دندان عقل نهفته چیست و چگونه درمان میشود؟

دندان عقل نهفته چیست و چگونه درمان میشود؟

انسان در طول زندگی خود ۵۲ دندان خواهد داشت که البته این تعداد بسته به رژیم غذایی و اتفاقات و ژنتیک ممکن است متغیر باشد اما در کل ۵۲ دندان که ریشه آنها در دوران جنینی ایجاد میشود در دهان انسان وجود دارد. این ۵۲ عدد دندان ۲۰ عدد شیری هستند و ۳۲ دندان اصلی انسان هستند. گاهی تعداد ۳۲ دندان اصلی در دهان دیده نمیشود و برخی دندان ها زیر لثه باقی می مانند که به آنها دندان عقل نهفته گفته میشود‌. در مقاله پیش رو ما قصد داریم در مورد دندان عقل نهفته و راهکارهایی که در مورد آن وجود دارند صحبت کنیم و ببینیم اصلا نیازی است تا این دندان کشیده شود یا نه؟

پس در ادامه با گروه تخصصی گلدمد همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم و در صورت نیاز شما میتوانید با شماره های موجود تماس حاصل نمایید و اطلاعات بیشتری کسب کنید و در صورت نیاز اقدام به جراحی دندان عقل نهفته خود و یا حتی جراحی ریشه دندان و سایر خدمات دندانپزشکی کنید. 

دندان عقل نهفته چیست؟ 

یکی از دندان هایی که ریشه آن در جنینی در درون دهان به وجود می آید دندان عقل است که برای هر فرد زمان رویش آن متفاوت است و گاها رویش ندارد و قابل دیدن نمی باشد. در این صورت دندان عقل فرد زیر لثه رشد می کند و در برخی موارد موجب عفونت و درد فراوان در فرد میشود‌‌‌. گاها نیز فرد می تواند تا آخر عمر خود بدون کشیدن دندان عقل نهفته به زندگی خود بدون مشکل ادامه دهد. اما در صورت عفونت و درد باید حتما دندان عقل نهفته را کشید و مانع رشد عفونت و آسیب رسیدن به دندان های مجاور شد. ممکن است دندان عقل نهفته موجب فشار به دندان های مجاور شود و حالت طبیعی دندان ها را دستخوش تغییرات قرار دهد. 

این دندان همچون دندان طبیعی است و دارای ریشه و تاج است اما در زیر لثه و به معمولا شکل خوابیده  رشد می کند و با فشاری که در زیر لثه ایجاد می کند منجر به عفونت و درد میشود‌‌. یک دندان عقل معمولی ممکن است در سالهای زندگی در درون فک قرار گرفته باشد و هیچگاه نیاز به کشیدن آن نباشد اما نوع نهفته آن را بهتر است بکشید تا در اینده برای شما مشکل ایجاد نشود‌. 

این مطلب را هم بخوانید
ارتودنسی سرامیکی چیست و چه مزایایی دارد؟

علائم دندان نهفته 

در واقع این عارضه علائم خاصی ندارد و تا هنگامی که درد به وجود نیاید فرد نمی تواند متوجه این عارضه شود‌. اما در صورت پیشروی و فشار به دندان های مجاور، فرد دچار احساس درد، تورم میشود و گاها ممکن است نتواند به درستی دهان خود را باز کند و یا هنگام غذا جویدن احساس درد در فک کند. این علائم در افراد گوناگون متفاوت است و فرد با اولین نشانه هایی که ناشی از درد در ناحیه ای نامعلوم است باید اقدام به رفتن پیش دندانپزشک متخصص کند و در صورت نیاز از فک عکس بگیرد تا وضعیت دندان های او به طور کامل مشخص شوند و در صورت مشاهده دندان نهفته برای درمان اقدامات لازم را انجام دهد. 

دندان عقل نهفته چیست و چگونه درمان میشود؟

راه های درمان

دندان نهفته تنها به دندان عقل گفته نمیشود و ممکن است این نهفتگی در دندان های دیگر، همچون دندان نیش، نیز دیده شود. در این صورت تنها راه درمان جراحی دندان و خارج کردن دندان نیست و می توان از روش ارتودنسی نیز برای برگرداندن دندان به جای اصلی خود نیز بهره برد.

اما در صورتی که امکان ارتودنسی نباشد، دندانپزشک متخصص جراحی، توصیه به جراحی دندان عقل نهفته خواهد کرد و طی یک جلسه دندان نهفته موجود را در دهان خارج می کند. این جراحی دشوار نمی باشد و جراح با چند برش سعی می کند به دندان دسترسی داشته باشد و سپس بعد از لق کردن آن، اقدام به برداشتن آن خواهد کرد. 

آیا بعد از برداشتن دندان نهفته، دهان دچار عفونت میشود؟

در صورت عدم رعایت بهداشت و توصیه های پزشک بله جای دندان کشیده شده ممکن است عفونت کند. بعد از کشیدن دندان، باید بهداشت را رعایت کرد و از شوینده های دهانی با فلوراید کم بهره برد و ترجیحا تا دو روز بعد از مسواک زدن پرهیز کرد. غذاهای نرم استفاده شود و ترجیحا با فک مخالف عمل جویدن انجام شود. داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد و از خوردن غذاهای داغ نیز پرهیز کرد‌.

این مطلب را هم بخوانید
انواع جراحی فک  و مزایای آن

در صورت درمان نکردن دندان نهفته چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ 

همانطور که اشاره کردیم رایج ترین مشکلی که به وجود خواهد آمد ایجاد عفونت در درون حفره دهان و آسیب رسیدن به دندان های مجاور خواهد بود. اما مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 

  • ایجاد عفونت در دهان و یا لثه
  • ایجاد آبسه دندان و یا آبسه لثه
  • بیماری پریودنتال دهان
  • بهم ریختگی نظم دندان ها
  • در صورت نزدیکی به عصب اصلی دهان، ایجاد درد در سایر دندان ها

جمع بندی نهایی

دندان ها از کودکی برای عمل جویدن و غذا خوردن وجود دارند و در طول عمر یک انسان دوبار جایگزین خواهند شد. در صورت از بین رفتن دندان های دائمی که آخرین دندان هایی هستند که به شکل خودکار رشد می کنند فرد متحمل هزینه های سنگینی خواهد شد تا بتواند دندان های طبیعی خود را جایگزین کنند. بهترین کار برای از دست ندادن دندان های طبیعی، مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما در مواردی هم دندان ها بدون دخالت فرد دچار مشکل میشوند و باید به فکر درمان مشکلات دندان ها و سلامت مجدد دهان بود.

دندان عقل نهفته هم یکی از این موارد است که باید به فکر درمان آن بود. راه های درمان آن تنها جراحی دندان عقل نهفته نیست و در صورت وجود شرایط، میتوان آن را با ارتودنسی درمان کرد و بدون حذف دندان وضعیت دندان را بهبود بخشید که البته برای دندان عقل نهفته پیشنهاد میشود حتما جراحی انجام شود تا فشار به سایر دندان ها وارد نشود و مشکلات دهان و دندانی خاص برای فرد به وجود نیایید. 

کلینیک دندانپزشکی تخصصی گلدمد یکی از مراکز معتبر در تهران می باشد که خدمات دندانپزشکی، اعم از جراحی ریشه دندان، جراحی لثه، جراحی فک و دهان، ایمپلنت دیجیتال و … را ارائه می دهد و بهترین قیمت را در کنار بهترین کیفیت به مراجعین محترم ارائه می دهد. در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید و در صورت لزوم از خدمات ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
× پشتیبانی از طریق واتساپ