نحوه تشخیص علائم دندان مرده

تشخیص دندان مرده

چگونه تشخیص دهیم که دندان ما ازبین رفته و به اصطلاح مرده است؟ علائم مختلفی وجود دارد که می توان با کمک آن دندان مرده را شناسایی نمود. برای نحوه تشخیص دندان مرده با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

وجود یک دندان مرده می تواند دیگر دندانها را هم دچار مشکل و به نابودی سوق دهد. اما خوب شناسایی دندان مرده به راحتی انجام نمی پذیرد و باید برای شناسایی آن علائمی که به همراه دارد را شناسایی کنیم.

دندان مرده چیست؟

دندان مرده با نام دندان بدون پالپ یا دندان غیر حیاتی هم شناخته می شود، دندانی می باشد که دیگر در آن خون تازه ای وجود نخواهد داشت. این مشکل می تواند زیبایی لبخند شما را تحت شعاع قرار دهد. با ما همچنان همراه باشید تا ببینیم چگونه دندان می تواند بمیرد.

دندان های ما به طور کلی از ۳ لایه: در خارج مینای دندان، در داخل عاج و در وسط پالپ تشکیل شده است. پالپ، منبع غنی از سلامت خونی و اعصاب بوده و می تواند دندان را زنده و سالم حفظ نماید. در صورتی که اعصاب و رگ های خونی ازبین بروند، دندان می میرد.

علت مرگ دندان چیست؟

به گفته دندانپزشکان حاذق علتی وجود خواهد داشت که باعث مرگ دندان خواهد شد. تروما و آسیب دیدگی به طور معمول ناشی از آسیب یا حتی در بعضی مواقع از پوسیدگی دندان می تواند نشات بگیرد.

پوسیدگی دندان می تواند به علت داشتن رژیم غذایی دارای قند و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اتفاق بی افتد.

با تجمع باکتری ها، پالپ ایجاد شده و در نتیجه منجر به قطع شدن جریان خون می گردد.

شکل دندان مرده

تنها راه شناسایی دندان در حال مرگ یا مرده فقط از روی ظاهر دندان آسیب دیده قابل تشخیص می باشد. در این موقع دندان دچار تغییر رنگ شده و ظاهر آن سیاه یا خاکستری می گردد. در صورت ادامه پوسیدگی دندان و از بین رفتن عصب ممکن است تغییر رنگ بیشتر خود را نمایان سازد.

نحوه تشخیص دندان مرده

در ادامه شما را نحوه تشخیص دندان مرده آشنا می سازیم. شما با کمک چند علائمی که روی دندان می تواند تاثیر بگذارد می توانید تشخیص دهید آیا دندان شما از دست رفته یا خیر. با ما پس همچنان همراه باشید تا با نحوه تشخیص دندان مرده آشنا گردیم.

ازعلائم دندان مرده می توان به این موارد اشاره داشت:

دندان درد از نشانه های دندان مرده

این موضوع می تواند ثابت بوده و یا در زمان خاصی ایجاد گردد، همچون هنگامی که دندان با چیزهای سرد یا گرم تماس پیدا نماید.

این مطلب را هم بخوانید
تاثیرات نخ دندان بر روی دندان ها

بوی بد دهان

بعضی مواقع وجود بوی بد دهان آن به به مقدار کم طبیعی می باشد، به خصوص در زمان صبحگاهی که از خواب برمی خیزید. اما در صورتی که شدید باشد می تواند به یک مشکل دندانی اشاره داشته باشد.

از دیگر علائمی که می تواند ما را در نحوه تشخیص دندان مرده کمک و یاری نمایند عبارتنداز:

  • از دست دادن حس
  • تورم ادر طراف لثه
  • ایجاد آبسه
  • ایجاد برآمدگی متورم و پر از چرک

پس از نحوه تشخیص دندان مرده و شناسایی چگونه به درمان دندان مرده کمک نماییم؟

شاید برای شما سوال باشد که آیا می توان دندان مرده را نجات داد؟ باید بگوییم که دندان مرده به هیچ عنوان راهی برای نجات یافتن ندارد. اما می توان دندانی که در حال مرگ را درمان و بازسازی نمود. پس زمان برای درمان دندان مرده مهم می باشد. به منظور نجات دادن دندان باید حتماً تشخیص زود هنگام وجود داشته باشد.

برای درمان دندان مرده باید حتماً به دندانپزشکی مراجعه و اجازه دهیم تا دندانپزشکان حل مناسب برای برگرداندن دندان ما ارائه نماید. با کمک دندانپزشک شما می توانید سلامت دندان و همچنین زیبایی خود را تضمین شده بدانید.

البته بعضی مواقع به علت تعویق انداختن درمان، دندان مرده به طور کلی ازبین رفته و تنها راه برای اینکه دیگر دندان های خود را که در مجاورت با این دندان آسیب دیده قرار دارند از دست ندهید، این است که دندان مرده را از دهان خارج سازید. در این مواقع دندانپزشک می تواند روش های جایگزین برای دندان مرده شما به شما پیشنهاد نمایند.

اما خوب از روش های که دندانپزشک می تواند برای درمان دندان مرده استفاده نماید به این شرح می باشد.

تشخیص دندان مرده

کانال ریشه

روشی می باشد که در آن دندانپزشک ابتدا دندان را سوراخ می نماید تا بتواند پالپ مرده را جدا کرده و خارج سازد. سپس به جای پالپ، آن را با کمک یک ماده دارویی جایگزین می نماید. پس از آن به منظور جلوگیری از خارج شدن ماده روی آن را مهر و موم می کند.

کشیدن دندان مرده

حذف نمودن کامل دندان در صورتی که بیش از حد دچار آسیب شده باشد و نتوان دیگر آن را ترمیم نمود، انجام می پذیرد. پس از آن دندانپزشک می تواند با نظر بیمار خود این شکاف را با کمک ایمپلنت، دندان مصنوعی و یا پل پر نماید. این گزینه ها بسته به بودجه و نظر بیمار خواهد داشت که کدام می تواند برای او مناسب باشد.

در رابطه با هزینه های این گزینه های یاد شده برای جایگزین نمودن دندان مرده باید بگوییم که بسته به نظر دندانپزشک، موادی که استفاده می نماید و … می تواند متفاوت باشد. البته ممکن است برای بیمار تمام گزینه های یاد شده مناسب نباشند و ابتدا باید دندانپزشک دهان و دندان را معاینه نماید و پس از انجام معاینات گزینه های درمانی را برای شما برشمارد.

این مطلب را هم بخوانید
ایمپلنت زیرکونیا چیست؟ کاربرد ایمپلنت زیرکونیا

چرا باید پس از خارج نمودن دندان مرده یک جایگزین قرار دهیم؟

در ادامه نحوه تشخیص دندان مرده باید بگوییم که دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود تا ما به فکر جایگزین نمودن دندان از دست رفته خود باشیم. این دلایل به این شرح می باشد:

زیبایی: زمانی که دندان مرده از دهان خارج می گردد یک حفره بین دندان ها وجود خواهد داشت که می تواند روی زیبایی لبخند ما تأثیر منفی به همراه داشته باشد.

فشار بیشتر: یک دندان از دست رفته باعث می شود تا فشار بیشتری بر روی دندان های باقی مانده وارد گردد.

بایت شما: با گذشت زمان، دندان های ما امکان دارد به سمت شکاف متمایل گردند و نحوه گاز گرفتن دندان های پایین و بالا را تغییر خواهد داد. این موضوع همچنین می تواند به اجتماع ذرات غذا در شکاف و همچنین خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش داده و منجر به پوسیدگی دندان گردد.

آبا راهی برای سفید نمودن دندان مرده وجود دارد؟

طبق نظر دندانپزشکان حاذق در صورتی که آسیب از قبل بر روی مینای دندان تأثیر خود را گذاشته باشد، می تواند منجر به تغییر رنگ و شکنندگی دندان گردد. با کمک یک روکش بسیار نازک می تواند سیاهی و تیرگی دندان مرده را پنهان نمود. همچنین با کمک این روش می توان از تغییر رنگ و همچنین در برابر آسیب از دندان ها به این صورت محافظت نمود.

با این همه، این امر به این موضوع بستگی خواهد داشت که چقدر زود این عارضه تشخیص داده شود. دندانپزشک شما می تواند برای مراقبت از دندان های آسیب دیده شما را بهتر یا ی نماید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ