علائم حفره خط لثه چیست؟

علائم حفره خط لثه چیست؟

لثه ها ممکن است به مرور زمان و به دلیل پیری بطور طبیعی و تحت تاثیر عواملی همچون پلاک قرار بگیرند و منجر به بیماری لثه و بیماری پریودنتال شده و عقب نشینی کنند. این امر باعث ایجاد حفره هایی در خط لثه شده که در صورت درمان نشدن می تواند موجب عفونی شود و باعث آسیب به پالپ می گردد و منجر به کشیدن دندان شود. در این مقاله می خواهیم در رابطه با حفره خط لثه، علل آن، علائم و روش درمان احتمالی در مطب دندانپزشکی عمومی صحبت کنیم.

حفره خط لثه

سطح پوشیده شده از مینای سخت دندان با صافی متفاوتی که دارد، می تواند باعث ایجاد حفره شود. با این حال، موضوع نگران کننده تر حفره خط لثه است که به آن حفره ریشه می گویند.

علل ایجاد حفره خط لثه

از عللی که باعث ایجاد حفره خط لثه می شود عبارتنداز:

ایجاد پلاک

مسواک کردن نادرست و ناکافی باعث ایجاد پلاک می شود. پلاک ماده چسبناک تقریباً شفافی است که روی دندان ها ایجاد می شود. اگر پلاک برداشته نشود، به تار تار تبدیل می شود که ماده سختی است و در محل رشد باکتری ها تشکیل می شود. این باکتری ها به قسمت دندان های زیر خط لثه حمله کرده و باعث ایجاد حفره می شود.

عقب رفتگی لثه

عوامل ژنتیکی، سن و پلاک دندان، می تواند باعث عقب نشینی و آسیب پذیری نواحی را در معرض دید دندان قرار بگیرد. نواحی در معرض نرم تر هستند و باکتری ها به راحتی می توانند به آن منطقه حمله کنند و حفره زیر خط لثه را ایجاد نمایند.

عقب رفتگی لثه می تواند با تارتار ترکیب شده و باعث بیماری پریودنتال شود که بسیار برای دندان مضر است، زیرا باعث التهاب لثه می شود.

پاسخ ایمنی و فعالیت های دندان ها می توانند دندان‌ ها، لثه‌ ها، بافت‌ ها و استخوان‌ هایی را که از آنها حمایت می‌ شود ضعیف کنند و در نهایت منجر به کشیدن دندان ها شوند. پریودنتیت پیام های جدی تری دارد زیرا در کل بدن فرد پخش می شوند و باعث بیماری های کلیوی و قلبی می شود.

خشکی دهان

خشکی دهان فعالیت کندی است که به خودی خود اسیدهای بیشتری تولید می کند و سطح دندان ها را فرسایش می دهد و باعث ایجاد حفره های خط لثه می شود.

شما می توانید مشکل را از علائم واضح و مشخص تشخیص دهید.

علائم حفره خط لثه چیست؟

علائم حفره خط لثه

اگر مقداری آب سرد در دهان خود بچرخانید، در اطراف خط لثه و زیر آن احساس درد کردید، یعنی شما دچار حفره خط لثه شده اید.

زمانی که غذای شیرین یا ترش، غذای تند، یا غذا یا نوشیدنی خیلی گرم می خورید، درد را تجربه خواهید.

معاینه چشمی ممکن است حفره ها و سوراخ های دندان یا آسیب دیدگی را نشان دهد.

شما ممکن است حس کنید دندان شما لق شده است.

بوی بد دهان

لثه های حساس و متورم

درمان حفره‌ های خط لثه همیشه پیچیده تر و گران تر از حفره های سطح باز دندان است.

درمان معمولی حفره خط لثه

همیشه، بیشتر افراد تا زمانی که درد غیر قابل تحمل ایجاد نشود، دردهای جزئی را نادیده و به فکر درمان آن نخواهند بود. متأسفانه زمانی هم که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند، متوجه می شوند که به پالپ رسیده است. این مشکل نیاز به درمان ریشه دارد. ابتدا دندانپزشک دندان را سوراخ می کند، بافت پوسیده را خارج می سازد و سپس داخل آن را استریل کرده و آن را با مواد پر می کند و روی آن را با روکش می پوشاند.

این مطلب را هم بخوانید
سلامت دندان کودکان

فرض کنید حفره خط لثه کوچک است و سریع تشخیص داده می شود (برای این کار باید به کلینیک دندانپزشکی عمومی و در فواصل زمانی منظم مراجعه کنید) در این صورت، می توان گفت که مراقبت از آن نسبتاً آسان است. با این حال، املاح زدایی ممکن است اتفاق بیفتد که در یک مرحله آغاز می شود. معمولاً درمان با خمیردندان با فلوئور بالا مشکل را حل می سازد.

مراحل پیشرفته بیماری پریودنتال به روش های جراحی نیاز دارد. در اینجا می توان از لیزر یا جراحی با چاقو برای برش بافت لثه و گسترش آنها استفاده کرد. اگر رکود خفیف باشد، تکنیک های جرم گیری و صاف کردن می تواند خط لثه را تمیز کند.

بسته به اینکه چقدر زیر لثه حفره قرار دارد، می توان با سوراخ کردن حفره، حذف باکتری ها و عمل پر کردن را انجام داد. حتی در موارد پیشرفته تر به روش های بازسازی استخوان، لثه، پیوند بافت و لیزر درمانی ممکن است نیاز باشد.

جلوگیری از ایجاد حفره های خط لثه

دندانپزشک با پیشگیری بهترین راه جلوگیری از حفره های خط لثه را انجام می دهد. در مورد بهداشت دهان و دندان دقت داشته باشید و بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین استفاده از خمیرهای پاک کننده پلاک توصیه می شود.

بهترین راه حل برای شما این است که هر سه ماه یک بار برای تمیز کردن و چکاپ دندان ها به کلینیک دندانپزشکی عمومی مراجعه کنید. معاینه به موقع، مشکل را شناسایی و از مشکل تر شدن و پرهزینه بودن آن جلوگیری می کند.

مراحل معمولی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از بهداشت دهان و دندان انجام دهید، مانند:

از مصرف محصولات دخانیات خودداری کنید.

بعد از غذا به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

دهان خود را هیدراته نگه دارید.

بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین با دهانشویه کلرهگزیدین غرغره کنید و بچرخانید.

گیاهان و سبزیجات فیبری بیشتر بخورید. اینها به عنوان یک مسواک برای حفظ دندان شما مفیداند.

شما می توانید روش روغن کشی را امتحان کنید. به این صورت که مقداری پودر زردچوبه را در روغن خردل یا نارگیل مخلوط و آن را به مدت یک دقیقه یا بیشتر دور دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید. انجام این کار پلاک و باکتری را کاهش می دهد.

روی لثه ها و دندان های خود ژل آلوئه ورا بمالید.

ریشه شیرین بیان را بجوید.

جویدن آدامس می تواند دهان شما را هیدراته نگاه دارد. اما در جویدن زیاده روی نکنید.

توجه به سلامت دندان ها می تواند از بسیاری از مشکلات دندان و خط لثه در وهله اول جلوگیری کند. شما می توانید مراقبت های خانگی و پیشگیرانه را انجام دهید و هر سه ماه یک بار برای تمیز کردن دندان ها و معاینه به کلینیک دندانپزشکی عمومی مراجعه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
رژیم غذایی سالم برای سلامت دندان و لثه

آیا حفره های خط لثه قابل درمان هستند؟

بله، حفره های خط لثه قابل درمان هستند. با این حال، درمان حفره خط لثه به ناحیه ای که حفره در آن قرار دارد، در صورتی که بالای لثه قرار گرفته باشد و مشکل ساز نباشد، می توان آن را با پر کردن درمان کرد. اما اگر حفره در پایین یا زیر خط لثه باشد، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. شاید شما برای خلاص شدن از پوسیدگی و گسترش حفره به قسمت های دیگر به درمان ریشه نیاز داشته باشید.

چه مدت حفره ها می توانند بدون درمان باقی بمانند؟

توصیه می شود به محض متوجه شدن پوسیدگی، فوراً به دنبال درمان باشید. هرچه بی توجه تر به درمان حفره باشید، روز به روز بدتر می شود. در مدت 3 تا 6 ماه، حفره ها می توانند به عصب دندان برسند. سرعت وخیم شدن حفره دندانی کاملاً به مراقبت از دهان و آنچه می خورید بستگی دارد. خوردن غذاهای شیرین  و مراقبت ضعیف از دهان به طور قابل توجهی باعث سریعتر شدن وسعت حفره می شود. بنابراین، توصیه می شود برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، سریعتر آن را درمان کنید.

آیا می توانید یک حفره را از بین ببرید؟

اگر حفره در مرحله اولیه باشد، با رعایت بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان و همچنین قرار گرفتن مکرر در معرض فلوراید است، می توان آن را معکوس کرد. وقتی که یک حفره به طور کامل تشکیل شود، دیگر خلاص شدن از آن با مسواک زدن بیشتر ممکن نخواهد بود.

پر کردن خط لثه چقدر دوام دارد؟

عمر پر کردن خط لثه معمولاً به نوع پرکردن و نوع ماده استفاده شده، بستگی دارد. معمولاً عمر پر کردگی تا 10 سال طول می کشد. از آنجایی که پرکردگی مادام العمر نیست، معاینات دندانپزشکی می تواند شما را در تعیین زمان مناسب برای جایگزینی کمک کند.

چه زمانی برای پر کردن دیر است؟

حفره های کوچک در مرحله اولیه معمولاً با پر کردن قابل درمان هستند. با این حال، حفره های بزرگتر خیلی بیشتر نیاز به درمان دقیق دارند. درمان را به عقب نیاندازید که ممکن است دیر باشد.

در آخر

توجه به سلامت دندان ها در وهله اول می تواند از مشکلات دندان و خط لثه جلوگیری کند. شما می توانید مراقبت های خانگی پیشگیرانه ای انجام دهید و هر سه ماه یک بار برای تمیز کردن و معاینه دندانپزشکی به کلینیک مراجعه کنید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ