درمان لبخند لثه ای چیست؟

چه درمانی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد.

لبخند شما یک هدیه گرانبهایی می باشد که با دیگران می توانید به اشتراک بگذارید. زمانی که دندان های شما در زیر لثه مخفی باشند بی شک یک خنده نازیبا و بی روح خواهید داشت و دیگران هم با دیدن اینگونه لبخند  احساس نارضایتی خواهند داشت. ما در این مقاله می خواهیم ببینیم لبخند لثه ای چیست و چگونه ایجاد می گردد؟ اگر شما هم مایل هستید با این مشکل دندانی آشنا گردید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

برخی از فواید لبخند زدن به منظور سلامتی شامل: کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و … می باشد. افرادی که دارای چنین لبخندی می باشند ما برای آنها یک خبر خوب داریم و آن خبر خوب این می باشد که لبخند لثه ای را می توان با کمک دندانپزشک اصلاح نمود. دندانپزشک به شما کمک می نماید تا ببینید چه روشی برای شما بهترین می باشد تا بتوانید از نشان دادن لبخند خود به دنیا مطمئن گردید.   

تعریف لبخند لثه ای

لبخند لثه ای با مقدار بسیاری بافت لثه قابل مشاهده در پایین لب بالا مشخص می گردد. نازک بودن لب بالا و یا بعضی از بیماری های ارتودنسی ممکن است منجربه ایجاد خط لثه قابل مشاهده گردد. با این حال، شایع ترین علل لبخند لثه ای را می توان به، رشد بیش از حد بافت لثه بر روی دندان ها دانست. همچنین ابتلا در لثه ها می تواند منجربه تورم آنها و پوشاندن بیش از حد دندان ها گردد. چه لثه ها عفونی باشد چه سالم، بافت بیش از حد لثه ممکن است منجر گردد دندان ها کوتاه گردند و نامتناسب با سایر صورت کوچک به نظر رسیده باشند. 

در رابطه با تعریف لبخند لثه باید بگوییم، در زمان خندیدن لثه بیش از حد نمایان و پیدا بود لبخند لثه ای و یا لثه نما می گویند.

چه افرادی دچار لبخند لثه ای هستند؟

بهتر است این را بدانید که افزایش بیش از حد بافت لثه منجر می گردد تا لثه چند میلی متر بالاتر از دندان و پایین تر از لب بالایی قرار بگیرد و یکی از دلایل اصلی این لبخند لثه ای می تواند به عوامل ژنتیکی هم مربوط باشد. از دیگر عواملی که باعث ایجاد لبخند لثه ایی در افراد می شود عبارتند از:

  • وجود دندان های نامرتب
  • داشتن دندان های بسیار کوتاه
  • مبتلا شدن به بیماری پریودنتال یا بیماری لثه
  • رشد بیش از حد استخوان بیرونی فک بالا
  • استفاده از دارو هایی ازقبیل داروی جلوگیری از تشنج و یا داروی درمان فشارخون بالا که منجربه رشد بیش از حد لثه می گردد.
  • ژنتیک
چه درمانی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد.

 درمان لبخند لثه ای

در ادامه که با لبخند لثه ای آشنا شدیم بهتر است ببینیم چه درمان ای برای لبخند لثه ای وجود دارد. با ما همچنان همراه باشید. 

این مطلب را هم بخوانید
راه حل های برطرف کردن بوی بد دندان مصنوعی

بهترین درمان به منظور بهبود لبخند لثه ای این است که ابتدا به درمان های مناسب را بشناسیم و به علت آن دست پیدا کنیم. به عنوان نمونه، فیلرهای آرایشی امکان دارد نازک بودن لب بالا را اصلاح نمایند و بریس امکان دارد لبخند لثه ای که از یک مشکل ارتودنسی نشأت دارد را برطرف نماید. به منظور بافت بیش از حد یا متورم در لثه، درمان لبخند لثه ای هم متفاوت می باشد و درمان مناسب به متناسب با سلامت بافت لثه شدید بیماری خواهد بود.

از درمان های لبخند لثه ای که در بیشتر مراکز دندانپزشکی ارائه می گردد عبارتند از:

افزایش دادن طول تاج

افزایش طول تاج به طور رسمی به عنوان gingivoplasty شامل می گردد، این روش جراحی برداشتن بافت اضافی لثه و کانتور لثه تغییر موقعیت خط لثه است. این فرایند باعث کنده شدن مینای دندان طبیعی شده و منجر می شود تا بلندتر گردد و طولانی تر به نظر برسد. این یک عمل زیبایی می باشد که می‌تواند به تنهایی و یا اینکه در ترکیب با سایر روش ها به منظور اصلاح کامل تر لبخند انجام گردد. 

 Root Scaling And Planing

پوسته ریزی و صاف نمودن ریشه و لثه های متورم می باشد. 

 بیماری لثه ممکن است به دلیل بروز برخی از بیمارها و عفونت در دهان و دندان ایجاد گردد. در طی فرآیند جرم گیری ریشه و پلانینگ، پریودنتیست لثه ها را عقب کشیده و پلاک را از ریشه و کل دندان  پاک می نماید. پس از صاف نمودن ریشه دندان و لثه ها دوباره به هم خواهند چسبید. اگر تورم علت لبخند لثه ای بوده باشد، جرم گیری و صاف نمودن آن امکان دارد به منظور رفع مشکل مناسب باشد.

برداشتن لثه 

زمانی بیماری لثه پیشرفت نمود، بافت بیمار بایستی برداشته شود. ژنژیوکتومی شباهت بسیاری به جراحی لثه دارد، اما ژنژیوکتومی شامل برداشتن بافت بیمار یا مرده لثه و جایگزین نمودن بافت سالم به جای بافت آسیب دیده می باشد. در بسیاری از موارد می توان، ژنژیوکتومی را با جرم گیری و پلانینگ ریشه انجام داد.

این مطلب را هم بخوانید
تفاوت بین ژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه چیست؟

پایین آوردن لب برای درمان لبخند لثه ای

در موردهایی که مشکل از لب بیمار باشد دندانپزشک متخصص با جابجا نمودن لب و تنظیم کردن آن نسبت به دندانها و به عبارتی با پایین آوردن لب بالا تا حد ممکن تلاش به پنهان‌سازی لثه می نمایند.

باید گفت که در این فرایند ردیف کوچکی از لثه از طریق پزشک برداشته خواهد شد، که اینکار در زمان لبخند زدن باعث می شود تا لب بالا کمتر به سمت بالا کشیده شود. 

در این درمان اثری از جراحی یا زخم به جا نخواهد ماند و تنها تغییر بیرونی آن در لبخند بیمار اتفاق خواهد افتاد.

البته این را هم اضافه نماییم که این نوع درمان برای همه افراد موثر نخواهد بود. مثلا اگر علت لبخند لثه ای شما وجود بیش از اندازه لثه اطراف دندان شما می باشد این درمان پیشنهاد نمی گردد.

بوتاکس

از دیگر درمان لبخند لثه ای می توان به درمان با بوتاکس اشاره داشت. در این درمان متتخصص با تزریق نمودن بوتاکس باعث می شود تا فعالیت ماهیچه هایی که مسئولیت جا به جا نمودن لب بالا را زمان خنده بر عهده دارند به حداقل خود برسد.

 در این فرایند بین یک واحد تا دو واحد بوتاکس به محدوده بینی و لب بالا تزریق خواهد شد. با اینکار از فعالیت بیش از اندازه ماهیچه های این محدوده جلوگیری می گردد.

لیزر

از دیگر روش های درمانی لبخند لثه ای کمک گرفتن از لیزر می باشد. هنگامی که مشکل به بافت لثه بازگردد میتوان از درمان با لیزر به منظور بر طرف نمودن آن استفاده نمود. با اینکه این نوع از درمان هنوز توسط سازمان ها مورد تایید قرار نگرفته اما خوب شواهد تا به امروز مزایای این روش درمانی را نشان داده است.

افرادی که لبخند لثه ای آنها متوسط یا شدید است می توانند از درمان لیزری استفاده نمایند. 

جمع بندی درمان لبخند لثه ای

احتیاج نیست این را بدانید کدام روش به منظور اصلاح لبخند لثه ای شما بهترین می باشد. کافی است به دندانپزشکی مراجعه و اجازه دهید دندانپزشک پس از معاینه یک درمان مناسب برای شما تجویز نماید.

دندانپزشکی گلدمد می تواند شما را در امر جراحی ریشه دندان، جراحی لثه ، جراحی ضایعات پاتول، جراحی دندان عقل نهفته و … یاری نماید. در صورت تمایل می توانید خدمات این دندانپزشکی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ