علت تغییر رنگ دندان چیست؟

علت تغییر رنگ دندان چیست؟

آیا این را می دانید که دندان های شما همچون گذشته سفید نیستند؟ موارد بسیاری وجود دارد که باعث می گردد دندان های ما درخشندگی و زیبایی خود را از دست بدهند. اما خوب راه های بسیاری هم برای معکوس نمودن لکه های دندان و جلوگیری نمودن از بروز آنها در وهله اول وجود خواهد داشت. در این مقاله ما به چند نکته به منظور حفظ لبخند سالم و همچنین تغییر رنگ دندان های شما به سفید اشاره می کنیم که با آن می توانید زیبایی دندان های خود را بازیابید‌.

چرا دندان های تیره یا تغییر رنگ می دهند؟

داشتن لبخند سفید و زیبا در لیست آرزوهای همه ما قرار دارد. تعداد بسیاری وجود دارند که دندان های آنها تیره گشته و نازیبا هستند. برخی از موارد را نمی‌توان کنترل نمود، همچون بالا رفتن سن یا وقوع حوادثی که در جوانی ممکن است مانع رشد مینای دندان در فرد گردد. به همین جهت مهم می باشد که در مورد هر برنامه ای که برای سفید نمودن دندان های خود دارید با دندانپزشک خود صحبت و مشورت نمایید.

دندانپزشک می‌تواند به شما کمک نماید تا که علت تغییر رنگ دندان خود را متوجه شوید. این تغییر رنگ ممکن است صرفاً ناشی از عواملی که در سبک زندگی وجود دارد (همچون نوشیدن زیاد قهوه) باشد یا اینکه ممکن است بیشتر به سلامت دندانها مربوط گردد. به طور معمول سفید نمودن جزو زیبایی محسوب می گردد.

 البته دندانپزشک می تواند شما را راهنمایی نماید که چه گزینه هایی برای درمان نوع لک برای شما وجود دارد. خبر خوب این می باشد که در بسیاری از موارد معکوس نمودن لکه های دندان در دسترس ما می باشد. این باعث می گردد که به دنبال یک لبخند سفید و درخشان و در عین حال سالم برای خود باشید.

علت تغییر رنگ دندان ها

همانطور که در بالا هم اشاره نمودیم، تغییر رنگ دندان ها می تواند به دلایل مختلف بروز نماید، این دلایل به این شرح می باشد‌.

ایجاد لکه بر روی دندان به دلیل عادات سبک زندگی

غذاها و نوشیدنی ها: که شامل: نوشابه، قهوه، چای، میوه های رنگی همچون شاتوت و برخی از غذاها همچون ماکارونی یا سیب زمینی می توانند شرایطی ایجاد کنند که باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها گردند.

استفاده نمودن از تنباکو: جویدن تنباکو و یا سیگار کشیدن هم می تواند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شود.

ایجاد لکه بر روی دندان از طریق سلامت دندان

علت تغییر رنگ دندان چیست؟

نداشتن بهداشت مناسب برای دندان ها:

فراموش نمودن مسواک و حتی کشیدن دندان هم باعث ایجاد پلاک و لکه های غذا می گردد. نادیده گرفتن دندان های مهم می تواند باعث شروع لکه ها در دندان ها شود.

این مطلب را هم بخوانید
جرم گیری لثه چیست؟ چه فوایدی دارد و چه تفاوتی با جرم گیری دندان دارد؟

بیماری:

بیماری هایی که از رشد طبیعی دندان عاج ( در زیر مینای دندان قرار گرفته) و مینای دندان (سطح سفید بیرونی دندان ها) جلوگیری می نمایند، می توانند باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان ها گردند. بعضی از درمان های پزشکی همچون شیمی درمانی و پرتو درمانی سر و گردن و هم می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها گردند. برخی از عوامل در مادران باردار هم می‌توانند بر رشد مینای دندان کودک تأثیر داشته باشند و باعث تغییر دندان های کودک گردد.

داروها:

طبق تحقیقات انجام شده مشخص گردیده است که برخی از داروها منجر به تغییر رنگ دندان در کودکان در حال رشد می گردند. آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و داکسی سایکلین می توانند بر روی تشکیل مینای دندان کودکان زیر 8 سال تاثیر بگذارند. دهانشویه ها و گیاهان دارای کلرهگزیدین و استیل پیرینیم کلراید هم می تواند دندان ها را دچار لکه نماید. آنتی هیستامین ها (همچون بنادریل)، داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد روان پریشی هم می توانند باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان ها گردند.

مواد دندانی:

بعضی از ترمیم های آمالگام، به خصوص مواد دارای سولفید نقره، می توانند به دندان های فرد رنگ خاکستری و سیاهی بدهند.

افزایش سن:

با بالا رفتن سن، لایه بیرونی مینای دندان ها فرسوده می گردد و عاج زرد رنگ را در معرض دید قرار خواهد داد. عاج دندان هم با افزایش سن رشد می نماید که باعث کاهش اندازه پالپ می گردد. شفافیت دندان کاهش پیدا کرده و آن را تیره تر نشان خواهد داد.

ژنتیک:

از نظر ژنتیک هم ممکن است تغییر رنگ دندان ها صورت پیدا کند. مینای دندان ضخیم تر و سفیدتر در برخی از خانواده ها طبق تحقیقات انجام گرفته دیده شده است.

محیط:

در فرآیند تشکیل دندان، فلوراید بسیار از منابع محیطی (میزان فلوراید بالا در آب) یا اینکه استفاده بیش از حد آن (خمیر دندان) می تواند منجر به فلوروزیس گردد که همچون لکه های سفید روی دندان می باشد.

تروما:

در زمان ورزش، امکان دارد به دندان های کودکان ضربه وارد شود. اگر کمتر از 8 سال سن داشته باشند، این آسیب می تواند مینای دندان را مختل نماید. در صورتی که یک آسیب ورزشی یا ضربه های دیگر باعث کاهش جریان خون به دندان گردد و یا باعث مرگ دندان شود، تروما می تواند منجر به تغییر رنگ دندان های بالغ گردد.

دندان های لکه دار یا تغییر رنگ داده شده چقدر شایع هستند؟

اینکه چه مقدار از افراد از این عارضه رنج می برند در دست وجود ندارد  این روزها، داشتن یک لبخند براق می تواند ما را به سمت یک موقعیت اجتماعی بهتر سوق دهد و همین موضوع باعث شده تا محصولات و روش های سفید کننده بیشتر از قبل محبوب باشد.

این مطلب را هم بخوانید
اصلاح طرح لبخند

اگر کمی در راهروی داروخانه ها قدم بزنید، متوجه مجموعه وسیعی از سفید کننده، نوارها، خمیر دندان ها و دهانشویه ها را مشاهده خواهید نمود.

هم اکنون بیش از هر زمان دیگری، افراد پول خود را بابت خرید محصولات و روش های سفید کننده بدون نسخه و حرفه ای خرج می نمایند تا طرح لبخند زیبایی برای خود بی آفرینند.

برای سفید کردن دندان چه گزینه های درمانی وجود دارد؟

برای افرادی که تغییر رنگ در دندان های آنها بوجود آمده باید بگوییم روش های درمانی متفاوتی وجود دارد. 

در رابطه با درمان باید گفت نوع لکه تعیین می کند که دندان شما چند درجه می تواند روشن تر و سفید گردد و اینکه چه درمانی برای آن نوع لکه می تواند موثر باشد. به همین جهت بسیار مهم می باشد که قبل از استفاده کردن از سفید کننده با دندانپزشک خود در این باره مشورت نمایید و اجازه دهید دندانپزشک پس از معاینه یک روش مطمئن را برای شما انتخاب و تجویز نماید.

آیا می توان ترمیم های درمانی را سفید نمود؟

بهتر است به این نکته هم توجه نمایید در برخی مواقع روکش های دندانی همچون: بریج، روکش ها و … که به منظور ترمیم دندان استفاده می گردند هم ممکن است دچار لکه و تغییر رنگ شوند. چرا که آنها از مواد طبیعی، به طور معمول چینی تهیه می شوند. 

توجه داشته باشید فقط می توان مینای دندان طبیعی را سفید نمود. البته بسته به علت تغییر رنگ، دندانپزشک امکان دارد یک یا چند گزینه درمانی را هم برای سفید نمودن روکش های دندانی پیشنهاد نماید. 

در آخر

تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می تواند هم ظاهر فرد را نازیبا سازد و هم اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد و باعث شود فرد نتواند شخصیت اجتماعی خود را حفظ کند. 

راه های مختلفی برای سفید کردن دندان و ازبین بردن لکه دندان ها وجود دارد که بهتر است قبل از انتخاب آن توسط دندانپزشک خود معاینه شد و سپس بسته به نظر دندانپزشک یک روش درمانی موثر را برای دندان های خود انتخاب نمایید.

دندانپزشکی گلدمد ارائه دهنده انواع درمانی های دندانپزشکی از قبیل: بلیچینگ دندان، جراحی لثه، جراحی فک و صورت، جراحی ریشه دندان، کشیدن دندان و … با قیمتی منصفانه و با بهترین کیفیت زیر نظر بهترین متخصصین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ