تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

بسیاری از مردم با انگیزه ای به منظور داشتن یک سبک زندگی سالم تر گیاهخوار می گردند. گیاهخوار یا وگان شدن یک انتخاب کاملا شخصی می باشد. داشتن یک رژیم غذایی گیاهی می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد که سلامت دهان و دندان یکی از آنها است. در این مقاله ما می خواهیم در رابطه با تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان صحبت کنیم و ببینیم به راستی با داشتن رژیم غذایی گیاهی می توان به سلامت دندان ها کمک نمود یا خیر. پس برای رسیدن به جواب این سوال با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 درک گیاهخواری

Veganuary آخرین رژیم غذایی می باشد که در سال 2022 رواج پیدا کرد.

داشتن رژیم وگان می تواند چندین فواید سلامتی را با خود به همراه داشته باشد. این رژیم غذایی گیاهی شامل انواع میوه ها و سبزیجات بوده و می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قبلی و سرطان را به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی گیاهی به طور معمول از هیدراتاسیون، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و فیتونوترینت ها غنی می باشد.

تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

مصرف یک رژیم غذایی گیاهی می تواند مملو از نکات مثبتی برای حفظ سلامت دهان و دندان باشد. همچنین سلامت دهان و دندان می تواند بر سلامت کلی بدن شما هم تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه، با ایجاد بیماری پریودنتال امکان افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی وجود داشته باشد.

تغذیه، کلیدی در سلامت دهان و دندان می باشد. تأثیر آن به ایمنی و وضعیت ما مرتبط می باشد و می تواند بر وضعیت پریودنتال تأثیر مستقیم بگذارد. رژیم گیاهخواری سرشار از آنتی اکسیدان ها و البته مواد شیمیایی گیاهی می باشد که برای سلامت دهان و دندان بسیار کارآمد و مفید هستند.

زمانی که صحبت از بهداشت دهان و دندان می گردد، این مورد نشان خواهد داد که افراد وگان در حفظ بهداشت دهان و دندان خود بسیار بهتر می توانند عمل کنند. افرادی که دارای رژیم وگان هستند، کمتر سیگار کشیده و یا نوشیدنی های شیرین را کمتر مصرف می نمایند. این موارد به سلامت دهان و دندان آنها کمک بسزایی می کند.

تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

خطرات مرتبط با رژیم وگان

سوالی که اکنون مطرح است این می باشد که رژیم وگان یا همان گیاهخواری با خطراتی همراه است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در صورتی که به درستی اطلاع یا آموزش در مورد این روش ندیده باشد، گیاهخواران می توانند به احتمال بسیار دچار مشکلاتی بسیاری در سلامت دندان ها گردند که عبارتنداز:

  • پوسیدگی دندان
  • افزایش سطح PH اسیدی در دهان
  • عدم تولید بزاق
این مطلب را هم بخوانید
چه زمانی به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

در مقایسه با رژیم غذایی معمولی که افراد دارند، گیاهخواران به علت حذف بعضی از مواد غذایی از رژیم غذایی خود، ممکن است با مشکلات بیشتر روبرو گردند. درست است، حذف بعضی از مواد غذایی از رژیم غذایی امکان دارد به ویتامین‌ها و مواد مغذی کلیدی همچون ویتامین D و کلسیم تبدیل گردد که برای سلامت کلی دندان ها می توانند حیاتی باشند.

بیایید در ادامه شما را با برخی از خطرات کلیدی که باید زمان پیروی از رژیم غذایی وگان از آنها آگاه گردید، نگاهی بیاندازیم:

کلسیم

کلسیم می تواند یک احتیاج اصلی برای بدن انسان باشد که نه تنها از سلامت استخوان ها حمایت می نماید، بلکه می تواند سلامت دندان ها و لثه ها را هم تضمین نماییم. ماهی و محصولات لبنی از بهترین منابع کلسیم می باشند. با این همه، این گزینه شامل وگان ها نخواهد شد. به منظور رفع بدن از کلسیم، گیاهخواران رژیم غذایی خود را باید با مقدار کافی از منابع گیاهی که دارای کلسیم است تکمیل نمایند. برخی از منابع گیاهی که دارای کلسیم می باشند، عبارتند از: سویا، کلم پیچ، توفو، بادام، کلم بروکلی و … .

ویتامین D

از دیگر خطرات کلیدی که تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان و کلی بدن خوهد داشت، مصرف ویتامین D است. ویتامین D به متظور جذب کلسیم مورد احتیاج می باشد. از بهترین منابع ویتامین D می توان به: ماهی چرب، تخم مرغ، شیر غنی شده و … اشاره نمود. در کنار این مواد غذایی، بهترین منبع ویتامین D می تواند خورشید باشد. به منظور دریافت مقدار کافی ویتامین D، گیاهخواران می توانند صبح ها مدتی را در خارج از منزل و زیر نور خورشید وقت بگذرانند. البته این را هم اضافه نماییم که وگان ها همچنین ویتامین D را می توانند از غذاهای دیگر مانند قارچ هم تامین کنند.

اسیدهای آمینه: تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

اسیدهای آمینه همچون آرژنین با پاکسازی پلاک اضافی دندان، می تواند نقش مهمی در پوسیدگی و بیماری های لثه ایفا نمایند. اسیدهای آمینه، به خصوص آرژنین را می توان در: مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت.

این مطلب را هم بخوانید
طرز استفاده نخ دندان به شکل صحیح

به منظور دریافت مقدار کافی اسید آمینه، وگان ها باید رژیم غذایی خود را با محصولات گیاهی همچون: عدس، نخود، سویا و دانه کدو تکمیل نمایند.

خطر فرسایش دندان در اثر مصرف قند

گیاهخواران به علت مصرف زیاد غذاهای اسیدی و دیگر مواد غذایی که دارای قند بسیاری هستند، همچون میوه ها در خطر بیشتری برای فرسایش دندان قرار خواهند گرفت.

گیاهخوار شویم یا خیر؟

این که بخواهید گیاهخوار شوید هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت در صورتی که بتوانید رژیم غذایی خود را با مواد کامل تکمیل نمایید. در ادامه شما را با چند راه کلیدی به منظور حفظ سلامت و بهداشت دندان ها آشنا می سازیم. در ادامه تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان با ما همراه باشید.

نکات مهم در حفظ سلامت دهان در رژیم غذایی گیاهخواری

از یک رژیم غذایی گیاهی کامل پیروی نمایید.

به منظور حفظ جریان بزاق و سطح pH سالم در دهان خود، مقدار مصرف آب را زیاد کنید.

مصرف غذاهای شیرین و اسیدی را محدود نمایید.

به منظور پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و پلاک، از مصرف تنقلات نضر به صورت مکر خودداری نمایید.

پس از هر وعده غذایی حتما دهان خود را به درستی با آب شستشو دهید.

پس از مصرف غذا مسواک را فراموش نکنید (حداقل 30 دقیقه بعد از غذا صبر کنید تا از فرسایش مینای دندان جلوگیری گردد)

حداقل بهتر است دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

بهتر است از مسواک نرم و خمیر دندانی که دارای فلوراید می باشد استفاده نمایید.

در سال حداقل هر شش ماه یکبار به منظور حفظ سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

جمع بندی تاثیر گیاهخواری بر سلامت دندان

در صورتی که به یک رژیم غذایی وگان فکر می نمایید یا در حال حاضر می خواهید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، باید از تمامی راه های تضمین سلامت دندان ها آگاه گردید. زمان پیروی کردن از رژیم وگان، باید با دندانپزشکی خود مشورت نموده و توصیه های مناسب در مورد سلامت دندان های خود را از دندانپزشک خود دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ