جراحی دندان عقل نهفته

یکی از عارضه های متعددی که گریبانگیر دندان ها است دندان عقل نهفته است که در صورت عدم رسیدگی به آن، می تواند مشکلات فراوانی برای فرد به همراه داشته باشد.از خدمات ویژه دندانپزشکی گلدمد ارائه خدمات مناسب برای شناسایی و درمان دندان نهفته عقل می باشد که زیر نظر بهترین متخصصین در این مجموعه ارائه میشود. ابتدا بهتر است در مورد اینکه دندان نهفته عقل چیست صحبت کنیم و سپس در مورد اینکه اگر این عارضه رفع نشود چه مشکلاتی پیش خواهد آمد صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید و در صورت نیاز به مشاوره با متخصصین ما تماس بگیرید و در صورت لزوم نوبت تلفنی برای ویزیت حضوری مشاوره جراحی دندان عقل نهفته دریافت نمایید.

رضایت بیمار از جراحی دندان عقل در کلینیک دندان پزشکی گلد مد

 

 

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان نهفته دندانی است که زیر لثه رشد کرده و قادر به بیرون آمدن از لثه دندان نبوده است و اصطلاحا در دام استخوان فک افتاده است. این دندان همچون یک دندان واقعی است و به علت رشدی که دارد می تواند در زیر لثه التهاب و عفونت ایجاد کند و عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

علت پیدایش دندان عقل نهفته، نبودن فضای کافی برای رشد است. دندان های عقل در هر فرد اخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند و محل رشد آنها نیز مانند سایر دندان ها بر روی استخوان است. تعداد دندان عقل طبیعی 4 عدد برای هر فرد در فک بالا و پایین است که ممکن است در برخی افراد کمتر نیز باشد.

زمان رویش دندان عقل

دندان های عقل عموما تا 18 و یا 19 سالگی شروع به رویش می کنند. چون تا ان سن فک هر فرد در حال رشد است و کماکان برای رشد دندان های جدید آماده است. ممکن است دندان عقل در همان ابتدا دیده شود و یا اصلا دیده نشود. اگر فک اندازه کوچکی داشته باشد دندان عقل قادر به بیرون آمدن نیست و تشکیل دندان عقل نهفته را خواهد داد که در این صورت باید به فکر مداوای آن بود.

عوارض دندان عقل نهفته که باید به آنها توجه کرد چیست؟

اینکه بگویید دندان عقل حتما باید کشیده شود باور غلطی است. دندان عقل یک دندان کامل است که به محض بیرون آمدن قادر به کمک در جوییدن است و اگر بهداشت آن رعایت شود مشکلی پیش نخواهد آورد. اما اگر دندان عقل ما نهفته باشد چه؟ آیا عوارضی به همراه دارد؟

با توجه به علائمی که ممکن است یک دندان نشان دهد می توان پی برد که آیا دندان با مشکلی روبرو است یا خیر. در ادامه به عوارضی که یک دندان عقل نهفته ممکن است از خود نشان دهد خواهیم پرداخت با ما همراه باشید و در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس حاصل نمایید.

  • عفونت لثه و احساس درد شدید در دندان و یا اطراف دندان
  • درد در فک و ایجاد عفونت و پوسیدگی در دندان نهفته و یا دندان های اطراف
  • تب بالا و یا تورم صورت
  • سخت باز شدن دهان و عدم بلع مناسب به علت احساس سفتی و درد در ناحیه فک
  • درد و خرابی در دندان مولر دوم
  • درد عصبی و فشار به سایر دندان ها

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل نهفته

شناسایی دندان نهفته عقل بسیار مهم است. بعد از شناسایی دندان عقل نهفته باید اقدامات لازم صورت پذیرد و قبل از رسیدن آسیب به استخوان و بافت نرم این دندان از دهان خارج شود. سن مناسب قبل از رسیدن به سن پیری است. هر چه زمان بیشتری بگذرد ممکن است آسیب های بیشتری زده شود.

ممکن است برخی دندانپزشک ها برای از بین نرفتن توبرایستی ماگزیلا توصیه کنن که دندان نهفته عقل بالا نیاز به عمل جراحی ندارد که این موضوع در هنگام گذاشتن پروتز پیش می آید. اما در موارد دیگر پیشنهاد به جراحی دندان عقل نهفته  و خروج دندان از فک میشود.

بهرحال این موضوع با توجه به علائم قابل مشاهده و نظر دندانپزشک باید پیگیری شود و نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.

تیم گلدمد با کادری مجرب و متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان در راستای رفع مشکلات دندان نهفته عقل می باشد. با ما تماس بگیرید و در صورت نیاز از خدمات دیگر ما بهره مند شوید.

رضایت بیمار از جراحی دندان عقل در دندان پزشکی گلدمد

 

 

چه عواملی بر قیمت و هزینه جراحی دندان عقل نهفته تاثیرگذار است؟

با توجه به اینکه قیمت جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد نمی توان یک قیمت واحد را برای آن اعلام کرد. از این رو برای اطلاع از هزینه با ما تماس بگیرید. هزینه این جراحی به چندین عامل مختلف بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

1. محل جغرافیایی: هزینه جراحی دندان عقل در مناطق مختلف کشور و حتی یک شهر ممکن است متفاوت باشد.

2. سطح تخصص پزشک: اگر جراحی توسط یک پزشک تخصصی انجام شود، ممکن است هزینه آن با انجام آن توسط یک پزشک عمومی متفاوت باشد.

3. میزان پیچیدگی جراحی: اگر دندان عقل شما به صورت ساده خارج شود، هزینه کمتری نسبت به حالتی که جراحی پیچیده‌تری را به دنبال دارد به شما برسد.

4. نوع بیماری: اگر شما بیماری دیگری همچون عفونت دندان داشته باشید، هزینه جراحی شما بیشتر از هزینه جراحی معمولی خواهد بود.

5. نوع بیمارستان: هزینه جراحی عقل نهفته در بیمارستان‌های خصوصی ممکن است بیشتر از بیمارستان‌های دولتی باشد.

با توجه به این عوامل، هزینه جراحی دندان عقل نهفته می‌تواند متغیر باشد. برای دانستن قیمت دقیق جراحی، بهتر است با پزشک  صحبت کنید.

نحوه انجام جراحی

جراحی دندان عقل به معنای باز کردن لثه و خارج کردن دندان عقل است. این عمل را دندانپزشک یا جراح فک و صورت انجام می شود.

قبل از شروع جراحی، بیمار به صورت کلی باید تحت تأثیر بی حسی قرار بگیرد تا در طول عمل جراحی هیچ دردی احساس نکند. سپس پزشک لثه را با مواد ضدعفونی کننده آماده می کند و بریدگی کوچکی روی لثه ایجاد می کند تا به دندان عقل دسترسی داشته باشد. سپس با استفاده از ابزارهای خاص، دندان عقل از محل خود خارج می گردد. پس از انجام عمل جراحی، پزشک دستورات درمانی لازم را به بیمار می دهد و بیمار باید این دستورات را به دقت دنبال کند تا بهبودی سریع تری داشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل نهان شامل رعایت موارد زیر است:

1- استراحت: پس از جراحی باید به فعالیت های سنگین اجتناب کرد و بیشتر دراز کشیده و استراحت کرد.

2- استفاده از یخ: قرار دادن یخ بر روی ناحیه جراحی می تواند در کاهش درد و ورم کمک کند. با این حال، یخ باید برای مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده شود و بعد از آن باید برای 20 دقیقه استراحت کرد.

3- مصرف مواد نرم: پس از جراحی دندان عقل، لثه های شما حساسیت بیشتری نسبت به غذا دارند. بهتر است از غذاهای نرم و خنک استفاده کنید تا احتمال بروز درد کمتر شود.

4- شستشوی دهان: در روز جراحی، شستشوی دهان با آب نمک گرم می تواند کمک به بهبودی سریع تر لثه های شما کند. پس از 24 ساعت، می توانید مواد شستشوی دهان پزشکی را استفاده کنید.

5- مصرف داروهای تجویز شده: پزشک ممکن است برای کنترل درد و التهاب داروهایی تجویز کند که باید به دقت دنبال شوند.

6- پیروی از دستورات پزشکی: بهتر است دستورات پزشک خود را در مورد مصرف داروها و رفتارهای پس از جراحی دندان رعایت کنید.

7- مراجعه به پزشک: در صورتی که علائمی مانند خونریزی شدید، درد شدید، ورم با افزایش مداوم تب و علائم عفونی دیگر را تجربه کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

رضایت بیمار از جراحی بدون درد در دندانپزشکی گلدمد

 

خدمات دیگر