انواع دندان عقل و مراقبت های بعد از آن

درد دندان عقل

جنین بعد از به دنیا آمدن بدون دندان است و کم کم دندان در می آورد و این رسد دندان ها کماکان ادامه دارند. دندان ها وظیفه جویدن مواد غذایی را دارند و همچنین طرح لبخند زیبایی را ایجاد می کنند. در ادامه رشد دندان، دندان هایی در پشت دندان های آسیاب در دو طرف فک بالا و پایین می رویند که به نام دندان عقل معروف هستند. این دندان ها از سن ۱۷ سالگی تا سن ۲۵ سالگی می رویند و چهار تا می باشند. در این مقاله به کشیدن دندان و همچنین درد دندان عقل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دندان عقل چیست؟

همانطور که گفته شد در سن ۱۷ سالگی به بعد چهار دندان در فک بالا و پایین در دو طرف رشد می کنند که به دندان عقل معروف هستند. البته ممکن است دندان عقل نهفته باشد و قابل دیدن نباشد. دندان عقل در برخی افراد مشکل ایجاد نمی کند و دندان عقل آنها درد نمی کند. اما در برخی مواقع درد دندان عقل زیاد است و باید به فکر راه چاره ای برای آن بود. در این زمان با مراجعه به دندانپزشک تشخیص کندن دندان داده می شود یا در مواقع نیاز به جراحی دندان عقل می باشد. لازم به ذکر است در سنین جوانی بهتر است دندان عقل کشیده شود. زیرا هنوز ریشه دندان عقل در فک و لثه محکم نشده است و به راحتی کشیده می شود.

درد دندان عقل وقتی دندان زیر سطح لثه بماند بسیار زیاد می باشد و در هنگام رشد به صورت افقی رشد می کند و در نتیجه به دلیل کمبود جا در لثه به دندان کناری فشار وارد کرده و موجب درد در دندان طبیعی می شود.

انواع دندان عقل

دندان عقل دارای سه نوع است که شامل  دندان عقل معمولی، دندان عقل نیمه نهفته، دندان عقل نهفته می باشد.

دندان عقل معمولی در جای خود و به صورت عمودی بدون هیچ مشکلی رشد می کند و در صورت داشتن التهاب و درد باید با مراجعه به پزشک آن را کشید.

نوع نیمه نهفته فقط تاج دندان از لثه ها خارج شده است و نیم بیشتر دندان نهفته می باشد. این دندان موجب بروز مشکلاتی مثل آبسه، سلولیت در لثه و … می شود که بسیار خطرناک است.

این مطلب را هم بخوانید
شکست ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟

دندان های نهفته نیز ناشی عوامل ارثی، کم خونی، راشیتیسم و بیماری های دوران کودکی می باشد. این نوع دندان عقل بسیار خطر آفرین می باشد و اگر با جراحی برداشته نشود یک کیسه فولیکولی ایجاد خواهد کرد که بعد از مدتی به کیست و تومورهای تبدیل می شود. همچنین ممکن است استخوان فک را نیز از بین ببرد. دندان نهفته فبل خز ست ۲۵ سالگی تا ۳۰ سالگی حتما باید برداشته شود.

درد دندان عقل

مشکلات شایع دندان عقل نهفته

از جمله مشکلات شایع دندان عقل نهفته می توان به موارد زیر اشاره داشت.

ممکن است دندان عقل نهفته به سمت دندان دیگر برود و زاویه دار شود که به آن مولر دوم گفته می شود.

به سمت پشت دهان و زاویه دار شود.

با زاویه نسبت به دندان های دیگر

منظم و عمودی مانند سایر دندان ها

چگونگی کشیدن دندان عقل

درد دندان عقل بسیار است و در صورتی که به صورت معمول و یا در هنگام جویدن مواد غذایی درد ایجاد شود با تشخیص پزشک نیاز به کشیدن دندان وجود دارد.

البته لازم به ذکر است اگر دندان عقل برای فرد مشکلاتی ایجاد نکند نیازی به کشیدن آن نیست. ولی دندان عقل نهفته به دلیل آسیب به دندان های طبیعی حتما باید کشیده شوند. همچنین کشیدن این نوع دندان ها به جلوگیری از عفونت لثه نیز کمک خواهد کرد.

عواملی که موجب کشیدن دندان عقل می شوند‌.

عواملی زیادی وجود دارد که موجب درد دندان عقل می شوند و باید حتما این دندانها را بکشید. این عوامل عبارتند از:

در اثر وجود باکتری ها و برجای ماندن مواد غذایی در میان این دندان ها و ایجاد پلاک دندان، دندان ها خراب می شوند و در نتیجه نیاز به کشیده شدن دارند.

همچنین عوامل دیگری چون بیماری های لثه، کیست و تومورهای خوش خیم، آبسه (جمع شدن چرک در اطراف دندان عقل )،پوسیدگی دندان منجر به کشیدگی دندان عقل می شوند. البته در ابتدا دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند و اگر درد دندان عقل شما بیشتر شد نیاز به کشیدن و در مواقع خاص جراحی دندان عقل انجام می شود.

زمان کشیدن

زمان کشیدن این دندان را دندانپزشک مشخص می کند و وی با تصاویر رادیو گرافی از دندان عقل شما زمان کشیدن دندان را مشخص می کند.

این مطلب را هم بخوانید
کمک های اولیه برای برخی از آسیب های رایج دندان

کشیدن دندان عقل زمان مشخصی ندارد و در هر فردی با توجه به‌شدت  درد دندان عقل و آسیبی که به دندان های مجاور ایجاد می کند و یا حتی عفونت احتمالی و … دندان کشیده می شود.

طبق گفته دندانپزشکان در صورت بروز هر گونه از این مشکلات باید بعد از ۱۸ سالگی دندان عقل کشیده شود.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل با نظر دندانپزشک انجام می شود و عملی سرپایی است که با بی حسی موضعی توسط جراح دندانپزشک انجام می شود.

دندان عقل نیمه نهفته یا نهفته باید طی جراحی کشیده شود و در صورت جراحی نشدن مشکلات بیشتری را به وجود می آورند که بسیار خطرناک هستند. این جراحی معمولاً کمتر یک ساعت به طول می انجامد.

هزینه کشیدن دندان عقل

همانطور که گفته اکثر افراد بعد از درد دندان عقل به دندانپزشک مراجعه می کنند و در صورت مراجعه به دندانپزشک متخصص هزینه آن بالاتر می باشد. ولی دندانپزشک های معمولی با قیمت کمتری دندان عقل شما را می کشند. لازم به ذکر است هزینه جراحی نسبت به کشیدن بیشتر خواهد بود.

نکات بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی امکان بروز عفونت‌ وجود دارد و از جمله علائم عفونت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

احساس درد بعد از گذشت چندین روز از جراحی

ورم کردن محل جراحی دندان که موجب سفید شدن آن قسمت می شود.

ورم کردن گونه در همان سمتی که دندان عقل جراحی شده است.

تب کردن

در صورت بروز هر کدام از این علائم حتما به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید تا شما را معاینه کرده و عفونت دندانتان را خارج کند. همچنین جراح با شستشو آن قسمت مواد غذایی موجود در دندان را خارج می سازد.

نتیجه گیری

هر فردی چهار دندان عقل دارد که به صورت معمولی یا نیمه نهفته یا به طور کامل نهفته رشد می کند‌. درد دندان عقل بسیار زیاد است و در صورت رشد افقی دندان عقل و یا فقط رشد تاج دندان که درد، التهاب و … داشته باشد حتما باید دندان کشیده شود یا جراحی صورت گیرد.

جراحی دندان عقل به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی صورت می گیرد و بعد از عمل باید نکاتی را رعایت کرد تا دچار عفونت نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ