چگونه می توان به تسکین درد دندان مصنوعی کمک نمود؟

تسکین درد دندان مصنوعی

این مورد طبیعی می باشد که با ایجاد پارگی در لثه خود احساس ناراحتی داشته باشید، به خصوص اگر در چند هفته اول استفاده از دندان مصنوعی این مشکل رخ دهد. زمانی که به دندان مصنوعی عادت می نمایید، امکان دارد قطعات جزئی شما ناخوشایند یا حجیم گردند. همچنین امکان دارد زمان تطبیق با پروتز پارسیل جدید، لکه های دردناکی را هم در لثه و هم دهان خود تجربه نمایید. در صورتی که پارگی لثه فشار فراوانی به ناحیه خاصی وارد نماید، امکان دارد دردناک گردد.  ما در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه تسکین درد دندان مصنوعی آشنا سازیم و نشان دهیم لازم نیست از درد لثه که به دلیل استفاده از دندان مصنوعی ایجاد شده سکوت کرده و آن را تحمل نمایید.

چند کار وجود داشته که شما می توانید آن را انجام داده و بتوانید به تسکین دردهایی که دندان مصنوعی ایجاد نموده کمک نمایید. البته بهتر است ابتدا با متخصص دندانپزشک خود مشورت نموده تا تسکین مناسبی برای شما پیدا نماید.

چه چیزی منجر به ایجاد ورم های دندان مصنوعی جزئی می گردد؟

درد و ناراحتی ناشی از پارتیال عوارض ناشی از یک پروتز پارسیل نامناسب می باشد. پارگی های نامناسب می توانند باعث ایجاد تحریک دهان گردند، ورم های دردناک را ایجاد نمایند و باعث افزایش خطر شوند. در حالی که قسمت های جزئی در ابتدا امکان دارد ناراحت کننده باشند اما، نباید دردناک باشند. در صورتی که چنین بود، سریعاً با دندانپزشک خود در مورد درمان آن صحبت نمایید. 

توجه داشته باشید هر گونه عمل دندانی که چند بار قبل از پارگی لثه انجام داده اید هم می تواند منجر به ایجاد درد در زمان بهبودی گردد.

برجستگی های استخوان و لثه امکان دارد کوچکتر یا عقب نشینی نمایند و قسمت های دیگر را هم درگیر نموده و باعث ایجاد درد در آن نواحی گردد.

تسکین درد دندان مصنوعی

در ادامه تسکین درد دندان مصنوعی می خواهیم شما را با چند نکته به منظور کمک به کاهش درد، ناراحتی آشنا سازیم. با کمک و توجه به این نکات شما می توانید از مزایای استفاده از دندان مصنوعی هم بهره ببرید.

به آنچه که می خورید توجه داشته و مراقب باشید.

با پیروی نمودن از دستورالعمل هایی که متخصص دندانپزشکی ارائه می نماید توجه نمایید.

بهتر است به خوردن و آشامیدن با غذاهای جدید عادت نمایید و به غذاهای نرم توجه بیشتری نشان دهید.

احتیاجی به پوره کردن همه غذاها نبوده اما از غذاهای سفت خودداری نمایید. فقط غذاهای نرم و راحت جویدنی همچون پاستا، تخم مرغ، ماست و سوپ را انتخاب نمایید. 

این مطلب را هم بخوانید
انواع بیماری های لثه

از غذاهایی که دارای اسید است و می تواند هر زخمی را در لثه ایجاد نماید پرهیز کنید.

در زمان خوردن غذا بهتر است از هر دو طرف دهان خود استفاده کرده و غذا را بجوید تا فشار یکنواخت روی هر دو طرف حفظ گردد. 

از غذاهایی که بسیار چسبناک یا سفت هستند خودداری نمایید، چرا که امکان دارد به قسمت های جزئی چسبیده و به طور بالقوه منجر به درد یا ناراحتی گردد.

تسکین درد دندان مصنوعی

تمیز نگه داشتن دندان ها

تمیز نگه داشتن دهان و دندان مصنوعی به منظور پیشگیری از مشکلات بیشتر در رابطه با سلامت دهان مهم می باشد. همچنین به همین جهت است که بایستی از پاک کننده دندان مصنوعی استفاده نمایید.

پارتیشن های خود را برداشته و حداقل یک بار در روز یا هر زمانی که دندانپزشک توصیه نموده آنها را به طور کامل مسواک نمایید. به منظور خلاص شدن از شر ذرات غذا و پلاک هایی که می توانند لثه ها و دندان های طبیعی را بیشتر تحریک نمایند، در صورت تجمع در قسمت های جزئی مسواک کردن ضروری می باشد. قبل از انجام مسواک کردن دندان مصنوعی خود، آنها را ابتدا آب بکشید تا ذرات غذای شل شده از بین بروند. پس از آن، از یک پاک کننده غیر ساینده به منظور مسواک کردن به صورت آرام پروتزهای خود را مسواک بزنید.

همچنین مهم می باشد که دهان خود را به درستی تمیز نمایید و قسمت های مختلف دهان خود را نیز تمیز نمایید. به آرامی دندان ها، لثه ها و زبان خود را مسواک زده تا پلاک از بین برود. این به احتمال کاهش دهان کمک می نماید. زمان انجام مسواک و نخ دندان کشیدن دندان های طبیعی، به منظور حفظ سلامت دهان و دندان به دقت توجه نمایید. همیشه دستورالعمل ها و پروتکل هایی که متخصص دندانپزشکی شما برای سلامت شما ارائه می نماید را دنبال نمایید.

با دندانپزشک خود صحبت نمایید.

 در ادامه تسکین درد دندان مصنوعی باید بگوییم در صورتی که پارگی منجر به ایجاد درد یا ناراحتی در شما می گردد، برای مشاوره با متخصص دندانپزشکی خود وقت بگیرید. دندانپزشک می توانند دندان ها و لثه های شما را معاینه نمایند و متوجه شوند چه چیزی منجر به ایجاد این مشکل گردیده است. در صورتی که قطعات شما احتیاج به تنظیم داشت، دندانپزشک می تواند این کار را انجام داده یا برنامه متفاوتی را به منظور پوشیدن روزانه سفارش نماید.

نمک در تسکین درد دندان مصنوعی

به منظور تقویت لثه، آبکشی با نمک را امتحان نمایید. قسمت های خود را برداشته، بین ½ تا 1 قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه نمایید و ترکیب کنید. محلول را وارد دهان کرده و دهان خود را به مدت 15 تا 30 ثانیه غرغره و در دهان خود تکان دهید تا تمام محیط دهان با محلول آغشته شود و سپس محلول را از دهان خارج سازید. با این عمل باعث ضدعفونی شدن دهان خود خود می شوید و بهبودی کمی سریعتر انجام می پذیرد.

این مطلب را هم بخوانید
التهاب و عفونت لثه و راه های درمان آن

البته توجه داشته باشید، هر گونه درمان خانگی بایستی با نظر و توجه دندانپزشک خود انجام پذیرد، پس قبل از استفاده با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

داروی تسکین درد

در صورتی که درد دندان مصنوعی ادامه دار بود و تحمل درد برای شما وجود نداشت، می توانید از داروهای بدون نسخه همچون استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمایید. البته قبل از مصرف با دندانپزشک خود در اینباره صحبت نمایید.

خارج کردن دندان مصنوعی در زمان خواب

به منظور کمک به تسکین لثه های دردناک و ورم، دندان مصنوعی خود را در زمان خواب خارج نمایید. این عمل به لثه های شما این فرصت را خواهد داد تا از فشار ناشی از پوشیدن دندان مصنوعی در زمان روز کم گردد و همچنین مطمئن گردید که لثه های شما تمیز و بهداشتی خواهند ماند. شما می توانید دندان مصنوعی خود را قبل خواب از دهان خارج نموده و در طول شب در آب بگذارید تا خیس بخورد و همچنین یک پاک کننده دندان مصنوعی مانند پاک کننده پروتز پارسیل به منظور تمیز نمودن آنها استفاده نمایید و به از بین بردن لکه های سخت کمک نمایید.

در آخر

همیشه به توصیه هایی که متخصص دندانپزشک در مورد برداشتن و مراقبت از دندان مصنوعی ارائه می نماید توجه و آنها را انجام دهید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نموده تا از سلامت آنها مطمئن گردید.

در صورتی که درد لثه دارید یا درد دندان مصنوعی جزئی وجود داشت، به دندانپزشک خود مراجعه نموده و اجازه دهید او دندان مصنوعی شما را بررسی نماید و ناهماهنگی را اصلاح سازد. همچنین درمان های دیگری را به منظور کاهش درد یا ناراحتی شما توصیه نماید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ