جراحی لیفت سینوس چیست؟

جراحی لیفت سینوس چیست؟

هر آنچه که باید در مورد انجام جراحی لیفت سینوس بدانید در این مقاله آورده شده است شما با کمک این مقاله می توانید با مزایا و یا عوارض انجام لیفت سینوس آشنا گردید. پس با دندانپزشکی تا انتهای این مقاله همراه باشید‌.

ایمپلنت های دندانی، همچون خود دندانها، به منظور اثربخشی به یک پایه محکم و قوی احتیاج دارند. از دست رفتن دندان یا بیماری پریودنتال (لثه) باعث ضعیف گشتن و زوال استخوان زیرین می گردد و استخوانی ضعیف را برای قرار دادن ایمپلنت باقی می گذارد. 

در هنگام آماده نمودن برای ایمپلنت های دندانی، جراحی لیفت سینوس، که با عنوان تقویت سینوس هم شناخته می شود، این ناحیه را با کمک استخوان پیوند گشته یا مصنوعی ترمیم می نماید.

اما این را هم اضافه نماییم این نوع جراحی ترمیمی دهان تهاجمی بوده و به جدول پروسه زمانی انجام ایمپلنت دندان اضافه می نماید. 

آماده سازی جراحی لیفت سینوس 

قبل از اینکه بخواهیم عمل لیفت سینوس را انجام دهیم، دندانپزشک، جراح دهان یا پریودنتیست (متخصص لثه) ابتدا منطقه مورد نظر را ارزیابی نموده و فک بالا (استخوان فک بالا) را به طور کامل ارزیابی می نماید. به طور کلی، تکنیک های تصویربرداری همچون اشعه ایکس دندان یا اسکن های سی بی سی با پرتو مخروطی (اشعه ایکس سه بعدی که به ارزیابی میزان استخوان موجود کمک می نماید) به منظور ایجاد حسی از وضعیت سلامت فک بالا به متخصصان کمک می نماید تا یک نتیجه بهتری ا عمل خود داشته باشند.

اگر از استخوان به جای کامپوزیت مصنوعی برای انجام پیوند استفاده گردد، بایستی از قسمت دیگری از بدن (به طور معمول قسمت دیگری از دهان یا اندام) برداشته شود. در بعضی از موارد، امکان دارد استخوان از حیوان (همچون استخوان گاو) استفاده گردد، یا اینکه استخوان از یک فرد متوفی اهدا گردد. 

قبل از انجام عمل، با کمک یک بی حس کننده موضعی، ناحیه مورد نظر به وسیله جراح بی حس می گردد.

روش انجام

جراحی لیفت سینوس به دو نوع اصلی انجام می پذیرد که هر دو آنها باعث ضخیم گشتن ماده استخوانی زیر سینوس (حفره ای که شامل مجاری بینی بیمار و بالای دهان بیمار قرار گرفته) می گردد.

این دو نوع رایج عبارتند از:

تکنیک پنجره جانبی

به عنوان رایج ترین روش لیفت سینوس مستقیم شناخته می شود. جراح دهان با انجام یک برش کوچک از طریق بافت و پس از آن از طریق استخوانی که حفره دهان و سینوس را جدا می نماید.

بخش کوچکی از داخل استخوانی جدا شده و به آرامی به سینوس فشار  داده می شود و ماده استخوان در زیر آن قرار می گیرد. با گذشت زمان، مواد استخوانی یکپارچه می گردند و لثه ها بهبود پیدا می کنند.

استئوتومتکنیک

این تکنیک برای ایجاد نمودن یک فلپ از بافت لثه در سقف دهان به منظور دسترسی به استخوان لازم می باشد. به جای فشار وارد کردن کل ساختار، دندانپزشک از ابزارهای ویژه ای به منظور سوراخ نمودن استخوان استفاده می نماید و در حدود 2 میلی متر از کف سینوس می گردد. این سوراخ تا جایی باز می شود که مواد استخوانی پیوندی به آن افزوده گردد.

این مطلب را هم بخوانید
هزینه سفید کردن تخصصی دندان چقدر است؟

پس از انجام این روش ها، جراح از بخیه به منظور بستن ناحیه استفاده می نماید.  

بهبودی پس از جراحی لیفت سینوس

از آنجایی که انجام جراحی لیفت سینوس نسبتاً تهاجمی می باشد، دوره نقاهت قابل توجهی را هم می طلبد.

شما بایستی انتظار ناراحتی، تورم را از ناحیه بینی و دهان خود داشته باشید، به خصوص برای ۲ تا ۳ روز ابتدایی، اما همچنین تا یک هفته بعد هم ممکن است ادامه دار باشد. بخیه ها هم پس از گذشت 7 تا 10 روز پس از انجام جراحی لیفت سینوس برداشته می شوند.

برای بهبودی کامل پس از عمل لیفت سینوس چه مراقبت های را باید انجام داد؟

برای آنکه به بهبود سریع این عمل کمک نماییم بهتر است به چند نکته مراقبتی توجه کنیم. این نکات به این شرح می باشد:

24 ساعت پس از انجام جراحی

زمان غذا خوردن مراقب باشید که فشاری به آن وارد نگردد و بهتر است از غذاهای آبکی همچون سوپ و آب میوه استفاده گردد. از داروهای بدون نسخه البته با نظر دندانپزشک خود برای کاهش درد خود می توانید استفاده نمایید.

28 تا 72 ساعت پس از انجام جراحی

در این دوره از مسواک نمودن اطراف محل جراحی اجتناب نمایید. پس از اولین دوره 24 ساعته، به شما توصیه می گردد که حداقل 5 بار در روز با آب نمک دهان خود را غرغره نمایید، به طور خاص بعد از هر وعده غذایی که مصرف می نمایید.

در صورت افزایش تورم‌ و درد پس از ۳ روز با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

7 تا 10 روز پس از جراحی

برای جلوگیری نمودن از عفونت و بهبود سریع آنتی بیوتیک دریافت نمایید. داروهای خود را همچنان مصرف نمایید. در صورتی که بخیه هنوز وجود دارد از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. 

در این دوره بهتر است از کشیدن سیگار یا عطسه نمودن تا حد ممکن پرهیز نمایید و در صورت عطسه بهتر است با دهان. باز این عمل را انجام دهید. 

3 تا 4 هفته پس از انجام جراحی لیفت سینوس

در صورت نوازندگی بهتر است از نواختن سازهای برنجی، بادی و یا نی که احتیاج به دمیدن دارند پرهیز نمایید. همچنین به دلیل تغییرات فشار، از سفرهای هوایی و غواصی حتی پس از بیرون کشیدن بخیه یا با وجود بخیه توصیه نمی شود انجام نگیرد تا بهبودی کامل گردد. قبل از انجام هر گونه برنامه سفر یا فعالیت با جراح دهان یا دندانپزشک خود مشورت نمایید. 

استخوان سازی

قبل از اینکه بخواهید اقدام به کاشت دندان نمایید، محل جراحی در منطقه بایستی به طور کامل بهبود پیدا کند و استحکام استخوان با فرآیندی به نام استخوان سازی بازیابی گردد. استخوان فک پیوند شده و یا مصنوعی احتیاج به ادغام کامل با ساختار موجود دلشته که می تواند بین ۴ تا ۹ ماه به طول بی انجامد. عوامل بسیاری می تواند روی استخوان سازی تاثیر بگذارد. گاهی مواقع، افراد بایستی 12 ماه یا بیشتر بین عمل لیفت سینوس و کاشت دندان صبر نمایند.

جراحی لیفت سینوس چیست؟

هزینه انجام جراحی لیفت سینوس

همچون هر عمل جراحی دهان و دندان، هزینه جراحی سینوس لیفت به طور قابل توجهی به خود فرد و همچنین برنامه بیمه دندان او احتیاج دارد. 

این مطلب را هم بخوانید
پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید

تعرفه و هزینه انجام این جراحی بسته به نوع تخصص و سابقه و تجربه که دندانپزشک دارد متفاوت باشد.

برخی از بیمه های درمانی هم این امکان را فراهم نمودند تا این جراحی را تحت پوشش بیمه ای خود قرار دهند.

آیا انجام لیفت سینوس دردناک است؟

به غیر از وارد کردن یک بی حسی موضعی یا مصرف یک داروی مسدود کننده اعصاب به دهان و فک، هیچ احساس دردی را نباید بیمار در طول درمان خود حس کند.

اما خوب، این را هم اضافه کنیم پس از انجام لیفت سینوس احتمال وجود درد در حدود یک هفته را باید داشته باشیم. به همین منظور دندانپزشک به شما برای کاهش درد داروهایی را تجویز می نماید تا در صورت بروز درد آن را مصرف نمایید.

روند بهبودی پس از انجام لیفت سینوس چقدر است؟

هر کدام از جراحی های دهان، یک دوره بهبودی را به همراه دارند.

به طور کلی در این روش جراحی بخیه ها برای ۷ تا 10 روز  طول می کشد تا بهبود یابند و کشیده شوند.

روند بهبود بافت هم تا یک ماه می تواند به طول بی انجامد. 

اما با این حال هم، حداقل ۴ ماه تا 9  و یا بیشتر ممکن است بهبود کامل طول بکشد تا استخوان پیوند شده با فک موجود یکپارچه گردد.

در آخر 

جراحی سینوس لیفت یک روش پزشکی می باشد که در صورت وجود فک بالا (فوقانی عقب) استفاده گردد. استخوان برای انجام ایمپلنت دندان گاهی اوقات کافی نیست و برخی از افراد استخوان های فک آنها برای انجام ایمپلنت مناسب نمی باشد. برای تقویت نمودن این ناحیه، جراحان دهان و دندان، از روش جراحی لیفت سینوس به منظور تقویت استخوان های فک خود استفاده و بهره می برند.

اگر چه باید در طول نقاهت پس از پس از آنکه این جراحی صورت گرفت یک دوره نقاهت قبل از انجام ایمپلنت وجود دارد که بایستی تا بهبود کامل انجام پذیرد و مراقبت ها به طور کامل و صحیح انجام شود تا فک آماده انجام ایمپلنت باشد.

روش های جایگزینی برای دندان ها همچون ایمپلنت دندان نه تنها به ظاهر چهره کمک می نماید بلکه از سلامت لثه و دندان های اطراف هم محافظت می نماید. برای بسیاری، جراحی لیفت سینوس به منظور دستیابی به لبخندی پرتر و درخشان تر بسیار مهم می باشد.

 اگر به جراحی دهان یا سایر روش های اصلاح دندان می اندیشید، می توانید روی این روش هم تمرکز کنید. دندانپزشکی گلدمد می تواند شما را در این امر یاری نماید. این دندانپزشکی با قیمتی مناسب تمام درمان های دندانپزشکی از جمله: جراحی لثه، لیفت سینوس، کشیدن دندان عقل و … را برای بیماران عزیز انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ