تفاوت بین ژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه چیست؟

تفاوت ژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه

ژنژیویت (Gingivitis) و پریودنتیت (Periodontitis) دو بیماری مرتبط با لثه هستند. در این مطلب تفاوت ژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه را بررسی می کنیم.

ژنژیویت به عنوان یک التهاب لثه شروع می شود که در صورت عدم درمان، ممکن است به پریودنتیت منجر شود. در ژنژیویت، بافت نرم لثه به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر التهاب و قرمزی قرار می گیرد. سردردها و خونریزی همراه با شستشوی دهان ممکن است علایم اولیه ژنژیویت باشد. در حالت پیشرفته تر، لثه ممکن است بیشتر پف کند و از دندان جدا شود.

پریودنتیت از ژنژیویت پیشرفته تر است و در آن بافت های نرم و سختی که دندان را به فک متصل می کنند، تحت تاثیر التهاب قرار می گیرند. این باعث ضرر به بافت های لثه، استخوان فک و سایر بافت های مربوط به دندان می شود. در نتیجه، دندان ها ممکن است لرزشی شوند و نهایتاً از دست رفته یا باید جراحی شوند.

با توجه به این تفاوت ها، بسیار مهم است که در صورتی که علائم هر یک از این بیماری ها را تجربه می کنید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مناسب ترین درمان را دریافت کنید.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری ژنژیویت و پریودنتیت می شود؟

ژنژیویت و پریودنتیت دو بیماری مرتبط با لثه هستند که عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد این بیماری ها شوند، از جمله:

1. مسواک زدن ناصحیح دندان‌ها: مسواک زدن ناصحیح، خصوصاً در صورت استفاده از مسواک سخت، می تواند بافت های لثه را آسیب برساند و منجر به التهاب شود.

2. نظافت دندان ها و فضای بین دندان ها باید به طور منظم و صحیح انجام شود تا از جمع آوری باکتری ها و نداشتن فضای کافی  جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممکن است برخی انواع بیماری لثه اتفاق بیفتد.

این مطلب را هم بخوانید
سیلانت دندان چیست؟

3. سیگار: سیگاری بودن می تواند به بافت های لثه آسیب برساند و باعث تشدید التهاب شود.

4. بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث افزایش حساسیت لثه و افزایش خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت شود.

5. بیماری های سیستمیک: برخی از بیماری های سیستمیک مانند دیابت، نقص ایمنی و بیماری های قلبی می توانند خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهند.

6. ژنتیک: برخی از افراد به دلیل ژنتیکی بیشتر به خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت هستند.

با توجه به این عوامل، خوب است که فرد به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کند. همچنین با انجام نظافت صحیح دهان و از بین بردن باکتری ها، احتمال ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد.

راه های درمان

تفاوت ژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه را متوجه شدیم. حالا بهتر است ببینیم چه روش های درمانی برای این بیماری های مرتبط با لثه وجود دارد؟

التهاب لثه (ژنژیویت) و بیماری لثه (پریودنتیت )، از بیماری‌هایی هستند که معمولاً به دلیل تجمع پلاک بر روی سطح دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شوند. درمان این بیماری‌ها با توجه به شدت و مدت زمان بیماری متفاوت است، اما اکثراً شامل مراقبت‌های خانگی و درمان‌های حرفه‌ای است.

درمان‌های خانگی شامل مسواک دندان‌ها حداقل دو بار در روز با مسواک و خمیر دندان ضد پلاک، به کار بردن نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها و مصرف محلول‌های ضد عفونی کننده دهان مانند آب نمک و دیگر محلول‌های ضد عفونی کننده مخصوص دهان می‌شود.

در صورت شدت بالای بیماری، درمان حرفه‌ای شامل پاکسازی ریشه دندان، جراحی لثه، پوشش دندان و تزریق دارو در لثه می‌باشد. بسته به شدت بیماری و پیشرفت آن، ممکن است نیاز به چندین جلسه درمان باشد.

این مطلب را هم بخوانید
سلامت دندان کودکان

به طور کلی، برای جلوگیری از بروز این 2 بیماری، باید به دندان‌ها و لثه‌ها توجه خاصی داشته باشید و مراقبت‌های لازم را برای حفظ سلامتی دهان و لثه انجام دهید.

تفاوت علائم ژنژیویت و پریودنتیت

علائم ژنژیویت شامل:

1- قرمزی و تورم در لثه
2- خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا رفتن نخ دندانی
3- بوی نامطبوع دهان
4- حساسیت به دمای گرم و سرد

علائم پریودنتیت علاوه بر علائم ژنژیویت همچنین شامل:

1- عمق جیب لثه ایجاد شده حول دندان
2- لثه کشیده شده از دندان
3- حرکت دندان
4- فضایی بین دندان ها افزایش یافته

اگر شما هر یک از این علائم را تجربه می کنید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان مناسبی برای حفظ سلامتی دندان ها و لثه های شما انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ