دارو خانگی برای دندان درد کودکان

دارو خانگی برای دندان درد کودکان

دندان درد در کودکان بسیار شایع می باشد. باید این نکته مهم را بدانید که دندان درد نشانه یک موضوع جدی تری است، مانند خرابی دندان که به عنوان پوسیدگی دندان شناخته می شود. در صورتی که درمان آن به تاخیر بیافتد، ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد. اگر کودک از دندان درد شکایت دارد، حتماً فوراً با دندانپزشک ملاقات کنید تا از هر گونه عارضه یا تشدید علائم در دندان جلوگیری شود. شما می توانید تا زمان مراجعه به دندانپزشکی از دارو خانگی برای دندان درد کودکان استفاده و باعث کاهش درد شوید.

شما می توانید با کمک داروهای طبیعی به کاهش درد دندان کودک دلبند خود کمک نمایید اما این کار تا زمانی که به دندانپزشکی مراجعه نمایید سفارش می شود. پس به عنوان یک درمان به آن نگاه نکنید. چرا که ممکن است دندان درد به دلایل مختلفی رخ دهد و یکی از علایم جدی مشکلات دندانی باشد.

با ما همراه باشید تا شما را با چند درمان خانگی و طبیعی دندان درد در کودکان آشنا سازیم.

دارو خانگی برای دندان درد کودکان

در اینجا ما به شما عزیزان هشت درمان موثر و مفید خانگی و طبیعی را برای دندان درد معرفی می کنیم که می توانید به راحتی در خانه آن را امتحان کنید:

آب نمک گرم

به کودک خود کمک کنید تا دهان خود را با نمک گرم یا آب مخلوط آب گرم با نمک شستشو دهد. نمک ضد باکتری و ضد التهاب می باشد، یعنی باکتری های موجود در حفره دهان را از بین می برد و تورم را کاهش می دهد. برای نتیجه بهتر، باید حداقل 5-8 بار در روز این عمل انجام شود.

روغن میخک، دارو خانگی برای دندان درد کودکان

یک تکه پنبه آغشته به چند قطره روغن میخک را مستقیماً روی دندانی که درد می‌کند، بمالید. روغن میخک اثر بی حسی دارد که می تواند باعث تسکین دندان درد بطور موقت شود.

داروهای ضد درد بدون نسخه

انواع مختلفی از داروهای ضد درد موجود است که می توان از آنها برای مدیریت دندان درد استفاده کرد. با این حال، همیشه پس از مطالعه دقیق دوزهای توصیه شده برای سنین مختلف و همچنین موارد منع مصرف، از داروها استفاده کنید.

دارو خانگی برای دندان درد کودکان

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ موجب بی حسی موقت درد می شود. کیسه های یخ باید روی گونه کودک و در مجاورت دندان دردناک قرار بگیرد. این عمل می تواند به تسکین تورم و کنترل موثر خونریزی کمک شایانی کند.

پراکسید هیدروژن

مقداری پراکسید هیدروژن را در یک لیوان آب تمیز مخلوط کرده و به کودک خود کمک کنید تا دهان خود را با این محلول شستشو دهد. اما کودک نباید آن را قورت دهد و پس از شستشو آن را بیرون بریزد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین روش کاشت ایمپلنت چیست؟

نعناع تند، دارو خانگی برای دندان درد کودکان

گیاه نعناع فلفلی به دلیل فواید زیاد، بعنوان کاهش دهنده علائم سرماخوردگی، سردرد و حالت تهوع شناخته شده است. همچنین به عنوان یک دارو خانگی برای دندان درد کودکان شناخته شده و کمک کننده می باشد. راه های مختلفی وجود دارد که می توان از این گیاه استفاده کرد.

یک کیسه چای نعناع را با آب گرم خیس کنید، سپس آن را روی دندان دردناک فشار دهید.

نعناع تازه را در دهان، نزدیک دندانی که درد می کند، قرار دهید.

روغن نعناع را با چند قطره روغن شبدر روی یک توپ پنبه ای بریزید و برای تسکین موقت روی دندان درد گرفته بمالید.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است. معمولاً قدرت مهار فعالیت باکتری را دارد و می تواند برای درمان دندان درد مفید باشد. به سادگی یک حبه سیر را له کنید، آن را خرد کرده و روی دندان بمالید. بعد از چند دقیقه دهان را با آب گرم بشویید.

آویشن

آویشن گیاهی با فواید فراوان است. یکی از این فواید طبیعی تسکین درد دندان است. برای درمان خانگی چند شاخه آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید. وقتی خنک شد، کودک باید چندین بار در طی روز دهان خود را با آن شستشو دهد تا بهترین نتیجه را بگیرد.

اما این درمان‌ها فقط بطور موقت تسکین دهنده می باشند و گاهی ممکن است اصلا کارساز نباشند. به همین دلیل باید بلافاصله به  دندانپزشک مراجعه کنید.

علل دندان درد

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد دندان درد در کودکان شوند که شایع ترین آنها عبارتند از: پوسیدگی، تجمع پلاک، آسیب یا ضربه و بهداشت نامناسب دهان است. علت دندان درد به دندانپزشکان کمک می کند تا درمان مناسب را برای این مورد تعیین کند.

در زیر برخی از مشکلات رایج دندان که به طور بالقوه باعث دندان درد می شوند، آورده شده است:

حفره ها دندان که در نتیجه فعالیت کنترل نشده باکتری ها در دندان ایجاد می شوند. رژيم غذايي و بهداشت نامناسب هم در اين مورد نقش زیادی خواهد داشت. مراقبت همواره از دندان ها از پوسيدگي دندان جلوگيری می کند.

ترک خوردگی یا شکستگی های جزئی دندان، در نتیجه ساییدن دندان ها در شب به دلیل جویدن آب نبات های سفت، یخ و دیگر غذاها رخ می دهد.

مراقبت از ترمیم های قبلی دندان بسیار مهم است زیرا در صورت شل شدن، باید به موقع تعویض شوند تا از عفونت ثانویه و عوارض آن جلوگیری شود.

این مطلب را هم بخوانید
درمان لبخند لثه ای چیست؟

آبسه در دندان نشانه عفونت است و می تواند همراه با دندان درد باشد. این حفره های پر از چرک برای حفظ دندان طبیعی و جلوگیری از عوارض، باید فوراً تخلیه شود.

دندان درد اغلب می تواند در نتیجه عفونت های تحت تأثیر سینوس ها رخ دهد. در صورتی که دندانپزشک به شما بگوید که مشکلی در دندان ها و لثه ها وجود ندارد، باید برای معاینه سینوس های خود به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی که می تواند درد دندان را تشدید کنند:

ممکن است با برخی درمان های خانگی در اینترنت برخورد کنید که درد دندان شما را بدتر از قبل کند. برای تلاش و کنترل دندان درد، از موارد زیر جلوگیری کنید:

ضربه زدن به دندان با زبان و اشیاء نوک تیز یا انگشت.

جویدن غذا از سمت دندان های آسیب دیده می تواند درد دندان را بدتر نماید. پس غذا را از طرف مقابل بجوید تا درد دندان درمان شود.

نوشیدنی ها و غذاهای بسیار گرم و سرد باعث ایجاد درد شدید در دندان می شوند که قبلاً بسیار حساس بودند. سعی کنید از بستنی، یخ، نوشابه، چای و قهوه و سوپ داغ خودداری کنید.

غذاهای شیرین هم می توانند باعث تشدید دندان درد شوند. باید به طور کامل از آنها اجتناب کرد.

چه زمانی می توان دندان درد را یک اورژانس تلقی کرد؟

انواع دندان دردها نیاز به مراقبت های دندانی دارند، اما زمانی که درد شدید می شود، باید یک اورژانس دندانی در نظر گرفته شود. اگر هیچ درمان خانگی موثر نبود و درد به دارو هم پاسخ نمی دهد، باید سریعا به دندانپزشکی مراجعه کرد.

در زیر برخی از علائم و نشانه های اورژانس های دندانپزشکی در کودکان آورده شده است:

  • تورم در هر نقطه در امتداد فک، اطراف دهان یا گردن
  • بی حسی در اطراف دندانی که قبلاً آسیب دیده است
  • سردردهای شدید همراه با دندان درد
  • دردی که به کل فک بکشد

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ