روش های درمانی دندان درد در دوران بارداری

دندان درد در دوران بارداری

 با بارداری، زیباترین سفر یک زن در زندگی اتفاق می افتد. پس بهتر است با اطمینان و سلامت به این سفر نه ماهه قدم بگذارد، حتی کنترل سلامت دهان و دندان مهم است. گاهی اوقات زنان در بارداری با دندان درد روبه رو  می شوند. مشکل دندانی یا دندان درد در هیچ مرحله ای از بارداری نباید درمان نشده باقی بماند. زنان باردار معمولاً نگران روش های دندانپزشکی برای درمان هستند. در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد دندان درد در دوران بارداری صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توان این مشکل را در زمان بارداری درمان نمود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آیا می توانم در بارداری خدمات دندانپزشکی انجام دهم؟

گاهی مادر باردار فکر می کند که آیا می تواند برای کار دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کند؟ دندان درد و تورم لثه ها در هر مرحله ای از دوران بارداری نیاز به درمان فوری دارد.

دندانپزشکی نه تنها بی خطر است، بلکه مراجعه فوری برای فرد باردار توصیه می شود. به طور کلی، افزایش سطح هورمون در دوران بارداری باعث تورم لثه ها می شود و یا حتی با غذا خوردن، تحریک لثه بیشتر می شود. انجام کارهای دندانپزشکی برای احتیاط و جلوگیری از عفونت های دهانی مانند بیماری لثه حیاتی می باشد.

علاوه بر این، کارهای دندانپزشکی را می توان در هر زمان از بارداری تحت نظر متخصص انجام داد. اما، سه ماه دوم بارداری (14 تا 20 هفته) بهترین زمان برای انجام خدمات دندانی مانند پر کردن، درمان و… است.

درد لثه و دندان درد در دوران بارداری

لثه های متورم و دردناک معمولاً مستعد بیماری بوده و در بسیاری از بارداری ها شایع هستند که به آن ژنژیویت بارداری (التهاب لثه) نیز گفته می شود. این امر می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در جریان خون و بافت لثه باشد و لثه ها را حساس تر، تحریک پذیرتر و حتی متورم کند.

مشکل دندان را نباید بدون درمان رها کرد. اگر در طول بارداری با لثه های دردناک مواجه شدید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. منتظر ماندن تا پایان بارداری جهت درمان، احتمالاً عوارض شدیدی ایجاد کند. مشکلات دندانی در هر مرحله از زندگی ممکن است با داشتن بهداشت نامناسب دهان، مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین، رژیم غذایی ناسالم و… ایجاد شود.

اما معمولاً زنان باردار با انواع مختلف مشکلات دندانی رو به رو هستند. با تهوع صبحگاهی زمان بارداری، میزان اسید دهان افزایش می‌ یابد و اثرات نامطلوبی روی مینای دندان (خارجی ترین لایه دندان) می‌ گذارد. گاهی ممکن است خانم های باردار هوس شیرینی کنند یا کربوهیدرات بیشتر مصرف نمایند که این امر عامل پوسیدگی دندان می شود.

پس بهتر است برای جلوگیری از مشکلات دهان یا دندانی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. فراموش نکنید که حتماً دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک قبل از خواب را همیشه انجام دهید. برای جلوگیری از مشکلات دندان قبل از بروز آن، معاینات منظم دندانپزشکی انجام گیرد.

دندان درد در دوران بارداری

علت رایج دندان درد در دوران بارداری

مشکلی که قبلاً هم ذکر شد، تهوع صبحگاهی است که در دوران بارداری می تواند به دندان آسیب برساند. وقتی که دندان های شما مکرر با اسید معده تماس پیدا کند باعث ایجاد درد می شود.

این مطلب را هم بخوانید
ایمپلنت فوری چیست؟

اگر مادر باردار رژیم غذایی بر پایه لبنیات یا محصولات قندی مصرف کند، احتمالاً عوارض دندان در او افزایش می یابد.

در طول بارداری نیاز به کلسیم افزایش پیدا می کند، زیرا کلسیم جنین در حال رشد نیز باید تامین شود. به همین خاطر اگر در دوران بارداری به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنید، آسیب بیشتری به مینای دندان وارد می شود.

گاهی ممکن است لثه و دندان های شما حساس شوند، این امر بخاطر مسواک زدن نامناسب رخ می دهد. در نتیجه مشکلات دندانی که ایجاد می شود باعث درد در بارداری نیز می شود.

درمان دندان درد در دوران بارداری

در بیشتر مواقع مشکلات دندان در دوران بارداری آسانتر حل می شود. پس نگاهی به درمان های ساده برای جلوگیری از مشکلات دندان در دوران بارداری بیندازید.

رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم شامل: آجیل، سبزیجات سبز برگ، لبنیات، شیر غنی از کلسیم، آهن، ویتامین D3 و سایر مواد مغذی است که در طول روز باید مصرف کنید، زیرا زنان باردار به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

یک روال بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید با تکنیک های مناسب مسواک زدن، مسواک بزنید. همچنین استفاده از روش دندانپزشکی عالی برای بین بردن مواد زائد از روی دندان مناسب است.

بهتر است از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

اما، در صورتی که نوشیدنی های شیرین مصرف می کنید، می توانید از تماس مستقیم دندان ها با نوشابه های گازدار جلوگیری کنید. شما می توانید از نی برای نوشیدن نوشیدنی های شیرین استفاده نمایید.

در صورت هر گونه مشکلات دندانی شما می توانید، دهان خود را با آب نمک گرم شستشو دهدید تا حدودی درد و تورم در دندان های شما تسکین پیدا کند.

مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

علاوه بر این، فلوراید موجود در آب لوله کشی دندان ها را تقویت کرده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

هرگز داروهای بدون نسخه را در دوران بارداری مصرف نکنید. قبل از مصرف هر دارویی در زمانی که انتظار دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر ایمپلنت دندان بر بهبود کیفیت زندگی بیماران

روش های پیشگیرانه ساده در خانه به شما کمک می کند تا از مشکلات دندان در دوران بارداری دوری کنید. با این همه، اگر با مشکلات دندانی شدید روبه هستید، مراجعه به دندانپزشکی را به تعویق نیندازید. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر تسکین پیدا می کنید.

مشکلات دندانی درمان نشده می تواند منجر به عوارض شدید در مراحل بعدی بارداری شود. بنابراین، یک معاینه منظم دندانپزشکی با دندانپزشک مورد نظر خود داشته باشید.

در ادامه شما را با چند سوالی که ممکن است ذهن خانم های باردار را درگیر کرده باشد می پردازیم. همچنان با ما همراه باشید.

چگونه می توان از شر دندان درد در دوران بارداری خلاص شد؟

بهترین راه برای درمان دندان درد در دوران بارداری، دریافت درمان مناسب از دندانپزشک است.

درد دندان در زمان حاملگی به چه معناست؟

بطور کلی عدم تعادلی هورمونی باعث درد در دوران بارداری می شود. با این حال، اگر در دوران بارداری دچار ناراحتی هستید، برای جلوگیری از عوارض بیشتر، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا خانم های باردار می توانند اقدام به خارج کردن دندان خود نمایند؟

در صورتی که دندان درد شدیدی دارید، حتی در دوران بارداری دندان باید کشیده شود. برای کشیدن دندان قبل از برنامه ریزی با متخصص دندانپزشک با پزشک زنان مشورت کنید.

آیا کشیدن دندان می تواند به جنین آسیب برساند؟

در دوران بارداری ممکن است دندان درد باعث ناراحتی ها و درد شدید شود و به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کودک تاثیر بگذارد. از این رو، درمان مناسب برای جلوگیری از عوارض لازم می باشد.

آیا می توان در دوران بارداری دندان پر کرد؟

اکثر روش های دندانپزشکی مانند: کشیدن دندان یا پر کردن دندان، تمیز کردن دندان برای انجام در دوران بارداری بی خطر هستند. اما مشاوره قبل از عمل بسیار توصیه می شود.

آیا پر کردن دندان در دوران بارداری بی خطر است؟

با مراقبت و احتیاط مناسب می توانید با خیال راحت در دوران بارداری به سراغ پر کردن دندان بروید. قبل از شروع کار وضعیت فعلی و سلامتی خود را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

آیا بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است؟

گاهی اوقات در بارداری از بی حسی موضعی استفاده می شود. با این همه، بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید، تا بررسی کند که بیهوشی در زمان بارداری برای درمان های دندانپزشکی ضرورت دارد یا خیر.

آیا درد دندان عقل در بارداری نشانه ای دارد؟

ممکن است در هنگام بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، بعضی دندان ها دچار مشکل شوند. عدم مقابله فرد باعث می شود که دهان در دوران بارداری پذیرش بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ