چطور برای جراحی دندان آماده شویم؟

درمان دندان

اگر شما هم ترس از دندانپزشکی دارید و برای جراحی دندانتان کمی دلشوره دارید بدانید که تنها نیستید. باید بدانید که گاهی ممکن است جراحی شما در بیمارستان انجام شود اما اگر کمی آمادگی داشته باشید، جراحی دهان می‌تواند بسیار آسان‌تر شود. نیازی نیست که از دندانپزشک بترسید. رابطه میان پزشک و بیمار مثل هر رابطه دیگری نیاز به تلاش هردوطرف دارد. بیمار پیگیر می‌تواند روند درمان را تسهیل کرده و دوره درمان بهتری را بگذراند.

اقدامات دندانپزشکی از ویزیت ۳۰ دقیقه‌ای با دندان‌پزشک تا جراحی فشرده دهان را شامل می‌شود. در همه موارد، آماده سازی، روش‌های دندانپزشکی را آسان‌تر می‌کند و نتیجه را بهبود می‌بخشد. هر نوع درمان دندان نیاز به نوعی آمادگی از سوی بیمار دارد. در اینجا برخی از کارهایی که می‌توانید پیش از جراحی دندان انجام دهید را با هم مرور می‌کنیم.

مدارک پزشکی را پیش از مراجعه به پزشک آماده کنید

یک دندان‌پزشک خوب برای تشخیص مشکل شما در ابتدا یک معاینه گسترده انجام می‌دهد تا بفهمد کدام روش به بهترین وجه به بیمار کمک می‌کند. هنگام انتخاب روش درمانی، دندان‌پزشک سلامت دهان و دندان و وضعیت سلامت عمومی بیمار را در نظر می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، ایمپلنت دندان ممکن است برای افراد دیابتی توصیه نشود. برای همین بسیار مهم است که عکس دندان یا هرگونه مدرک پزشکی دیگری که نیاز است را پیش از ویزیت دکتر آماده کنید.

سؤال بپرسید

در هر مرحله از تشخیص و درمان شما می‌توانید سؤال‌هایتان را از پزشکتان بپرسید. اگر چیزی را متوجه نشدید از آن گذر نکنید. حتماً سؤال کنید. پزشک شما می‌داند که شما هرچه بیشتر نسبت به شرایط آگاه باشید زودتر بهبود پیدا خواهید کرد. از پزشک خود بپرسید که آیا جایگزینی برای جراحی وجود دارد، چه انتظاراتی از بهبود و دوره درمان دارید. ممکن است پزشک در حین انجام این عمل به اکثر سؤالات شما پاسخ دهد، اما مطمئن شوید که پاسخ همه سؤال‌هایتان را گرفته‌اید.

این مطلب را هم بخوانید
روکش دندان چیست؟ انواع روکش دندان را بشناسیم.
خوددرمانی نکنید

پس از جراحی، پزشک ممکن است به شما داروهایی تجویز کند تا بهبودیتان را تسریع کند و عوارض جانبی را کاهش دهد. مهم است که دستورات پزشک را رعایت کرده و داروها را به‌طور منظم مصرف کنید. اگر یک یا دو وعده دارو را فراموش کنید، می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی درمان و افزایش خطر عفونت یا مشکلات دیگر شود. اگر بعد از جراحی دردی احساس می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف مسکن با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است درد شما غیرطبیعی باشد یا نیاز به بررسی و ارزیابی مجدد داشته باشد. پزشک شما می‌تواند شما را راهنمایی کند که آیا مصرف مسکن انتخاب درستی است یا نه؟

بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید

قبل از جراحی دندان، مطمئن شوید که مسواک زدن را به‌خوبی انجام داده‌اید. برای این کار از مسواک نرم و دسته‌بلند استفاده کنید و با حرکات دقیق و ملایم، تمامی سطوح دندان‌ها را تمیز کنید. تا جای ممکن، از یک مسواک با سر نرم و ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی استفاده کنید تا آسیب کمتری به بافت‌های دهانی و دندانی وارد شود.

پس از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنید. با استفاده از نخ دندان، بین فضاهای دندانی که ممکن است مسواک به آن‌ها دسترسی کافی نداشته باشد، تمیزخواهد شد. با دقت و با ملاحظه‌ به دندان‌های خود، نخ را در فضای بین دندان‌ها حرکت دهید و باقیمانده غذا بین دندان‌ها را بردارید.

سیگار نکشید

درباره روش زندگی و عادت‌هایتان به دندان‌پزشکتان دروغ نگویید.  سیگار آثار منفی بسیاری بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف سیگار باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود که می‌تواند خطر عفونت پس از جراحی را افزایش دهد. همچنین، با سیگار شاید زمان بهبودی شما طولانی‌تر شود و ممکن است عوارض جانبی را تشدید کند زیرا سیگار باعث تنگی عروق و کاهش جریان خون می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
جراحی فک و صورت: راه حلی برای مشکلات فکی و صورتی 
مصرف داروهای دیگر را به پزشکتان اطلاع دهید

از آنجایی که عمل دندانپزشکی یک عمل جراحی جدی است، باید در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال، شما باید مصرف تمام داروهای رقیق‌کننده خون، مانند آسپرین را متوقف کنید – آن‌ها می‌توانند روند بهبود را به تأخیر بیندازند. پس از عمل، می‌توانید انتظار داشته باشید که دندان‌پزشک ترکیبی از داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک‌ها را برای شما تجویز کند. هرچه جراحی شما پیچیده‌تر باشد، پس‌ازآن باید داروهای بیشتری مصرف کنید.

بطور کلی، آماده‌سازی قبل از جراحی دندان می‌تواند به شما کمک کند تا استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و زودتر بهبود پیدا کنید. به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید و کوچکترین مشکلات پس از جراحی را به او اطلاع دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ