آیا بعد از کشیدن دندان درد به سراغ شما می آید؟

درد بعد از کشیدن دندان

دندان ها در اثر بهداشت نامناسب دچار پوسیدگی و خرابی می شوند و همچنین به دلیل صدمه ای که به ریشه دندان ایجاد می کنند موجب درد زیادی خواهند شد که با کشیدن دندان می توان درد آن  را کاهش داد. البته درد بعد از کشیدن دندان نیز وجود دارد که یک درد طبیعی است و میزان و شدت به عواملی بستگی دارد. در این مقاله به کشیدن دندان ها و درد بعد از کشیدن دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کشیدن دندان

دندان های شکسته یا پوسیده ای که دندانپزشک نمی تواند آن را درمان کند (با پرکردن یا روکش) باید کشیده شوند. خارج کردن دندان با کمک بی حسی موضعی انجام می شود. به این صورت که در ابتدا با بی حسی درد را متوقف می کنند و جای دندان را کمی باز می کنند تا ریشه های دندان که در لثه قرار دارند به راحتی بیرون آیند. همچنین با جراحی نیز دندانپزشک دندان های شما را خارج می کند.

در صورتی که درد بعد از کشیدن دندان داشتید بهتر است از مسکن استفاده کنید و در صورتی که عفونت ایجاد شده بود، آنتی بیوتیک مصرف نمایید.

چگونگی کاهش درد دندان بعد از کشیدن

درد طبیعی در دوران نقاهت

وقتی دندان توسط دندانپزشک کشیده می شود یک درد طبیعی را تجربه خواهید کرد. این درد در اثر اختلال و التهاب در استخوان و لثه اطراف دندان می باشد. این درد کاملا طبیعی است و با مسکن های تجویزی می توان آن را برطرف کرد. البته این درد در ابتدا کمی زیاد می باشد و به مرور درد و خونریزی کاهش پیدا می کند. عفونت دندان، شرایط دندان کشیده شده و نوع و ریشه دندان نیز بر کاهش درد نقش مهمی دارند.

استفاده از داروهای ضد انعقاد، رقیق کننده های خون و انعقاد موجب خونریزی خواهد شد و بهتر است قبل از کشیدن دندان به دندانپزشک گفته شود.

برای کاهش درد دندان از مسکن، آنتی بیوتیک دهانشویه و آب نمک استفاده نمایید.

لیزر مناسب برای کاهش درد دندان بعد از جراحی

درد بعد از کشیدن دندان را می توانید با لیزر کاهش دهید. فقط کافیست دندانپزشک بعد از کشیدن دندان اشعه کم توان و بدون عوارض لیزر را بر روی جای دندان کشیده شده بتاباند تا درد کم شود. این عمل به کاهش عفونت نیز کمک زیادی خواهد نمود.

علل درد دندان بعد از کشیدن

در حین کشیدن دندان ممکن است قسمت کوچکی دچار شکستگی شود و دندانپزشک نتواند آن را خارج کند. در این صورت استخوان به خودی بهبود پیدا می کند و اگر قسمتی از دندان باقی مانده باشد از لثه بیرون رانده می شود. و در صورت ماندگار شدن تکه دندان و استخوان ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که می توان به تحریک زبان و عفونت در لثه اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
مینا پلاستی چیست؟ آیا امری بسیار ضروری در سلامت دندان است؟

عفونت موجب درد دندان بعد از کشیدن می شود و باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با گرفتن عکس از دندان های شما مشکل را بررسی و از پخش عفونت جلوگیری می کند‌.

ریشه باقی مانده در دندان

اگر در لثه ریشه ای باقی مانده باشد موجب درد بعد از کشیدن دندان می شود.اگر ریشه باقی مانده کمتر از دو میلیمتر باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر ریشه باقی مانده در لثه بین ۲ تا ۴ میلیمتر باشد حتما باید خارج شود چوک حتما درد و عفونت ایجاد می کند. دندانپزشک در ابتدا اندازه و موقعیت ریشه را بررسی می کند و بعد به خارج سازی آم اقدام می نماید.

درد بعد از کشیدن دندان

عفونت دندان

دندان کشیده شده ممکن است دچار عفونت شود که درد آن بسیار زیاد است‌. از جمله علائم عفونت دندان عبارتند از:

  • درد دندان
  • بروز مشکلاتی در بلع غذا
  • بد طعم شون دهان
  • بوی بد دهان
  • حساسیت به نوشیدنی و غذاهای سرد و گرم
  • درد در قسمت فک، گوش و یا گردن
  • متورم شدن گونه
  • ایجاد زخم هایی در بافت لثه
  • اگر به این علائم توجه نکنید عفونت افزایش پیدا می کند و موجب بروز مشکلات زیر می شود.
  • سردردهای شدید و خستگی زیاد
  • ایجاد ورم در فک
  • تب و لرز
  • تنفس بیش از ۲۵ بار در دقیقه
  • احساس حالت تهوع و اسهال

افزایش ضربان قلب

عفونت و آبسه دندان باید حتما درمان شود و در صورت درمان نشدن در کل دهان پخش می شود و همچنین ممکن است گردن و سر را نیز درگیر نماید. مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از کشیدن دندان به همین دلیل توصیه می شود. در صورتی که عفونت دندان داشتید می توانید از دمنوش آویشن نیز استفاده کنید. زیرا خاصیت صد باکتریایی دارد و درد بعد از کشیدن دندان در اثر عفونت را کاهش می دهد.

درای ساکت

یکی از علل درد دندان درای ساکت می باشد که به حفره خشک نیز معروف است. وقتی درد دندان شما بعد از دو تا سه روز کشیدن ساکت نشد و شدت آن کاهش پیدا نکرد احتمال بروز این مشکل وجود دارد. بعد از کشیدن دندان خونریزی ایجاد می شود که حفره دندان را پر می کند و خون دچار لختگی می شود. این خون اصلا نباید کنده شود و در صورت کنده شدن زخم حفره خشک رخ می دهد. لخته خون ایجاد شده بر روی جای دندان کنده شده لایه ای محافظ را ایجاد می کند تا استخوان زیرین و انتهای عصب در حفره دچار مشکل نشوند تا استخوان جدید رشد کند و بافت نرمی بر روی لخته ایجاد شود.

این مطلب را هم بخوانید
آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) برای مشکلات دندان

درای ساکت بیشتر برای کسانی که فک پایینشان کشیده شده، افراد سیگاری و افرادی که به مراقبت های  بعد از جراحی توجه ای نکرده اند رخ می دهد. علائم درای ساکت عبارتند از:

درد شدید چند روز پس از کشیدن دندان

از دست دادن جزئی یا کلی لخته خون در محل کشیدن دندان

استخوان دیده شده در سوکت

دردی که از حفره به گوش، چشم، شقیقه یا گردن شما برسد.

بوی بد دهان و طعم ناخوشایند در دهان

برای درمان درای ساکت از داروهای مسکن، استفاده از لیزر، پانسمان با دارو، شستشوی سوکت باید استفاده کرد.

آسیب به عصب دندان

وقتی به عصب دندان آسیب وارد شود درد دندان بعد از کشیدن به سراغ شما می آید. این در صورتی است که عصب دندان در جای خاصی قرار داشته باشد یا دندان در نزدیکی عصب قرار داشته باشد. آسیب به عصب دندان موقتی است و می توان با استفاده از لیزر آن را درمان نمود.

مراقبت بعد از کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان امری طبیعی است و باید مراقبت هایی را انجام دهید که این درد کاهش پیدا کند.

با تجویز دندانپزشک از دهانشویه ضد باکتری و مسکن استفاده کنید.

مصرف آنتی بیوتیک برای کاهش ابتلا به عفونت پیشنهاد می شود.

در صورتی که دندان های دیگر حساس شده باشند به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از آب نمک و دهانشویه برای کاهش درد و عفونت پیشنهاد می شود.

جمع بندی

درد دندان بعد از کشیدن امری طبیعی است ولی اگر بعد از چند روز شدت آن کاهش پیدا نکند باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت آن پیدا و درمان صورت گیرد. آسیب به عصب دندان، درای ساکت، عفونت لثه، ریشه باقی مانده دندان و … از علت های درد بعد از کشیدن دندان می باشند که حتما باید درمان شوند تا درد تسکین یابد.

دندانپزشکی گلد مد ارائه دهنده تمامی خدمات دندانپزشکی است و مجهز به دستگاه های به روز دندانپزشکی می باشد. شما می توانید انواع روکش دندان، ایمپلنت، لمینت و سایر خدمات دندانپزشکی را در این مرکز انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ