چه چیزی باعث دندان درد در شب می شود؟

دندان درد در شب

چرا در شب بعضی از افراد دچار درد دندان می شوند؟ به طور معمول افراد بسیاری هستند که از دندان درد آن هم در شب شکایت می کنند. اگر مایل هستید با علت دندان درد در شب آشنا گردید و یک درمان برای آن تا زمان مراجعه به دندانپزشکی داشته باشید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دندانپزشکی گلد مد از مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز که شامل انواع جراحی: جراحی ریشه دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی لثه، جراحی ضایعات پاتول و همچنین انواع خدمات عمومی دندانپزشکی و زیبایی همچون ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت، ونیر و لمینت و … استفاده کنید.

علت دندان درد در شب 

هنگامی که در رختخواب دراز می کشیم، جریان خون تغییر پیدا می نماید. یعنی خون دیگر راه خود را در پیش نگرفته و به سمت مغز حرکت نخواهد کرد. این موضوع منجر به افزایش فشار بر روی دندان های دردناک می گردد و باعث می گردد تا آن ناحیه دردناک ضربان دار شده و درد آن تشدید پیدا کند.

از دیگر دلایل دندان درد شبانه می توان به این مورد هم اشاره داشت که امکان دارد که در شب برعکس روز که مشغله داریم، کمتر حواس پرت گردد.

از دیگر موارد که می تواند نقش بسزایی در ایجاد یا افزایش درد در شب داشته باشد عبارتند از:

  • مصرف خوراکی پس از مسواک کردن و گیر کردن ذرات غذا بین دندان ها
  • مسواک نکردن قبل از خواب
  • دندان قروچه (دندان قروچه ناخودآگاه)

اما بهرحال علت اصلی هر چه که باشد، درد می تواند آسایشی که در شب فرد به دنبال آن است را مختل نماید.  

نکات مهم در تسکین درد دندان 

در ادامه دندان درد در شب با ما همراه باشید تا با 6 نکته به منظور تسکین درد در زمان خواب آشنا گردیم.

استفاده از داروهای بدون نسخه

داروهای مسکنی که بدون نسخه قابل تهیه می باشند همچون آسپرین، استامینوفن (تیلنول)، یا ایبوپروفن (ادویل یا موترین) تا زمانی که خود را به دندانپزشک برسانید می تواند منجر به تسکین درد دندان گردند.

توجه داشته باشید دستورالعمل هایی که بر روی بسته بندی یا مسئول داروخانه توصیه نموده است را دنبال نمایید و بیشتر از دوز توصیه شده مصرف نکنید. در صورتی که این داروها به اندازه کافی باعث تسکین درد نشدند هم از مصرف اضافه داروها خوداری نموده و سریعاً خود را به دندانپزشک نشان دهید.

می توانید از ژل های بی حس کننده استفاده نمایید.

ژل ها و پمادهای بی حس کننده در داروخانه ها در دسترس می باشند. این محصولات دارای بنزوکائین یا لیدوکائین می باشند که به عنوان بی حس کننده موضعی عمل خواهند نمود.

این مطلب را هم بخوانید
ایمپلنت دندان یکی از راهکارهای جایگزین برای دندان‌های از دست رفته

با دهانشویه یا آب نمک دهان خود را بشویید.

یکی دیگر از راه های که باعث تسکین درد دندان در شب می شود استفاده از دهان شویه و یا آب نمک می باشد. دهانشویه با آب نمک می تواند منطقه را ضد عفونی نماید.

به منظور استفاده از دهان شویه دستورالعمل هایی که بر روی برچسب وجود دارد را دنبال نمایید. توجه فرمایید دهانشویه یا پراکسید هیدروژن را به هیچ وجح قورت ندهید.

در صورتی که دندان شما دارای عصب در معرض دید می باشد مراقب دهانشویه باشید. چرا که امکان دارد درد را شدیدتر نماید.

استفاده از کیسه یخ از راه های درمان  درد دندان در شب

کمپرس سرد یا کیسه یخ می تواند به کاهش درد تا حد بسیاری کمک نماید:

  • باعث بی حس می شود.
  • جریان خون در ناحیه را کاهش می دهند.
  • تورم را کاهش می دهند.

شما می توانید یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده را در یک حوله پیچانده و سپس بر روی محل دردناک قرار دهید. 

بالا نگاه داشتن سر

قرار گرفتن سر بالاتر از قفسه سینه می تواند منجر به بهبود جریان خون شده و دندان درد را تا حد ممکن کاهش دهد.

 برای اینکار شما می توانید یک بالش را بر زیر سر خود قرار داده و کمی سر را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید.

از خوردن بعضی غذاها جلوگیری نمایید.

از غذاهایی که باعث تحریک دندان می شود و درد را بدتر می نماید، پرهیز کنید. این غذاها شامل:

  • غذاهای منجمد یا سرد 
  • غذاهای ترد یا صفت 
  • غذاهای سفت که احتیاج به جویدن زیاد دارند، همچون برخی از گوشت ها
  • غذاهای اسیدی یا تند 

غذاها و نوشیدنی های شیرین که باکتری های مضر دهان را تغذیه می نمایند.

با چسبیدن به غذاهایی که منجربه تحریک اندک یا بدون حرکت دندان شما می گردد، می توانید از بدتر شدن دندان جلوگیری نمایید. 

دندان درد در شب

چه چیزی منجر به درد شدید دندان می شود؟

چند محل به منظور ایجاد درد شدید وجود داشته که عبارتند از:

دندان های پوسیدگی

باکتری های دهان اقدام به تولید اسیدی می نمایند که به مرور زمان باعث خوردگی دندان ها می شود. این در اخر منجر به ایجاد حفره هایی در دندان می گردد.

هر چقدر که پوسیدگی دندان طولانی تر گردد، گسترش آن در دندان عمیق تر می باشد و به احتمال منجر به ایجاد درد بیشتر می گردد.

آبسه دندان

در صورتی که به پوسیدگی دندان توجه نگردد، می تواند به وسیله مینا، عاج و پالپ دندان پخش گردد. این می تواند تبدیل به آبسه گردد که بسیار هم دردناک می باشد.

آبسه یک پاکت چرکی می باشد که در نتیجه در عمق ریشه ایجاد می گردد. آبسه ای که درمان نشده باشد می تواند منجر به مرگ فرد گردد.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه اقدام به درمان عفونت ریشه دندان نماییم؟

تاج یا پرکننده گم شده: درد دندان در شب

در صورتی که یک ترمیم دندان همچون تاج یا پر نمودن دندان را از دست داده باشید، امکان دارد عصب شما در معرض دید قرار بگیرد. این می تواند منجر به ایجاد درد شدید، به خصوص در زمان خوردن یا نوشیدن گردد.

جراحت

آسیب به فک یا دهان بعضی مواقع می تواند منجر به ایجاد درد گردد. امکان دارد یک یا چند دندان شکسته شود یا جابجا یا اطراف آن ملتهب گردد.

دندان مرده

آسیب دندان یا پوسیدگی می تواند منجر به ایجاد از بین رفتن خون و مرگ دندان گردد. دندان های مرده می تواند بدون درد بوده یا باعث درد شدید گردد.

دندان نهفته

یکی از دندان های موجود در دهان انسان، دندان عقل است. دندان عقل بسیار دیر تر از سایر دندان ها رشد می کنند و به همین جهت گاهی مکانی برای پیدایش ندارد و به همین دلیل زیر دندان های دیگر رشد کرده و باعث ایجاد درد دندان می گردد.

مشکلات فک یا دندان قروچه : دندان درد در شب 

در صورتی که از روی عادت و به  صورت ناخودآگاه دندان قروچه می کنید امکان دارد دچار دندان درد های شدید که بر اثر فشار رخ می دهند شوید.

چه هنگامی برای درد به دندانپزشک مراجعه نماییم؟

گاهی پیش خود می گوییم چون درد در شب تسکین پیدا کرده دیگر لازم نیست برای پیدا کردن علت و یا درمان کامل آن به دندانپزشکی مراجعه نماییم. این یک فکر اشتباهی می باشد و بایستی در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه و مشکل درد دندان خود را که در شب گریبانگیر شما بود را شمایی و درمان کنید.

بعضی از علل درد، همچون آبسه دندان، بایستی اورژانسی درمان گردند. اما بعضی موارد اضطراری نبوده، اما در صورتی که به آنها توجه نگردد، می توانند تبدیل به مشکلات شدیدتری هم گردد.

بسته به علت اصلی که دندان درد دلرد، دندانپزشک یک یا چند مورد از درمان هایی را که در زیر نام آنها را بیان خواهیم نمود را ارائه دهد:

  • پر نمودن دندان
  • درمان کانال ریشه
  • کشیدن دندان

در آخر

حفظ کردن بهداشت دهان و دندان به عنوان بهترین راه به منظور جلوگیری از درد در آینده می باشد. به منظور حفظ سلامت دندان ها و دهان خود می توانید: مسواک را حداقل دوبار در روز بزنید، یک بار در روز از نخ دندان استفاده نمایید، به مراقبت های دندانپزشکی توجه کنید و … . 

در صورتی که دندان های شما درد می کند سریعا به دندانپزشکی مراجعه نمایید. درد دندان بی علت نبوده و حتما مشکلی در پشت این دندان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ