۶ داروی دندان درد برای تسکین فوری درد

داروی دندان درد

 دندان درد می تواند یک مشکل بسیار مهم بوده و می تواند فعالیت های روزانه فرد را مختل سازد. در این زمان بهترین کار این است که برای درمان به دندانپزشک مراجعه نمود، اما گاهی این امکان وجود ندارد و به هر دلیلی نتوان به موقع خود را به دندانپزشکی رساند. آن زمان چه باید کرد؟ آیا راهی برای تسکین موقت درد دندان وجود دارد؟ بله افرادی که دچار دندان درد شده تند می توانند تا زمانی که به دندانپزشکی مراجعه نمایند از داروی دندان درد که در هر داروخانه ای وجود داشته و می توان بدون نسخه تهیه کرد، استفاده نمایند.

این داروها همچنین می توانند در هزینه ها باعث صرفه جویی شوند و یک راه ارزان و آسان برای تسکین درد دندان می باشد. این داروهای که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را می توان برای هر کسی که از درد دندان رنج می برد، استفاده و باعث تسکین زود هنگام درد دندان شد.

در این مقاله ما به شما چند مورد از بهترین داروهای تسکین دندان درد و نحوه عملکرد آنها را بازگو خواهیم نمود. شما می توانید به طور موقت از این داروها استفاده کرده تا زمانی که فرصت مراجعه به دندانپزشکی را پیدا نمایید.

انواع داروی دندان درد

داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند به کاهش درد دندان کمک نمایند. این داروها را می توان بدون نسخه از داروخانه ها به منظور درمان درد دندان استفاده نمود.

داروهای ضد استروئیدی (AIDS)، مانند: ایبوپروفن و ناوکسن، به علت تسکین دهندگی که دارند، به طور معمول برای تسکین دندان درد استفاده می گردند. مسکن هایی همچون استامینوفن هم می توانند باعث کاهش درد دندان شوند.

داروهای بی حس کننده همچون بنزوکائین را هم می توان به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دید قرار داد و باعث شد تا به طور موقت بی حس گردد و درد دندان تسکین پیدا نماید.

نحوه عملکرد این داروها به مکانیسم اثر بخشی آنها مرتبط می باشد. عوامل بی حس کننده می توانند به صورت مستقیم باعث مسدود شدن انتقال سیگنال های درد به مغز شوند.

برخی از داروهای بدون نسخه رایج برای درمان دندان درد با نظر به قدرت آنها در قسمت پایین آورده شده است.

پاراستامول

پاراستامول را می توان به عنوان یک مسکن معمولی شناسایی کرد که بدون نسخه می توان آن را از داروخانه تهیه نمود و برای درمان ناراحتی های دندان قابل استفاده می باشد. توصیه می گردد تعدادی از آن را در خانه به عنوان تسکین دهنده اورژانسی دندان درد به همراه داشته باشید.

پارستامول می تواند به کاهش درد تا مدت کوتاهی کمک کند اما به عنوان یک درمان کننده نمی توان به آن نگاه کرد.

دوز سفارش شده برای مصرف درمان دندان درد 500 تا 1000 میلی گرم پاراستامول آن هم هر 4 تا 6 ساعت می باشد.

حتما توجه داشته باشید که به توصیه های که بر روی ظرف وجود دارد توجه نمایید و به آن پایبند باشید. مصرف بیش از اندازه پارستامول می تواند به بدن آسیب بدی را برساند. پس حتما در صورت مصرف به زمان مصرف و همچنین دوز مصرفی آن توجه نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین روش کاشت ایمپلنت چیست؟

 دیکلوفناک سدیم

دیکلوفناک سدیم هم یکی دیگر از داروهای ضد استروئیدی (NSAID) می باشد. این دارو به صورت قرص و ژل موضعی در داروخانه ها موجود می باشد.

از ایجاد پروستاگلین ها جلوگیری کرده و باعث کاهش آن می شود. دیکلوفناک همچنین می تواند برای درمان دندان درد هم مفید واقع گردد، اما امکان دارد عوارض جانبی همچون معده درد، استفراغ و اسهال را در فرد ایجاد نماید.

بهتر است دیکلوفناک را در دوزهای 50 تا 100 میلی گرم و در هر 6 تا 8 ساعت در صورت احتیاج به منظور درمان درد استفاده نمود.

داروی دندان درد

مفنامیک اسید داروی دندان درد

مفنامیک اسید از دیگر NSAID می باشد که به منظور درمان درد مورد مصرف قرار می گیرد. این دارو در شکل های گوناگون همچون: کپسول، قرص و شیاف تولید و در داروخانه ها موجود می باشد. مفنامیک اسید همچنین می تواند برای کاهش درد دندان هم مفید واقع گردد. اما دارای عوارضی هم می باشد که شامل: اسهال، یبوست و سرگیجه می شود.

ابتدا 500 میلی گرم مفنامیک اسید و سپس 250 میلی گرم در هر 6 ساعت آن هم به مدت 2 تا 3 روز می توانید مصرف نمایید. توجه فرمایید بیش از حد مصرف نگردد، چرا که باعث ایجاد زخم معده می شود.

ایبوپروفن

ایبوپروفن یک NSAID معمولی می باشد که در هر داروخانه ای می توان بدون نسخه آن را تهیه و قابل دسترس می باشد. ایبوپروفن در کنار مزایای تسکین دهندگی درد می تواند به کاهش دما هم کمک نماید. توجه فرمایید که بهتر است از مصرف بیش از اندازه ایبوپروفن پرهیز کرده و دوز مناسب را مصرف نمایید.

 برای درمان کردن دندان درد، 200-400 میلی گرم ایبوپروفن را می توان در هر 4-6 ساعت استفاده نمود.

در صورتی که درد از بین نرفت، امکان دارد به علت یک مشکل اساسی بوده باشد که احتیاج به مراجعه فوری به دندانپزشکی داشته باشد.

آرکوکسیا از داروهای درمان کننده درد دندان

Arcoxia هم یک NSAID می باشد اما با یک فرق که آن هم این است که این دارو فقط با نسخه از داروخانه می توان تحویل گرفت. چرا که یکی از قوی ترین داروها برای درمان درد می باشد. این دارو به صورت قرص در دسترس می باشد و با سرکوب تولید پروستاگلاندین عمل می نملید.

آرکوکسی این توانایی را دارد تا برای درمان درد دندان مفید واقع گردد، اما عوارض جانبی نامطلوبی هم به همراه خواهد داشت.

اورجل

اورجل هم یکی دیگر از داروهای مسکن است. این دارو یک مسکن موضعی می باشد که برای درمان های زخم دهان و دندان درد قابل استفاده می باشد. این دارو به منظور تسکین موقت درد قابل استفاده بوده و به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود.

بنزوکائین، یک بی حس کننده موضعی در اورجل می باشد که، گیرنده های درد در دهان و لثه را مختل می کند.

می توان آن را با کمک یک سواب پنبه و یا با کمک انگشت خود روی محل درد اعمال نمود. این دارو در اشکال مختلف همچون: ژل، مایع و کرم موجود می باشد. توجه داشته باشید که این دارو فقط به تسکین موقت درد کمک می کنند و یک درمان کننده برای مشکل درد نمی باشد.

این مطلب را هم بخوانید
انواع دندان عقل و مراقبت های بعد از آن

نکاتی که باید قبل از استفاده از انواع دارو دندان درد در نظر بگیرید.

در حالی که این داروها را می توان بدون نسخه خریداری نمود و می توانند به صورت موقت باعث کاهش درد دندان شوند مهم می باشد که برخی از عوامل را قبل از استفاده در نظر داشته باشید. از جمله عوارض احتمالی مصرف این داروها شامل: سرگیجه، خواب و ناراحتی معده می باشد.

این داروها ممکن است با دیگر داروها تداخل داشته باشند. پس بهتر است قبل از مصرف با داروساز مشورت نمایید.

همچنین توجه داشته باشید که نباید این داروها را جزو درمان بدانید و فقط تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید می تواند کمک کننده باشد و باعث کاهش درد گردد. پس این داروها درمان مشکل درد نیستند و بهتر است از استفاده دارز مدت آنها پرهیز گردد.

در صورتی که مسکن ها برای دندان درد مناسب نبودند چه کنیم؟

در صورتی که داروها و درمان های خانگی برای تسکین درد انتخاب مناسبی نبود، در اسرع وقت خود را به دندانپزشک خود نشان دهید. ایجاد درد دندان می تواند از یک مشکل جدی تر نشأت گرفته باشد. در ادامه شما را با چند علل احتمالی که با درد دندان می تواند همراه باشد و احتیاج به درمان سریع دارد آشنا می سازیم.

  • پوسیدگی دندان ها یا حفره ها
  • عفونت لثه یا دندان
  • آبسه در دندان یا لثه (جیب های پر از چرک)
  • شکستگی یا آسیب به دندان
  • بیماری لثه

اختلالات دندانی را باید در اسرع وقت درمان نمود. در صورتی که کنترل نگردند، می توانند به مشکلات شدیدتری هم تبدیل گردند.

جمع بندی داروی دندان درد

داروی دندان درد همچون NSAID ها، مسکن ها و بی حس کننده های موضعی را می توان از داروخانه ها خریداری و به منظور تسکین درد به صورت موقت استفاده نمود. با این همه، باز هم باید به دنبال یک درمان مناسب برای دندانپزشکی باشید و از مصرف بی رویه داروهای تسکین دهنده درد دندان خوداری نمایید.

 بهتر است در صورتی که دچار دندان درد شده اید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس گرفته و مشکل را با او درمیان بگذارید، تا از عوارض بدی آن پیشگیری شود.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ