چگونه اقدام به درمان عفونت ریشه دندان نماییم؟

چگونه اقدام به درمان عفونت ریشه دندان نماییم؟

درمان عفونت ریشه دندان امری مهم و ضروری است که باید سریع تر به آن پرداخت. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است عفونت ریشه منجر به بروز بیماری پریودنت شود یا به بافت استخوان آسیب وارد نماید و دندان‌های مجاور را نیز درگیر کند. عفونت ریشه به سه صورت حاد، مزمن و خفیف ممکن است رخ دهد. در این مقاله به درمان عفونت ریشه دندان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عفونت ریشه دندان

عفونت در اثر تجمع باکتری و چرک رخ می دهد و در صورتی که درمان عفونت ریشه دندان در زمان مناسب انجام نشود ممکن است دندان ها و لثه را درگیر کند. این عفونت دندان ممکن است حاد، مزمن و خفیف باشد که در عفونت حاد در همان قسمت درد شدیدی ایجاد می شود که سریعا باید درمان صورت گیرد. در حالت مزمن روند گسترش عفونت کم می باشد و کماکان نیاز به درمان وجود دارد. در حالت خفیف نیز درد کمی ممکن است داشته باشید.

علل عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان به دلایل مختلفی رخ خواهد داد که عبارتند از:

پوسیدگی دندانی که درمان نشده و به عصب ها و ریشه دندان آسیب زده است.

پالپ دندان که به موقع درمان نشده است.

خوردن ضربه در هنگام ورزش کردن یا برخورد اجسام سنگین به دندان

پر کردن نادرست دندان ها توسط دندانپزشکان مبتدی

به طور کلی بیشتر عفونت ریشه دندان در اثر پوسیدگی دندان و پالپ می باشد که درمان عفونت ریشه دندان در چند مرحله صورت می گیرد و در صورتی که مهم تلقی نشود مشکلات جدی تری رخ خواهد داد.

علائم عفونت

در صورتی که عفونت ریشه در وضعیت حادی قرار داشته باشد علائمی زیر بروز پیدا می کنند.

  • افزایش دمای بدن
  • تورم و خونریزی لثه
  • ضعف عمومی جسم
  • درد در ناحیه دندان آسیب دیده
  • درد غدد لنفاوی فک

چگونگی درمان عفونت ریشه دندان

بعد از پیدایش علائم گفته شده برای درمان این مشکل سریعا باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با انجام معاینه و تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس وضعیت دندان شما را تشخیص می دهد و درمان را آغاز می کند.

همانطور که گفته شد عفونت ریشه دندان در چند مرحله درمان می شود و این مراحل به نوع عفونت، میزان وخامت و وضعیت دندان و فک بیمار بستگی دارد. لازم به دکر است که روند درمان و بهبود هر شخص متفاوت می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
باید و نبایدهای کشیدن دندان عقل

برای درمان در ابتدا دندانپزشک پوسیدگی دندان را برطرف می نماید. در صورتی که پوسیدگی وجود داشته باشد بعد از خالی کردن آن با ابراز مخصوص دندانپزشکی سوراخی بر روی دندان ایجاد می شود تا بتواند کانال های دندان را خالی کند. سپس با برداشتن پالپ دندان در صورت التهاب، پاکسازی کانال ها و شستشو با محلول ضدعفونی کننده نوبت به بستن سوراخ ایجاد شده می باشد که با کامپوزیت موقت پوشانده خواهد شد. سپس بعد از چند هفته مواد کامپوزیتی موقع برداشته می سود و دندانپزشک ونیر کامپوزیت را به طور دائمی بر روی دندان ها قرار خواهد داد.

بیماری پریودنتیت در اثر عدم درمان، عفونت ریشه دندان رخ می دهد‌. در این بیماری پوسیدگی و پالیپت به لثه ها و دیگر قسمت های دهان آسیب وارد می کند. در صورتی که عفونت ریشه تشخیص داده شد و در حین درمان دندانپزشک داروهایی مثل آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و داروهای ضد التهاب نیز تجویز می کند.

چگونه اقدام به درمان عفونت ریشه دندان نماییم؟

مراقبت های بعد از درمان عفونت ریشه دندان

بعد از درمان عفونت ریشه درمان بهتر است مراقبت هایی صورت گیرد که عبارتند از:

داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک در زمان مناسب مصرف شود.

بعد از درمان تا دو ساعت غذا نخورید.

دو تا سه روز بعد از درمان ممکن است درد داشته باشید زیرا بی حسی که بع دندان زده شده است اثر خود را از دست داده است و در برابر فشار دندان ها حساس می شوند.

التهاب دندان تا چند روز نیز امری طبیعی است و جلی نگرانی ندارد.

دندان های عصب کشی شده استحکام کمتری دارند و بهتر است از مصرف غذاهای سفت بپرهیزید.

لازم به ذکر است این دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند و ضعیف شکننده هستند پس بهداشت دهان و دندان را نادیده نگیرید.

درد دندان امری طبیعی است که به دلیل خارج کردن عصب دندان و پاکسازی آن در اطراف ریشه زخم و تورم می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین درمان کانال ریشه

پیشگیری از عفونت ریشه

برای جلوگیری از بروز عفونت ریشه دندان بهتر است معاینات سالانه خود را هر ۶ ماه به صورت به موقع انجام دهید. همچنین بهداشت دهان و دندان خود را فراموش نکنید و از دهانشویه استفاده نمایید.

نکات مهم در مورد عفونت ریشه دندان

تا زمانی که التهاب و عفونت ریشه از بین نرود نمی توانید با مواد کامپوزیت دندان ها را پر کنید.

با معاینات مدوام توسط دندانپزشک از بروز این مشکل جلوگیری خواهد نمود و همچنین در هزینه و وقت شما صرفه جویی می شود.

در صورت بروز التهاب و عفونت حاد سریعا به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندان خود را به صورت کامل از دست ندهید.

روزانه دو بار با خمیر دندان مناسب دندان های خود را مسواک کنید و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه های ضدعفونی کننده نیز لازم می باشد.

از رزیم غذایی مناسب بهره ببرید و محصولات لبنی، محصولات پروتئینی ، سبزیجات و میوه ها تازه را در رژیم خود قرار دهید. از خوردن شکر و غذاهای شیرین کمتر استفاده کنید.

هر شش ماه برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه را فراموش نکنید و از خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها خودداری نمایید.

جمع بندی درمان عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه به جز از دست دادن دندان آسیب دیده ممکن است مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند و بهتر است در صورت مشاهده علائم و تشخیص بیماری درمان عفونت ریشه دندان را آغاز کنید. این مشکل بسیار جدی است و در صورت درمان نشدن باید کل دندان را بکشید و با هزینه ای بالاتر کاشت دندان انجام دهید.

برای انجام خدمات دندانپزشکی بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید تا در صورت کاربلد نبودن مشکلات جدی تری برای شما رخ ندهد. مرکز تخصصی دندانپزشکی گلدمد تمامی خدمات دندانپزشکی را با متد روز دنیا انجام می دهد و شما می توانید تمامی خدمات دندانپزشکی اعم از ایمپلنت دیجیتال، جراحی دندان عقل، سینوس لیفت، بلیچینگ دندان و … را در این مرکز انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ