درمان کانال ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

درمان کانال ریشه

گاهی خرابی دندان به پالپ دندان کشیده شده و نیاز به درمان برای حفظ سلامت کلی دندان دارد. در طی این روش، پالپ عفونی برداشته شده و برای جلوگیری از ازبین رفتن دندان، دندان مهر و موم می شود. ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با درمان کانال ریشه دندان صحبت نماییم و ببینیم چگونه می توان به سلامت دندان کمک نمود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کانال ریشه چیست؟

درمان ریشه، روشی در دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی یا آبسه را تسکین می دهد. در طول روند کانال، پالپ ملتهب برداشته می شود. سپس سطح داخلی دندان تمیز و ضدعفونی شده و برای بستن فضا و پر شدن آماده می شود.

چه زمانی به کانال ریشه نیاز دارید؟

درمان دندان زمانی نیاز است که به دهان و پالپ داخل دندان حمله شود. این اتفاق معمولاً زمانی می افتد که یک حفره برای مدت طولانی درمان نشده باشد. همچنین اگر دندان شما در اثر ضربه ترک یا آسیب ببیند، ممکن است ای عارضه رخ دهد.

چه علائمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید؟

در برخی موارد، ممکن است ندانید که دندان عفونی دارید. با این حال، بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می شوند. علائمی که نیاز به درمان ریشه دندان دارند عبارتند از:

درد دندان از بین نمی رود.

بسیاری از مشکلات دندانی می توانند باعث درد دندان شوند. اگر در عمق دندان درد داشته باشید، نیاز به درمان ریشه خواهید داشت. ناراحتی ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان‌ ها نیز سرایت کند.

حساسیت به گرما و سرما

اگر نوشیدن قهوه داغ یا بستنی سرد موجب درد دندان شما می شود، می تواند به این معنی باشد که به درمان ریشه نیاز دارید. این امر به ویژه اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند، صدق می کند.

لثه های متورم

وقتی دندان عفونی می شود، چرک در آن ناحیه جمع می شود. این امر باعث ایجاد لثه های پف کرده، متورم یا حساس می گردد.

جوش روی لثه

ممکن است جوش روی لثه ایجاد شود. چرک دندان عفونی ممکن است از ناحیه خود خارج شود و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.

فک متورم

گاهی چرک از محل خارج نمی شود. در نتیجه متورم می گردد.

تغییر رنگ دندان

زمانی که پالپ دندان عفونی می شود، دندان ها تیره می شوند. به همین جهت خونرسانی به دندان ها ضعیف می شود.

این مطلب را هم بخوانید
معایب ایمپلنت دندان

درد هنگام اعمال فشار

اگر هنگام خوردن غذا یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ دچار آسیب شده است.

درمان کانال ریشه

چگونه باید برای درمان ریشه دندان آماده شد؟

قبل از انجام درمان ریشه دندان شما می توانید هر سوالی که در رابطه با این روش دارید را با دندانپزشک خود درمیان گذاشته و با خیال راحت این درمان را انجام دهید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای درمان خود انجام دهید:

همه داروها را طبق دستور مصرف کنید: قبل از درمان از داروهای آنتی بیوتیک، می توانید استفاده کنید.

سیگار نکشید: مواد حاصل از تنباکو در بدن باعث می شود تا روند بهبود درمان دچار اختلال گردد. پس از چند روز قبل از درمان ریشه دندان سیگار نکشید و در صورت امکان کامل آن را ترک کنید.

یک وعده غذایی سالم بخورید: از آنجا که بی حسی موضعی در طول درمان ریشه دندان شما را برای چند ساعت بی حس می کند، بهتر است قبل آن غذا بخورید.

درمان کانال ریشه چه مدت طول می کشد؟

بسته به میزان خرابی دندان، درمان احتیاج به یک یا دو جلسه خواهد داشت. به طور متوسط، یک ریشه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا درمان شود. البته به بزرگ و کوچک بودن و حتی تعداد دندان آسیب دیده زمان درمان می تواند متغیر باشد.

در طول روند درمان کانال ریشه دندان چه اتفاقی می افتد؟

قبل از شروع درمان کانال ریشه، دندانپزشک آسیب دیدگی دندان را با اشعه ایکس بررسی می کند و میزان آسیب ریشه را به این صورت تعیین می نماید و تضمین می کند که این درمان می تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد. در اینجا مراحلی که در طول عمل کانال ریشه انجام می پذیرد را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

بیهوشی

ابتدا بی حسی موضعی برای دندان عفونی و لثه های اطراف انجام می شود. داروهایی نیز در دندانپزشکی برای کمک به آرامش شما مانند های اکسید نیتروژن، آرام بخش خوراکی یا آرام بخش داخل وریدی (IV) وجود دارند. برای حفظ سلامت دندان می توانید مراقبت های بهداشتی را با آرام بخش امتحان کنید.

قرار دادن سد دندانی قبل از شروع درمان، یک سد لاستیکی کوچک روی ناحیه قرار می گیرد. این باعث ایزوله شدن دندان و خشک نگه داشتن آن در طول عمل می شود.

دندانپزشک سوراخی را در تاج دندان ایجاد کرده تا بتواند به پالپ دسترسی داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی دندان های جلو آمده چگونه است؟

حذف پالپ

ابزارهای کوچک دندانپزشکی برای برداشتن اعصاب، بخش خونی و بافت های داخل دندان استفاده می شود.

شکل دادن به کانال ها پس از برداشتن پالپ، محفظه پالپ و کانال های ریشه تمیز، ضد عفونی و شکل داده می شوند.

پر کردن کانال های خالی با مواد دندانی لاستیکی به نام گوتاپرکا انجام می شود.

آب بندی دندان

در مرحله اول پرکردگی موقت دندان  تا زمانی که دندان را ببندد از ورود مجدد عفونت جلوگیری می کند.

قرار دادن ترمیم نهایی

در بیشتر موارد، برای محافظت از دندان درمان شده و بازیابی باید از روکش دندان استفاده کرد.

تاج دندان به صورت سفارشی ساخته می شوند و معمولاً دو تا سه هفته طول می کشد. وقتی تاج آماده شد، پرکننده موقت برداشته می شود و تاج دائمی قرار می گیرد. در برخی موارد، می توان خیلی سریع تاج را دریافت کرد.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

خیلی از مردم می ترسند که بعد از درمان ریشه، دندان درد داشته باشند. با این حال اکثر مردم پس از درمان، سریع خوب می شوند و برخی دچار درد دندان می گردند. اگر بعد از درمان درد ضربانی شدید داشتید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چند نکته برای مراقبت بعد از درمان کانال ریشه چیست؟

پس از درمان، تمیز نگه داشتن ناحیه بسیار مهم می باشد. به طور معمول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب ها استفاده می شود. اگر هنوز یک پرکردگی موقت دارید و روکش دائمی نکرده اید، تا زمانی که در جای خود قرار نگرفته اید از حرکت جویدن با دندان خودداری کنید.

ماندگاری نتایج درمان کانال ریشه چقدر است؟

مانند تمام روش های دندانپزشکی، نتایج را نمی توان تضمین نمود. با این همه، زمانی که درمان به درستی انجام شود، نتایج می توانند برای مدت طولانی حتی تا آخر عمر باقی بمانند.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و روکش، بلیچینگ و کامپوزیت و جرم گیری … استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ