دندان درد بعد از عصب کشی

دندان درد بعد از عصب کشی

عصب کشی یکی از راه های کاهش درد دندان آسیب دیده می باشد. به این صورت که کانال یا محفظه داخلی دندان به صورت عمقی تمیز می شوند و در نتیجه اعصاب و لثه های اطراف آن تحریک می شوند و در نتیجه درد ایجاد می شود. دندان درد بعد از عصب کشی به همین دلیل می باشد که فقط چند روز ممکن است به طول بی انجامد و درد خفیفی را شامل شود. در این مقاله به عصب کشی دندان و دندان درد بعد از عصب کشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عصب کشی چیست؟

همانطور که گفته شد در صورتی که دندان شما آسیب ببیند و درد داشته باشید باید زیر نظر دندانپزشک عصب کشی انجام دهید تا از درد دندان خراب و شکسته خود خلاص شوید. دندانپزشک در ابتدا کانال دندان یا محفظه ریشه دندان را پاکسازی می کند و در حین پاکسازی ممکن است اعصاب و لثه های اطراف را تحریک نماید. دندان درد به همین دلیل می باشد و اصلا نگران کننده نیست و با مصرف آنتی بیوتیک و مسکن ها برطرف می شود.

دندان درد بعد از عصب کشی

با گذشت زمان بعد از چند روز درد دندان باید تسکین پیدا کند و به همین منظور دندانپزشکان به شما مصرف داروهایی چون استامینوفن یا ایبوپروفن را پیشنهاد می کنند. اگر درد دندان شما بیشتر از چند روز به طول انجامید باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. همچنین برای بهبودی زودتر درد بهتر است از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. همچنین سیگار کشیدن نیز به تشدید درد می انجامد. اگر دندان درد بعد از عصب کشی بسیار شما را اذیت می کند می توانید از مدیتیشن، یوگا و تای چی که در کاهش درد دندان موثر هستند استفاده کنید.

علل غیر طبیعی دندان درد بعد از عصب کشی

عصب کشی دندان دردناک می باشد اما امروزه به دلیل استفاده از داروهای بی حسی درد آن بسیار کم شده است و در صورتی که درد بیشتر از سه روز باشد باید به عوامل زیر اندیشید.

دندان درد بعد از عصب کشی

بافت اطراف لثه همچنان متورم و ملتهب است.

با اینکه ریشه عصب دندان خارج شده است و کاملا پاکسازی کانال صورت گرفته است ممکن است اعصاب کوچکی در رباط ها و بافت اطراف دندان وجود داشته باشد که در اثر داشتن التهاب، درد بعد از عصب کشی را ایجاد کرده است

آسیب از طریق ابزار

دندانپزشک برای پاکسازی کانال و ریشه دندان از ابزار دندانپزشکی استفاده می کند و امکان آسیب رساندن به بافت های حساس با ابزار وجود دارد که موجب درد می شود.

این مطلب را هم بخوانید
از بلیچینگ دندان چه می دانید؟

پرکردگی موقتی زیاد

پرکردگی موقت نباید زیاد باشد و اگر پرکردن فقط کمی بیش از دندان اطراف باشد موجب درد بعد از انجام عصب کشی می شود. این پرکردگی باعث گزش شدید دهان می شود و در نتیجه در آن نقطه زخم ایجاد می شود‌.

عصب کشی ناموفق

عصب کشی ممکن است در برخی مواقع ناموفق باشد که در اثر کانال اضافی یا انسداد ریشه می باشد. دندان درد بعد از عصب کشی در این افراد بیشتر است که به دلایل زیر رخ می دهد.

  • ترمیم شروع به نشت کرده است.
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد.
  • خراب شدن دندان و مواد آب بندی شده با گذشت زمان
  • وجود یک کانال اضافی در دندان که متخصص ریشه نتوانسته آن را ببیند.
  • انسدادی مانند کانال ریشه منحنی که از تمیز شدن کامل کانال جلوگیری می کند.
  • ترک های عمودی دندان
  • خطای دندانپزشک یا اندودنتیست

همانطور که گفته شد اگر دندان درد به دلیل خالی نشدن کانال باشد باید متخصص دوباره دندان پر شده را خالی کند و کانال را پیدا نماید. همچنین اگر شکستگی عمودی داشته باشد باید دندان برداشته شود. بعد از عصب کشی اگر التهاب یا عفونت رخ دهد باید با جراحی برطرف شود.

چگونگی انجام عصب کشی

عصب کشی دندان توسط دندانپزشک یا متخصص مراقبت از قسمت داخلی دندان انجام می شود. در ابتدا با اشعه ایکس از دندانی که باید عصب کشی شود عکس گرفته می شود و سپس با بی حسی موضعی دندان ها یک پوشش محافظ در دهان قرار می گیرد تا دندان آسیب دیده از بقیه دندانها جدا گردد.

با شکاف دادن بالای دندان با ابزار کوچک دندانپزشکی، پالپ دندان را از کانال ریشه خارج می کنند و کانال ریشه را پاکسازی می کنند. با این کار فضای لازم برای پر کردن و احتمالا پایه برای حمایت از دندان ایجاد خواهد شد. سپس با ماده لاستیکی کانال ریشه را می بندد و یک چسب در بالای این ماده می‌زنند تا بسته شود. همچنین از پرکننده موقتی بر روی دندان استفاده می کنند تا از داخل دندان ها محافظت شود.

در جلسه بعدی دندانپزشک پرکننده موقت برداشته می شود و تاج دائمی  بر روی دندان قرار می دهد. دندان درد بعد از عصب کشی تا سه روز به طول می انجامد و خفیف می باشد.

چگونگی کاهش درد بعد از عصب کشی

از جمله مراقبت هایی که بعد از عصب کشی باید انجام داد تا درد و تورم ناشی از عصب کشی برطرف شود شامل موارد زیر می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
کاشت دندان بدون جراحی

استفاده از کیسه یخ

کیسه یخ برای رفع التهاب لثه مناسب می باشد و به تسکین درد کمک می کند‌‌‌. فقط کافیست کیسه یخ را بر روی گونه و فک قرار دهید.

ورزش نکنید.

ورزش کردن بعد از عصب کشی موجب افزایش درد دندان می شود. همچنین به کاهش روند بهبود نیز منجر خواهد شد. بعد از عصب کشی تا چند روز ورزش نکنید.

عدم استفاده از سیگار

درد بعد از عصب کشی با مصرف سیگار بدتر می شود. در سیگار مواد شیمیایی وجود دارد که روند بهبود اختلال ایجاد می کند و سرعت درمان کاهش پیدا می کند.

استراحت کنید.

بعد از عصب کشی یک سری مراقبت هایی باید انجام دهید تا درد کمتری داشته باشید و زودتر بهبود پیدا کنید. شما با استراحت چند روزه درمان خود را جلوتر می اندازید.

احتیاط در غذا خوردن: نکات مراقبتی کاهش دندان درد بعد از عصب کشی

در هنگام غذا خوردن احتیاط کنید و به نحوه جویدن، خوردن غذاهای سفت و … توجه کنید‌. همچنین توجه داشته باشید بعد از انجام عصب کشی تا زمانی که دهان شما بی حس است چیزی نخورید. زیرا ممکن است زبان یا گونه خود را گاز بگیرید و در نتیجه بعد از رفع بی حسی درد به سراغ شما بیاید.

جمع بندی دندان درد بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی درد ممکن است ایجاد شود که بسیار خفیف می باشد و در صورتی که بعد از چند روز درد تسکین پیدا کرد بائو به دندانپزشک مراجعه نمود تا علت آن پیدا شود. از جمله عواملی که موجب درد بیشتر دندان می شوند می توان به التهاب بافت اطراف لثه، آسیب دیدن با ابزار دندانپزشکی، پرکردگی موقتی زیاد اشاره کرد. به طورکلی در برخی مواقع عصب کشی ناموفق خواهد بود و درد ایجاد می نماید که باید برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کرد. با استفاده از کیسه یخ، ورزش نکردن، سیگار نکشیدن، استراحت نمودن و احتیاط در غذا خوردن می توانید دندان درد بعد از عصب کشی را کاهش دهید.

برای انجام امور دندانپزشکی مراجعه به مراکز معتبر پیشنهاد می شود. زیرا همانطور که گفته شد یکی از علل دندان درد بعد از عصب کشی قصور دندانپزشکی است و به خطای دید ایجاد شده ممکن است مشکلی رخ داده باشد. مرکز دندانپزشکی گلدمد تمامی خدمات دندانپزشکی اعم از جراحی دندان نهفته، سینوس لیفت، پیوند استخوان فک و … را انجام می دهد و شما می توانید با مراجعه به این مرکز مشکلات دندان خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ