چگونه بفهمیم حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم داریم؟

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

برای بیشتر افرادی که مایل هستند از ایمپلنت دندانی برای جایگزین دندان از دست رفته خود استفاده نمایند امکان دارد این سوال برای آنها وجود داشته باشد که آیا به ایمپلنت دندان تیتانیومی حساسیت دارند یا خیر شما می توانید در این مقاله با ما همراه باشید تا با علت حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم آشنا شده و ببینید آیا مشکلی برای شما پیش خواهد آورد با خیر.

ایمپلنت های دندانی به میلیون ها افراد کمک نموده تا پس از از دست رفتن دندان خود بتوانند، اعتماد به نفس خود را حفظ نموده، زیبایی صورت را بهبود بخشند و عملکرد دهان و دندان را بهتری نمایند. برای بیشتر افراد، فرآیند انجام ایمپلنت بدون هیچ گونه عارضه و ساده است.

اما خوب در موارد بسیار کم، امکان دارد در برخی از بیماران واکنش های آلرژیک به فلز تیتانیوم در زمان استفاده از ایمپلنت دندانی وجود داشته باشد.

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم شایع می باشد؟

بر اساس مطالعه ای که انجام شده نشان داد، آلرژی به تیتانیوم بسیار نادر می باشد  و در حدود 0.6 درصد از جمعیت ممکن است رخ دهد. مطالعات دیگر هم وجود داشته که نشان می دهد واکنش آلرژیک یا حساسیت مفرط به تیتانیوم ممکن است بسیار هم باشد. زمانی که این اتفاق رخ می دهند، علائم آلرژی تیتانیوم می تواند از خفیف یا شدید باشد و ممکن است شامل این موارد باشد:

  • شل گردیدن ایمپلنت یا شکست ایمپلنت
  • راش یا کهیر
  • زخم و تورم در بافت نرم دهان
  • التهاب مزمن در لثه های اطراف ایمپلنت
  • مشکلات در بهبود زخم
  • سندرم خستگی مزمن
  • تورم یا التهاب صورت شبیه آکنه
  • درد عضلات و مفاصل
  • مشکلات عصبی

حتی در صورتی که خطر آلرژی به تیتانیوم بسیار کم وجود داشته باشد، واکنش ها ممکن است تأثیرات قابل توجهی بر تندرستی و سلامت کلی فرد داشته باشد. 

چگونه می‌توان تشخیص داد که به تیتانیوم حساسیت داریم؟

می توان بسیاری از آلرژی ها را از طریق یک روش ساده با نام تست چسب پوستی تشخیص دهیم. در این نوع آزمایش‌، آلرژن های مشکوک به نواحی پوست که بسیار کوچک هستند، به طور معمول هم روی پشت فرد اعمال می گردند. پس از آن این نواحی را با باندهای ضد آب پوشش می دهند و برای مدتی به حال خود رها می گردند. با گذر زمان، نواحی پوست مورد تست از نظر علائم تحریک که نشان می دهند یک واکنش آلرژیک می باشد، ارزیابی می گردد.

البته تست های چسب پوستی برای بعضی از انواع آلرژی ها ایده آل می باشند، اما برای دیگر آلرژی ها من جمله آلرژی های تیتانیوم چندان دقیق نخواهند بود. برای آزمایش حساسیت به تیتانیوم، بایستی نوع دیگری از آزمایش به نام  MELISA را انجام داد. 

 به   MELISA از خون بیمار به منظور بررسی حساسیت تیتانیوم استفاده می نماید. در زمان آزمایش، گلبول های سفید خون بیمار از بقیه خون جدا می گردند و پس از آن در معرض تیتانیوم قرار خواهند گرفت. پس از چند روز، نمونه خون بیمار از نظر علائم واکنش آلرژیک قابل ارزیابی قرار می گیرد. MELISA نتایج آن بسیار دقیق تر از تست های آلرژی پوستی سنتی ارائه می نماید.

این مطلب را هم بخوانید
پوسیدگی دندان با شیشه شیر چرا رخ می دهد؟ علت، درمان و راه های جلوگیری

به خصوص برای کاربردهایی که فلز در تماس با بافت های نرم و استخوان قرار می گیرد. در اصل، به غیر از استفاده از آن در تست دندانپزشکی همچنین به منظور آزمایش حساسیت به فلز قبل از انجام جراحی تعویض مفصل استفاده می گردد و در دیگر صنایع پزشکی که حساسیت به فلزات نگران کننده می باشد از این روش تست استفاده می گردد. 

تست MELISA چقدر دقیق می باشد؟

تست MELISA می تواند از تست های چسب پوستی بسیار دقیق تر باشد. چرا که تست MELISA نشان خواهد داد که فلز در تماس پیدا کردن با بافت داخل بدن و خون بیمار و نه فقط در سطح پوست، به چه صورت می تواند واکنش نشان دهد. با این همه، مطالعاتی وجود داشته که صحت و پایایی این حرف را می تواند زیر سوال ببرد.

در طی یک مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، 57 درصد از بیمارانی که ادعا می نمودند به تیتانیوم حساسیت داشته اند به دیگر فلزات من جمله نیکل هم واکنش نشان داده اند. این موضوع به خصوص بسیار نگران کننده می باشد، چرا که حتی خالص ترین تیتانیوم دارای مقدار کمی نیکل می باشد. به این صورت اگر به نیکل حساسیت داشته اید امکان دارد به ایمپلنت های دندانی که از این فلز ساخته شده اند هم واکنش آلرژیک نشان خواهد داد.

آلرژی به نیکل بسیار رایج می باشد. در اصل، پس از پیچک سمی، آنها به عنوان شایع ترین علت بثورات پوستی آلرژیک شناخته می شوند. به غیر از این، MELISA به طور کامل نتوانسته نظر 100٪ قابل اعتماد توسط جوامع پزشکی یا تحقیقاتی را کسب نماید. 

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

آیا ایمپلنت‌های دندانی زیر کونیا جایگزین مناسبی برای ایمپلنت‌های تیتانیومی می باشند؟

در ادامه حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم باید بگوییم. زمانی که آزمایش تست حساسیت به تیتانیوم انجام گرفت و مشخص گردید که به تیتانیوم حساسیت دارید یک راه وجود دارد تا شما بتوانید از ایمپلنت های دندانی استفاده ببرید بدون آنکه مشکلی برای شما بوجود آورند. شما می توانید از ایمپلنت های زیر کونیا برای جایگزین نمودن دندان های آسیب دیده خود استفاده نمایید و بهره ببرید.

 ایمپلنت زیرکونیا به طور معمول از سرامیک ساخته شده. در نتیجه، نگرانی از بابت واکنش های آلرژیک وجود نخواهد داشت. 

با وجود حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم چرا همیشه از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده نمی گردد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که، تا حدی به این علت است که بعضی از ویژگی های ایمپلنت های تیتانیوم را دارا نمی باشند. همچون طراحی دو قسمتی و ویژگی های اتصال که به پایدار بودن ایمپلنت کمک می نماید. البته ایمپلنت های زیرکونیا مزایا و معایب مختص به خود را دارا می باشند، اما خوب برای بیمارانی که به تیتانیوم حساسیت داشته و همچنان به دنبال مزایای ایمپلنت می باشند، می تواند یک انتخاب مناسب باشد.

این مطلب را هم بخوانید
فوبیای دندانپزشکی چیست؟

آیا بریج هم گزینه مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد؟

باید بگوییم که ایمپلنت تنها راه حل به منظور جایگزین نمودن دندان از دست رفته نخواهد بود. به همین منظور ما بریج را هم برای زمان هوایی که حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم وجود دارد پیشنهاد می دهیم. 

بریج سنتی دارای یک یا چند دندان مصنوعی یا “پنتیک” می باشد که توسط دندان های دو طرف شکاف پشتیبانی می گردد. قبل از قرار گرفتن بریج، این دندان ها بایستی روکش هایی به منظور نگاه داشتن دندان دریافت نمایند و اجازه دهند نیروهای طبیعی بر روی دندان مصنوعی با کمک دندان های مجاور حمایت گردند. 

دندان مصنوعی تکه ای

از دیگر گزینه های آزمایش شده به منظور جایگزین نمودن یک یا چند دندان از دست رفته، پروتز تکه ای قابل جابجایی می باشد. پروتزهای جزئی به طور معمول نسبت به دیگر گزینه های جایگزین دندان ارزان تر می باشند اما خوب بسیاری از افراد علاقه ای ندارند از دستگاهی استفاده کنند که قابل جابجایی است یا خطر لیز خوردن را دارند. همچنین پروتز پارسیل دارای چارچوب فلزی سخت و سفتی بوده و برای استحکام و پایداری استفاده می گردد اما خوب متأسفانه غالباً در نواحی خاصی از دهان قابل رویت می باشد و امکان دارد برای بعضی از بیماران به علت آلرژی یا حساسیت غیرقابل تحمل گردند. 

خط آخر حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

واکنش های آلرژیک با تیتانیوم بسیار نادر می باشد، اما خوب احتمال بروز آلرژی وجود دارد. قبل از اینکه عمل ایمپلنت انجام گردد، بهتر است که آزمایش MELISA را به منظور بررسی حساسیت تیتانیوم در نظر گرفته شود تا بتوان از عوارض جانبی ناشی از استفاده از ان جلوگیری گردد. در صورتی که به تیتانیوم حساسیت دلشته یا مشکوک می باشید که امکان دارد به آن حساسیت داشته باشید، بهتر است با دندانپزشک خود در این باره صحبت و مشورت های لازم را بگیرید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

2 پاسخ

  1. سلام من یک دندون دارم، سمت راست، دندون6بالا، قبلا پین داشته و پر شده و الان هم سیاه شده هم شکسته، و دردم داره. باید ایمپلنت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ