انحراف فک چیست و درمان انحراف فک چیست؟

درمان انحراف فک

انحراف چانه یا فک در برخی افراد وجود دارد که خیلی مشکل آفرین می باشد که در غذا خوردن و حرف زدن فرد اختلال ایجاد می نماید. به طور کلی ناهنجاری فک انواع مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد فک کاملا کج باشد یا فک پایین جلو باشد و حتی جلو بودن فک بالا نیز ممکن است وجود داشته باشد. درمان انحراف فک اگر در سنین پایین تشخیص داده شود به راحتی با ارتودنسی درمان می شود. ما در این مقاله می خواهیم در مورد درمان انحراف فک با روش ارتودنسی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انحراف فک

انحراف فک مشکلی در فک بالا و یا پایین می باشد که وقتی دهان بسته می شود دندان ها روی هم قرار نمی گیرند و تقارن وجود ندارد‌. البته بیشتر فک پایین دچار انحراف می گردد و به یک سمت حرکت می کند. درد فک، پشت گوش و سر از جمله علائم انحراف فک می باشد و مشکلات زیر را ایجاد می کند.

  • اختلال و مشکل در جویدن غذا
  • تنگی نفس و سخت نفس کشیدن
  • اختلال در تکلم و تلفظ کلمات
  • پوسیدگی و خراب شدن زودهنگام دندان ها

به طور کلی برای عملکرد صحیح فک، باید بین تاندون ها، استخوان ها و ماهیچه ها هماهنگی وجود داشته باشد و در صورت ناهماهنگی یکی از این بافت ها امکان حرکت فک به سمت دیگر وجود دارد و انحراف فک رخ می دهد.

علت ناهنجاری فک

ناهنجاری فک به علت های مختلف ممکن است اتفاق بیفتد که عبارتند از:

ضربه به فک در دوران کودکی

در صورت آسیب دیدگی و ضربه به فک امکان بروز ناهنجاری فک وجود دارد و فک به سمت دیگری حرکت می کند‌. تصادف، افتادن روی زمین، ورزش های خشن و … موجب آسیب دیدگی فک می شوند و می توان با انجام ارتودنسی این مشکل را حل نمود.

همی مندیبولار هیپرتروفی

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند فک پایین آنها رشدی ناقرینه دارد که اکثرا در خانم ها اتفاق می افتد. پس یکی از علت های بروز ناهنجاری فک بیماری همی مندیبولار هیپرتروفی می باشد.

درمان انحراف فک

افراد که دچار مشکلاتی مانند اوربایت هستند.

ناهماهنگ بودن دندان ها و دچار بودن به مشکل اوربایت ممکن است موجب بروز ناهنجاری فک شود. کجی و نامرتبی دندان ها به مرور تاثیر منفی بر روی فک می گذارند و رشد فک عادی نخواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
پاتولوژیست کیست و پاتولوژی دهان و دندان به چه معنا است؟

وراثت

برخی افراد نیز به صورت ژنتیکی دچار این مشکل هستند و از زمان بدو تولد اینگونه بوده اند. در این موارد می توان با مراجعه به دندانپزشک و با کمک روش های درمانی تجویزی او مشکل را برطرف نمود.

شیفت فانکشنال فک

کودکان وقتی دندان های خود را می بندند و دو فک روی هم قرار نمی گیرند فک پایین را به طرف دیگری هدایت می کنند که به مرور موجب بروز ناهنجاری فک می شود. در صورتی که این مشکل در کودکی تشخیص داده شود، درمان انحراف فک راحت تر انجام می شود. در غیر اینصورت انحراف فانکشنال فک به انحراف فکی پایدار تبدیل خواهد شد.

درمان انحراف فک

برای درمان انحراف فک زمان تشخیص انحراف فک و زمان اقدام به معالجه و درمان انحراف فک نقش اساسی ای دارند. به طور کلی اگر در ستین کودکی این مشکل تشخیص داده شود به راحتی می توان با انجام ارتودنسی مشکل را برطرف نمود. اما اگر استخوان و مفاصل فک سفت شده باشد باید در کنار ارتودنسی جراحی فک نیز انجام گیرد.

وقتی کودک در اثر ضربه به این مشکل مبتلا شده است باید زیر نظر ارتودنتیست قرار گیرد و با دستگاه فانکشنال مشکل فکی او درمان گردد. همچنین در صورت ابتلا به بیماری همی مندیبولار هیپرتروفی تا زمانی که رشد ناقرینه فک ادامه دارد نمی توان درمان انجام داد. در این مواقع پزشک شما تصمیم به قطع کندیل سمتی که رشد فعالتری دارد خواهد گرفت و و با توقف رشد ناقرینه فک پایین، درمان را با انجام ارتودنسی و جراحی فک شروع می کنند.

در مورد وراثت نیز اینگونه می توان گفت که در همان سنین کودکی باید زیر نظر ارتودنتیست باشد و تحت درمان ارتوپدی فک قرار گیرد. اما اگر سن رشد پایان یافته است با توجه به شدت ناهنجاری فکی از ارتودنسی کاموفلاژ و یا ارتودنسی همراه با جراحی برای درمان باید استفاده شود.

درمان انحراف فک با ارتودنسی

همانطور که گفته شد یکی از راه های درمان انحراف فک ارتودنسی می باشد که ارتودنتیست با ابزار ارتودنسی می تواند ناهنجاری فک را برطرف نماید و تقارن سازی انجام دهد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین روش کاشت ایمپلنت چیست؟

درمان با جراحی فک

همچنین جراحی فک نیز یکی از روش های درمانی دیگر است که در صورت شدید بودن انحراف در کنار ارتودنسی از جراحی نیز استفاده می شود. البته برای اینکار ابتدا باید عکس رادیولوژی گرفته شود و سپس با توجه به وضعیت فک ها درمان صورت گیرد.

هزینه درمان انحراف فک

هزینه درمان این مشکل با توجه به شدت و نوع درمان متفاوت است. برخی افراد فقط احتیاج به صاف کردن دندان ها دارند تا مشکل به وجود آمده برطرف شود. اما در موارد خاص در کنار ارتودنسی و صاف کردن دندان ها باید جراحی فک نیز انجام داد که هزینه آن به شدت مشکل بیمار، جراحی فک بالا یا فک پایین، جراحی هر دو فک به طور همزمان و … بستگی دارد.

جمع بندی نهایی

انحراف فک از جمله مشکلاتی است که هر فردی ممکن است دچار آن شود. این مشکل موجب جلو آمدن فک بالا یا پایین می شود و دو فک بر روی هم قرار نمی گیرند. به طور کلی این مشکل در اثر ضربه به فک، وراثت، بیماری همی مندیبولار هیپرتروفی و شیفت فانکشنال فک رخ می دهد و موجب اختلا در غذا خوردن، حرف زدن، تنگی نفس و … می شود. درمان انحراف فک در صورت شدید نبودن با ارتودنسی برطرف می گردد.

اما اگر مشکل ایجاد شده شدید باشد در کنار ارتودنسی باید جراحی فک نیز انجام گیرد. هزینه درمان انحراف فک اگر با انجام ارتودنسی رفع گردد هزینه زیادی نخواهد داشت. اما اگر در کنار ارتودنسی به جراحی فک نیز احتیاج باشد با توجه به شدت بیماری، جراحی هر دو فک یا فقط یک فک و … بستگی دارد.

دندانپزشکی گلدمد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ