تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت و لمینت از روش های جدید دندانپزشکی می باشند که هر دو برای زیبایی ظاهری دندان ها انجام می شوند و با افزایش اعتماد به نفس طرح لبخندی زیبا را ایجاد می کند. به طور کلی وقتی حرف از کامپوزیت می شود منظور کامپوزیت ونیر می باشد و همچنین در هنگام صحبت از لمینت نیز لمینت سرامیکی مد نظر می باشد. این دو روش هر دو به رفع زردی و بدفرمی دندانها کمک می کنند و در ابتدا دندان ها توسط دندانپزشک معاینه می شود و روش مناسب انجام می گیرد. در این مقاله به تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعریف کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان ها می باشد و مواد آن خمیری است و به صورت لایه ای نازک بر روی دندانها قرار داده می شود. برای جدا نشون مواد کامپوزیت از دندان، دندانپزشک از نور آبی برای تثبیت آن استفاده می کند.

کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که شامل کامپوزیت هیبرید، کامپوزیت میکروفیلد، کامپوزیت نانوفیلد و IPS ونیرها می باشد. این تقسیم بندی به تعداد و اندازه ذرات رزینی (مواد کامپوزیت) می باشد و کاربردی متفاوت دارد.

تعریف لمینت دندان

لمینت دندان روکش نازکی از پرسلن یا مواد رزینی است که موجب همرنگ بودن دندان های می شود و در کنار زیبایی که به دندان ها می بخشد موجب مقاومت بیشتر دندان ها، پوشاندن ناهمارازی دندان و ردیف و یکنواخت شدن آن‌ها می شود. به دلیل مقاومت بالای پرسلن بیشتر از آن استفاده می شود و در اثر خوردن چای، قهوه و غذاهای رنگی دیگر تغییر رنگ نمی دهد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

هزینه و قیمت

کامپوزیت هزینه کمی نسبت به لمینت دارد و حداقل هزینه لمینت دو برابر کامپوزیت می باشد و به همین دلیل بیشتر افراد از روش کامپوزیت برای دندان های خود استفاده می کنند و با زیبایی که به دندان های خود می بخشید حس اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید.

مراحل و مدت زمان

مدت زمان انجام این روش های دندانپزشکی متفاوت می باشد و هر کدام در یک یا چند مرحله انجام می شوند. انجام کامپوزیت در یک مرحله انجام می شود و با مواد رزینی کل دندان توسط دندانپزشک پوشش داده می شود. سپس لایه های اضافی رزین تراشیده خواهد شد و با نور آبی موجب سخت شدن آن می شوند و با صیقل دادن رزین موجب زیبایی زیاد آن می شوند. در انجام کامپوزیت دندان ها دچار ترشیدگی نمی شوند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا بوتاکس برای درمان دندان قروچه مناسب است؟

انجام لمینت سرامیکی دو تا سه هفته به طول می انجامد و دندان پزشک توسط ابزارهای دندانپزشک، دندان ها را تراش می دهند. بعد از انجام قالب گیری و ارسال به آزمایشگاه، روکش دندان بعد از دو هفته آماده می شود و در نوبت دوم دندانپزشک آن را بر روی دندان ها نصب می کنند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

برگشت پذیری

تفاوت کامپوزیت و لمینت در برگشت پذیری آن نیز می باشد. قابلیت برگشت پذیری کامپوزیت بیشتر از لمینت می باشد و به دلیل تراشیده نشدن دندان ها می توان روکش کامپوزیت را از روی دندان ها برداشت و دندان طبیعی خود را داشته باشید. وقتی از روش لمینت سرامیکی استفاده می کنید دندان ها تراش می خورند و دیگر قابلیت برگشت پذیری وجود ندارد.

پالیش دندان

در انجام کامپوزیت پالیش دندان انجام می شود و این در صورتی است که بعد از انجام لمینت نیازی به پالیش دندان وجود ندارد و فقط به اندازه نیم میلیمتر دندان ها را تراش می کنند.

مدت ماندگاری کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت مدت ماندگاری کمی نسبت به لمینت دارد و مواد لمینت قوی تر از مواد کامپوزیت می باشد. به طور معمول با انجام لمینت ۱۰ تا ۱۵ سال دندان های زیبا و سالمی خواهید شد و در صورتی که از بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوید می توانید زمان بیشتری از لمینت استفاده کنید. کامپوزیت نیز مدت زمانی بین ۵ تا ۷ سال ماندگاری دارد و به همین دلیل قیمت کمتری نیز دارد. در صورتی که دندان های کامپوزیت شده شما دچار لب پری شوند نمی توانید آن را ترمیم کنید و این در صورتی است که دندان های لمینت شده را می توان ترمیم نمود.

کیفیت و استحکام کامپوزیت و لمینت

کیفیت و استحکام نیز از تفاوت کامپوزیت و لمینت می باشد. در لمینت دندان، دندان ها شفاف می شوند و شباهت زیاری به مینای دندان دارند. همچنین به دلیل مواد مصرفی، لمینت استحکام بالایی دارد و دچار خراشیدگی نمی شود و بر روی آن لک نیز ایجاد نخواهد شد.

اما در کامپوزیت دندان دندان دچار خرابی می شوند و به دلیل استحکام کمی که دارند خراش بر روی آنها ایجاد می شود.‌ در دندان های کامپوزیت لک شدن دندان ها در اثر خوردن غذاهایی چون قهوه، چای، غذاهای رب دار و … وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه ی بهبودی بعد از جراحی پیوند استخوان

هزینه لمینت و کامپوزیت

لمینت به دلیل مدت ماندگاری بالایی که دارد و مواد مستحکم تری که استفاده می شود از هزینه بالاتری برخوردار است. البته نمی توان گفت کامپوزیت مستحکم و مقاوم نیست اما قابلیت دوام و مقاومت آن پایین تر است و در صورت خوردن آجیل های سفت و سخت، غذاهای گرم و سرد و … امکان آسیب وجود دارد.

نکات مهم

در این مقاله به تفاوت کامپوزیت و لمینت پرداختیم و بهتر است در هنگام انتخاب روش درمانی ابتدا به مزایا و معایب آن دقت کنید و صرفا برای قیمت پایین، کامپوزیت ناموفقی نداشته باشید.

بو گرفتن دهان، غیر طبیعی شدن دندان ها، عدم ظرافت … به دلیل استفاده از جنس نامرغوب می باشد و باید به مرکز معتبری مراجعه نمایید تا این مشکلات ایجاد نشود.

جمع بندی تفاوت کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت و لمینت از روش های دندانپزشکی می باشد که هر دو برای زیبایی ظاهری دندان ها و هماهنگ شدن دندان ها انجام می شود و هر کدام مزایا و معایبی دارند و فرد با توجه به شرایط خود می تواند یکی از این دو روش را انتخاب ‌کند. کامپوزیت با مواد رزین ساخته می شود و در یک جلسه انجام خواهد شد و این در صورتی است که لمینت سرامیکی با مواد پرسلن انجام می شود و ماندگاری و قدرت و استحکام بیشتری دارد.

به طور کلی با مشاوره گرفتن از مرکز دندان پزشکی می توانید روش درست و مقاومی را با توجه به دندان های خود انتخاب نمایید. تفاوت کامپوزیت و لمینت را در بخش های بالاتر توضیح داده ایم و ماندگاری، هزینه، برگشت پذیری و … را شامل می شود.

مرکز تخصصی دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی می باشد که تمامی خدمات دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد. از جمله خدماتی که در این مرکز انجام می شود می توان به بلیچینگ دندان، ایمپلنت دندان، جراحی  دندان عقل، پیوند استخوان فک و روکش دندان و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ