چگونه باعث توقف خونریزی بعد از جراحی لثه شویم؟

توقف خونریزی بعد از جراحی لثه

این طبیعی است که لثه شما تا یک یا دو ساعت پس از کشیدن دندان، بصورت حفره نمایان گردد. با این حال، در صورتی که این منطقه بیش از حد، خونریزی داشت به این معنی است که لثه شما در ایجاد لخته نمودن خون مشکل دارد. اما در صورتی که لخته ایجاد شد با دندانپزشک خود برای توقف خونریزی بعد از جراحی لثه تماس بگیرید. آنها می توانند در صورت وجود مشکل به شما کمک کنند. دندانپزشک معاینه کامل انجام می دهد تا مشخص کند که آیا باید کاری انجام دهد. در صورتی که هیچ دلیل پزشکی وجود نداشته باشد، شما می توانید کار خود را انجام دهید. این روش ها بی خطر بوده و هیچ دردی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

توقف خونریزی بعد از جراحی لثه با کمک روش های خانگی

از چای کیسه ای استفاده نمایید.

بهترین راه به منظور جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان، استفاده از چای سیاه است که بصورت کیسه ای هم می شود استفاده نمود. بهتر است چای را با فشار دادن در ناحیه ای که دندان از آن کشیده شده است، قرار دهید.

با این روش می توانید از خشکی بعد از کشیدن دندان جلوگیری کنید. چای سیاه دارای مقدار زیادی تنن است. تنن ها هموستاتیک هستند، یعنی باعث ایجاد انعقاد خون، تشکیل لخته و توقف خونریزی در لثه می شود. تنن ها با خاصیت قابض بودن خود باعث انقباض خونی در بافت بدن می شوند که این کار به توقف خونریزی پس از کشیدن دندان و لثه کمک می کند.

در رابطه با نحوه استفاده از چای کیسه ای بعد از کشیدن دندان باید بگوییم: ابتدا چای سیاه و کیسه ای را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش ریخته و بگذارید دم گردد. چای سیاه، تانن بیشتری نسبت به دیگر چای ها دارد. چای کیسه ای را از آب در حال جوش خارج کرده اید، اجازه دهید چند دقیقه خنک شود. سپس چای را مستقیماً روی محل کشیدن دندان در لثه قرار داده و پنج دقیقه بر ناحیه آسیب دیده فشار دهید.

گاز استریل را روی محل قرار دهید و آن را گاز بگیرید.

روش دیگری که دندانپزشکان برای جلوگیری از ایجاد خطر توقف خونریزی بعد از جراحی لثه توصیه می کنند، استفاده از چند تکه گاز است. زمانی که دندان را کشیدید، گاز را روی لثه قرار دهید. سپس حدود یک ساعت با فشار یکنواخت آن را گاز بگیرید. اطمینان حاصل کنید که از گاز کافی برای پوشاندن کامل ناحیه ای که دندان از آن خارج می شود استفاده کرده اید.

این مطلب را هم بخوانید
اندو کراون (endocrown) چیست؟ مزایای اندوکراون

کافی است شما هر 30 دقیقه یک بار گاز را تعویض کنید تا خون شروع به ایجاد لخته و آبرسانی کند. فشار ندادن کافی موضع با گاز، ممکن است باعث ادامه خونریزی شود.

توقف خونریزی بعد از جراحی لثه

استفاده از بومادران، پودر ویتامین C، روی و فندق

شما می توانید از پودر ویتامین C، روی، بومادران و فندق به همراه گاز به منظور جلوگیری از آلودگی پس از کشیدن دندان استفاده کنید. پودر بومادران را در محل کشیدن دندان، بپاشید، سپس گاز را روی آن گذاشته و به شدت فشار دهید.

فندق هم که یک مایع قابض است، می تواند با قرار گرفتن روی گاز، خونریزی ناحیه آسیب دیده را فرو نشاند. البته پاشیدن پودر ویتامین C خالص روی محل خارج شده از دندان قبل از قرار دادن گاز می تواند کمک کننده باشد.

قرص روی هم عاملی مناسب برای مسدود شدن خون و توقف سریعتر آن است.

تکه های یخ پیچیده شده در گاز

گرما داخل دهان می تواند خونریزی لثه پس از کشیدن دندان را افزایش دهد. معمولاً افراد برای خنک کردن محل کشیدن دندان و افزایش لخته شدن خون در لثه، منطقه ای را که دندان از آن خارج می شود را با تکه های یخ پیچیده شده در گاز می پوشانند. تکه های یخ محل را خنک می کند. توجه داشته باشید از تماس مستقیم یخ به روی زخم جلوگیری شود.

برای توقف خونریزی بعد از جراحی لثه سر را بالا نگه دارید.

رمانی که دندان کشیده می شود مسکن و داروی دندانپزشکی توصیه می گردد تا با مصرف آن به خواب فرو روند. اما پایین بودن سر، می تواند باعث ایجاد عمق بیشتر و طولانی تر در محل کشیدن دندان و لثه شود. برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد از دندان، از بالش برای بالا نگه داشتن سر استفاده کنید. سر را در سطحی بالاتر از بدن نگه دارید تا به کاهش خونریزی کمک کنید.

مسدود کننده خون آنکافرد

انسداد خون انکافرد یک محصول هموستاتیک دارویی مکمل گیاهی است که به انعقاد و لخته شدن خون کمک کننده بوده و بسیار سریع عمل می کند. برخی از دندانپزشکان برای برخی از بیماران خود پس از کشیدن دندان آن را تجویز می کنند. وقتی که مستقیماً روی محل اعمال می شود، می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی خونریزی را کم کند. بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت، گیاهان دارویی تاثیر بی نظیری بر انعقاد خون دارند.

این مطلب را هم بخوانید
پوسیدگی دندان در کودکان چرا رخ می دهد؟ پیشگیری و درمان

برای توقف خونریزی بعد از جراحی لثه از اسید آمینوکاپروئیک استفاده کنید.

می تواند پس از کشیدن دندان معجزه کند تا از ایجاد خونریزی لثه جلوگیری نماید. اسید آمینوکاپروئیک که به شکل مایع موجود بوده و می توان آن را روی یک تکه گاز ریخته . بر روی محل آسیب دیده قرار داد. به طور معمول در عرض 30 دقیقه متوقف می شود. در غیر این صورت، این روند را هر 30 دقیقه تکرار کنید تا کاملاً برطرف گردد و خونریزی متوقف شود.

از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

یکی از علل شایع خونریزی پس از کشیدن دندان و جراحی لثه در صورتی است که فرد درگیر فعالیت های شدید باشد. بلند کردن وزنه های سنگین یا انجام فعالیت های سنگین خانگی در عرض 72 ساعت پس از کشیدن دندان می تواند خطرناک به نظر برسد. این امر باعث  طولانی شدن مشکل خواهد شد. عاقلانه این است که پس از کشیدن دندان آسیب دیده فقط به فعالیت های خفیف و متوسط ​​بپردازید. فعالیت شدید باعث می شود تا قلب با شدت و سرعت بیشتر فعالیت کند و خون بیشتر پمپاژ شود. پس از چند روز، بیماری که دندان را کشیده می تواند به فعالیت های عادی خود بپردازد.

جمع بندی توقف خونریزی بعد از جراحی لثه

توقف خونریزی بعد از جراحی لثه می تواند امر مهمی تلقی شود. چرا که ممکن است پیامدهای منفی را با خود به همراه داشته باشد. بهتر است پس از کشیدن دندان یا جراحی لثه به فکر بند آمدن خونریزی باشید و از کارهایی که منجر به ایجاد خونریزی می شوند جلوگیری نمایید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ