بررسی علت درد فک و صورت

بررسی علت درد فک و صورت

درد فک و عضلات صورت بسیار رایج می باشد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله این دلایل می توان به درد دندان، عفونت سینوس، مشکلات رگ های خونی و … اشاره کرد. درد فک و صورت در برخی مواقع نیازی به درمان ندارد و به مرور خوب می شود ولی برخی دیگر حتما باید تحت درمان قرار گیرد تا علت اصلی درد شناسایی شود. در این مقاله به علت درد فک و صورت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علائم درد فک و صورت

مشکل در فک بسیار رایج می باشد که در برخی مواقع بدون هیچ گونه درمانی برطرف می شود و در برخی مواقع نیز درد بسیار شدید می باشد و باید درمان صورت گیرد. علائم درد فک به دلایل مختلف متفاوت می باشد ولی به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد در فک و ناحیه صورت
  • قفل شدن فک 
  • صداهای فکی یا تق تق کردن فک 
  • دندان قروچه یل ساییدن دندان همشکل در جویدن غذا یا بستن دهان
  • احساس سوزش در دهان
  • حساسیت دندان ها

مهم ترین دلایل درد فک و صورت

علت این نوع دردها سخت و مشکل می باشد و ممکن است ناشی از دردهای عضلانی، اعصاب، استخوان های فک و بیماری های دیگر باشد. در ادامه به چند نمونه از مهم ترین انواع درد فک و عضلات صورت خواهیم پرداخت.

اختلال مشترک تمپوروماندیبولار

این اختلال مفصلی موجب بروز درد در ناحیه فک و صورت می شود و در صورتی که دندان درد یا سردرد داشته باشید ممکن است شدت آن بیشتر باشد. با انجام ارتودنسی می توان این اختلال را درمان کرد و همچنین اگر از دست دادن دندان ها موجب بروز این مشکل شده باشد می توانید با کمک روش ایمپلنت هم به زیبایی دندان ها بپردازید و هم درد فک را درمان نمایید.

برکسیسم

دندان قروچه یا بروکسیسم (براکسیسم) که در هنگام خواب رخ می دهد موجب سایش دندان ها و در نتیجه خراب شدن طرح لبخند و تحلیل رفتن مینای دندان می شود. بیشتر افرادی که به درد فک و صورت دچار می شوند به همین علت می باشد و می توان برای ترمیم دندان ها و داشتن طرح لبخندی زیبا از انواع ونیر دندان استفاده نمایند‌.

این مطلب را هم بخوانید
پاتولوژیست کیست و پاتولوژی دهان و دندان به چه معنا است؟

از جمله علائم این بیماری می توان به درد فک، صورت و گردن، سردرد، و مشکلات دیگر نظیر شکستن دندان ها اشاره کرد.

دندان درد

درد فک ممکن است ناشی از آبسه دندان، حفره دندان، وجود عفونت و … باشد که در کودکان و خانم های  باردار بیشتر اتفاق می افتد. از جمله دلایل تشخیصی درد فک به علت دندان درد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درد در قسمت های مختلف فک می آید و می رود.

به اختلالات عصبی_عضلانی مانند سردردهای میگرنی دچار شده باشید.

بررسی علت درد فک و صورت

سینوزیت

از جمله علت های درد می توان به عفونت سینوس ها اشاره کرد که در کنار درد فک با علائم دیگری چون سردرد، درد دندان، گوش درد و احتقان و … همراه است. بیماری سینوزیت بعد از سرد شدن ناگهانی بدن اتفاق می افتد.

عفونت گوش

عفونت گوش نیز ممکن است درد فک را به همراه داشته باشد و باید توجه داشت که این نوع عفونت در کودکان بیشتر از بزرگسالان رخ می دهد. از جمله علائم عفونت گوش می توان به احساس پریشانی یا فشار در گوش، از دست دادن شنوایی، از دست دادن تعادل، تهوع و استفراغ و حتی زهکشی گوش(سینوزیت) اشاره کرد.

تورم غدد لنفاوی

در صورتی که غدد لنفاوی گردن دچار عفونت شود امکان بروز درد در فک وجود دارد. التهاب در غدد لنفاوی در اثر گلو درد، ویروس سرد یا آنفولانزا رخ می دهد و همانند یک توده سخت در گلو اتفاق می افتد.

تروما 

در اثر ضربه به فک و صورت تروما رخ نی دهد که ممکن است انحراف فک یا شکستگی فک را در پی داشته باشد و در نتیجه موجب درد در فک شود.

نورالژی تریژمینال

این بیماری بسیار دردناک می باشد و عمده اثر آن بر روی عصب می باشد. همچنین دردهای شدیدی در ناحیه لب، چشم، بینی، پیشانی و پوست سر ایجاد می کند.

استئونکروزیسیا

در صورتی که خون به استخوان نرسد، استخوان شروع به مردن می کند و بیماری استئونکروزیسیا اینگونه می باشد که در اثر مصرف بیش از اندازه الکل، داروهای کورتیکواسترویید و تروما رخ می دهد. این بیماری موجب درد شدید در ناحیه فک خواهد شد.

بیماری سرطان 

درد ممکن است در اثر سرطان دهان رخ دهد. همچنین سرطان های دیگری چون کارسینوم، مولتیپل میلوما، استئوسارکوم، تومور سلول های غول پیکری و سرطان متاستاتیک موجب بروز درد در ناحیه فک می شود.

این مطلب را هم بخوانید
انواع بیماری های لثه

حمله قلبی

درد در ناحیه فک ممکن است ناشی از حمله قلبی باشد که به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و درد قفسه سینه نیز به همراه دارد.همچنین از دیگر علائم حمله قلبی می توان به دشواری تنفس، اضطراب و عرق اشاره کرد. بیشتر افراد بالای ۶۰ سال در هنگام حمله قلبی دچار درد فک و صورت می شوند.

عوارض درد فک

از جمله عوارضی که در صورت درمان نکردن بیماری ها ممکن است رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت 
  • درد مداوم
  • پریشانی عاطفی
  • از دست دادن اشتها به دلیل درد شدید
  • مشکل در بلع و جویدن غذا

تشخیص درد فک و صورت

 دلایل درد در این ناحیه توسط پزشک تشخیص داده می شود و بعد از معاینه جسمی، با کمک آزمایش خون و انجام رادیولوژی از فک و دهان پزشک درمان را آغاز می کند.

جمع بندی درد فک و صورت

درد فک و صورت ممکن است در اثر بیماری های مختلفی رخ دهد یا بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد و مشکل بسیار رایجی می باشد. این مشکل ممکن است بدون هیچ درمانی برطرف شود و یا در مواقع خاص که ناشی از بیماری های دیگر باشد نیاز به درمان داشته باشد. از جمله علائم درد فک می توان به قفل شدن فک، دندان قروچه، مشکل در جویدن غذا، احساس سوزش در دهان، حساسیت دندان ها و … اشاره کرد.

بیماری هایی که منجر به بروز درد در ناحیه فک و صورت می شوند شامل بیماری سرطان، برکسیسم، دندان درد، عفونت گوش، التهاب غدد لنفاوی و … می باشند که باید با کمک پزشک به درمان آنها پرداخت. تشخیص علل درد فک بر عهده پزشک می باشد و با انجام معاینه، آزمایش و رادیولوژی با اطمینان از دلیل درد، درمان را آغاز می کند.

مرکز تخصصی دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی می باشد که تمامی خدمات دندانپزشکی در این مرکز ارائه می شود و شما می توانید برای انجام ایمپلنت دندان، لمینت سرامیکی و عصب کشی، جراحی دندان، جراحی لثه و جراحی فک و صورت … به این مرکز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ