

زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد، تأثیر بیماری لثه بر بارداری

دانشمندان ارتباطی بین بیماری پریودنتال و زایمان زودرس یا نوزادان کم وزن را یافته اند.

اعتقاد بر این است که باکتری هایی که باعث التهاب در لثه ها می شوند، می توانند وارد جریان خون شده و بر جنین در حال رشد تاثیر بگذارند و باعث مشکلات تولد در مسیر شوند.

نکات مهم در رابطه با حفظ دندان ها در زمان بارداری

نخ دندان و دهانشویه کمک کننده هستند.

استفاده از نخ دندان و دهانشویه راه بسیار خوبی برای پاک نگه داشتن دهان از ذرات غذا و مبارزه با باکتری ها مضر قبل از تجمع است.

این مطلب را هم بخوانید
سلامت دندان کودکان

لازم نیست همیشه نخ دندان بکشید، اما حداقل چند بار در هفته (حتی یک بار در روز) عالی است.

در مورد دهانشویه، حتماً مطمئن شوید که از دهانشویه خاصیت ضد باکتریایی دارد. دهانشویه را می توانید از سوپرمارکت ها بخرید یا به دنبال جایگزین‌ های طبیعی مانند جوش شیرین، روغن درخت چای و علف لیمو باشید.

بعد استفراغ دهان خود را بشویید.

اگر دچار استفراغ یا تهوع صبحگاهی هستید، یا به هر دلیلی استفراغ می کنید، دهان خود را زود بشویید. بهتر است دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید، زیرا این کار می تواند اسید را از بین ببرد و آسیب را کاهش دهد.

مواقعی که باید مسواک نکنید.

اگر به تازگی بیمار شده اید و سطح مینای دندان شما نرم شده است. مدتی را صبر کنید تا زمان بهبودی دندان شما برسد.

همچنین پیشنهاد می شود پس از شستشو با آب، کمی خمیر دندان حاوی فلوراید را با انگشت روی دندان های خود بمالید.

سعی کنید از خوردن مداوم تنقلات خودداری کنید.

اگر تنقلات خاصی مصرف می کنید، یکی از آسان‌ ترین کارها این است که مصرف مداوم غذاهای حاوی قند یا اسید را حذف کنید. یعنی بزاق دهان خود را تمیز کند.

اگر بین وعده‌های غذایی خود میان وعده هم میل می کنید، سعی کنید ساعات خاصی از روز را برای مصرف آن ها تنظیم کنید تا دائم غذا نخورید. به این ترتیب دهان شما بین میان وعده ها زمان لازم برای بهبودی خواهد داشت.

هرگاه غذا می خورید، به خصوص وقتی چیز شیرین یا اسیدی می خورید، دهان خود را با آب بشویید.

به طور منظم معاینه پزشکی انجام دهید.

تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی را افزایش دهید. تا سلامت دهانتان را تحت کنترل داشته باشید.

برای اکثر مردم، یک یا دو بار در سال انجام معاینات دندانپزشکی عالی است. اگر باردار هستید، خطر شما کمی بیشتر است پس بهتر است بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود، آن را تشخیص دهید.

هر سه ماه یک بار مراجعه به دندانپزشک ایده آل است.

جمع بندی تأثیر بیماری لثه بر بارداری

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ