تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت دو روش رایج دندانپزشکی آشنا سازیم. ما اینبار می خواهیم تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان را برای شما بازگو کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله هم آه باشید.

از جمله روش های درمانی زیبایی دندان می توان به ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان اشاره نمود. در اصل ارتودنسی با لیزر بیشتر به منظور درمان مشکلات لثه ( همچون برداشتن بافت‌ های اضافی و متورم)، اصلاح نمودن طرح کوچک، بستن و کوتاه نمودن فاصله بین دندان ها و همچنین رفع ناهنجاری ها و بدشکلی های استخوان‌ های فک بعد از انجام معاینه توسط متخصص استفاده می شود.

این روش ارتودنسی دارای درد کمتر بوده، دوره درمانی کوتاه تر همراه با عوارض جزئی می باشد. پس یکی از محبوب ترین روش ها به منظور درمان عوارض دندانی و اصلاح طرح لبخند است.

البته لازم به ذکر می باشد که درمان با لمینت ها را می توان برای دندان های شکسته، بی رنگ یا بریده شده، استفاده نمود.

ارتودنسی با لیزر

ارتودنسی با لیزر احتیاجی به بیهوشی عمومی یا تزریق موضعی ندارد و از مهمترین ویژگی ها و مزایای ارتودنسی با لیزر است. همانطور که قبلاً هم گفته شد، متخصص ارتودنسی بدون انجام بیهوشی، بافت های متورم لثه و اضافی را که بر روی سطح دندان ها وجود دارد بر می دارد.

این روش منجر به ایجاد درد نخواهد شد. دوره درمان این روش هم کوتاه تر از دیگر تکنیک ها می باشد. به غیر از این، ارتودنسی با لیزر می تواند خطر عوارض دهان و دندان را تا حد بسیاری کاهش دهد.

لمینت دندان چیست؟

حال که با ارتودنسی با لیزر تا حدودی آشنا شدیم بد نیست برای تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان آشنایی نیز با لمینت دندان داشته باشیم و ببینیم این روش دندانپزشکی چیست؟

لمینت دندان از دیگر روش های محبوب اصلاح لبخند و زیبایی دندان است. کامپوزیت ها یا لمینت های دندانی به پوشش های حساس و نازک سرامیک اطلاق می گردد.

زیبایی دندانپزشکی به منظور پوشاندن و رفع نمودن مشکلات ظاهری، لمینت ها را در فواصل گوناگون روی دندان های بیمار قرار می دهد. توجه فرمایید که لمینت های دندانی به منظور اصلاح نمودن و بهبود یافتن استحکام دندان ها استفاده می گردد. لمینت های دندانی به منظور برطرف نمودن مشکلات ظاهری دندانی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

  • ازبین بردن و پوشاندن تغییرات ظاهری ناخوشایند (لکه یا زردی دندان) بر روی سطح دندان
  • پوشاندن دندان های شکسته و ترک خورده
  • افزایش یافتن ضخامت دندان های شکننده و نازک به منظور بهبود استحکام دندان ها
تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

در رابطه با ترمیم دندان، بسیاری از افراد در تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان درگیر می باشند. دندانپزشکان از ارتودنسی با لیزر به منظور کاهش درد و کاهش تحریک لثه استفاده می نمایند. ارتودنسی با لیزر به طور معمول به منظور برداشتن بافت اضافی لثه، ایجاد طرح لبخند و تشکیل لثه استفاده می گردد.

این مطلب را هم بخوانید
تفاوت کامپوزیت و لمینت

همچنین ارتودنسی با لیزر دوره درمان را به منظور اصلاح لبخند و البته اصلاح موقعیت دندان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

متخصص ارتودنسی باید روی ویژگی های ارتودنسی با لیزر همچون زمان بندی، طول دستگاه لیزر و قدرت دقیق، تسلط کاملی داشته باشد تا بتواند بهترین نتیجه را از این روش به دست آورد. افرادی که از مال اکلوژن لثه رنج می برند ممکن است ابتدا مشکل لثه را با لیزر تشخیص داده و پس از آن، از لمینت دندان به منظور پوشش ظاهری دندان ها بهره مند گردند. در لمینت های دندانی، صرف نظر از این که پولیش با چه دقتی انجام گردد، نتیجه نمی تواند کاملاً شبیه به دندان های طبیعی باشد.

تفاوت های عملی ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

به گفته متخصصین ارتودنسی و دندانپزشکان، هر روش لمینت دندان و ارتودنسی با لیزر کاربردهای گوناگونی برای مشکلات خاص دندان ها به همراه خواهد داشت.

اولین پیشنهادی که ممکن است متخصص ارتودنسی داشته باشد، ارتودنسی با لیزر به منظور ترمیم نمودن، رفع کردن مشکلات لثه و همچنین بافت های پریودنتال می باشد. در اصل لمینت های دندان تنها می تواند آسیب های دندانی را پوشش داده و ترمیم می سازد. در نتیجه ناهماهنگی دندان را نمی توان با لمینت های دندان درمان نمود.

از دیگر تفاوت های مهم ارتودنسی با لیزر و لمینت، حفظ کردن سلامت دندان می باشد. در لمینت دندان، مینای دندان به علت تراشیده شدن به مرور خراب می گردد. لمینت دندان برای افرادی با دندان های کوچک و افرادی که دوست دارند دندان های خود را اصلاح نمایند و می خواهند رنگ آنها را تغییر دهند، مناسب می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

کاربردهای ارتودنسی با لیزر

از کاربردهای ارتودنسی با لیزر می توان به این موارد اشاره نمود:

  • از بین رفتن اتصالات بافت ها یا ماهیچه ها
  • درمان کردن زخم های دهان
  • کاهش تورم لثه
  • تراز نمودن خط لثه
  • اصلاح کردن طرح لبخند

ملاک انتخاب لمینت یا ارتودنسی با لیزر چیست؟

بعد از انجام معاینه دندان ها و فک های بیمار، متخصص ارتودنسی تعیین می نماید که آیا بیمار او به لمینت دندان یا ارتودنسی با لیزر احتیاج دارد. بعضی از بیماران ممکن است به هر دو درمان آن هم به طور همزمان احتیاج خواهند داشت. ارتودنسی با لیزر به منظور درمان وضعیت بافت نرم، طراحی لبخند و لثه ها استفاده می گردد، در حالی که از لمینت دندانی به منظور اصلاح شکستگی ها و تغییر دادن دندان های اصلی رنگ استفاده می گردد.

آیا در زمان داشتن لمینت دندان امکان انجام ارتودنسی با لیزر وجود دارد؟

با نظر به نوع مال اکلوژن و البته مشکلات بافت های نرم، می توان از لیزر به منظور برطرف نمودن مشکلات بیماران دارای لمینت دندان استفاده نمود.

آیا ارتودنسی با لیزر از لمینت دندان گران تر می باشد؟

ارتودنسی با لیزر به طور معمول گران تر از لمینت دندان می باشد. با این حال، متخصص ارتودنسی ابتدا اولویت های بیمار را در نظر خواهد گرفت و پس از آن بهترین روش درمانی را به منظور اصلاح طرح لبخند و همچنین درمان مال اکلوژن دندان ارایه می نماید.

ارتودنسی با لیزر ایمن است یا لمینت دندان؟

لمینت ها می توانند آسیب جدی به مینای دندان وارد نمایند. اما در طرف مقابل ارتودنسی چنین عوارضی را به همراه نخواهد داشت. به عبارتی لمینت های دندان فقط به منظور دندان های آسیب دیده و شکسته توسط متخصص تجویز می گردد.

 در آخر

ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان هر کدام از این دو روش می توانند مزایای منحصر به فردی را با خود به همراه داشته باشند. برای آنکه بتوانید ببینید که کاندید کدام روش نام برده هستید، متخصص دندانپزشکی می تواند پس از معاینه دندان های شما بهترین را توصیه و تجویز نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ